Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

Cecilia over het scholingsprogramma voor verpleegkundigen met een buitenlands diploma

Cecilia en haar man koesterden altijd al de droom om met hun gezin naar Europa te verhuizen. Als Zuid-Afrikaanse verpleegkundige met ruim tien jaar ervaring in de kraamzorg, spoedeisende hulp en bedrijfsverpleegkunde, stelde Cecilia zich in 2019 één doel: haar BIG-registratie in Nederland behalen.

Meer over studeren met buitenlands diploma
Cecillia-verhaal

Buitenlands diploma laten erkennen

Na het indienen van haar aanvraag om haar Zuid-Afrikaanse verpleegkundige diploma te laten erkennen, ontving ze advies van de Commissie Buitenslands Gediplomeerden Volksgezondheid (CBGV). Naast een praktijkstage moest ze enkele aanvullende scholingen volgen om het Nederlandse niveau te bereiken. Zo kwam Cecilia bij Hogeschool Leiden terecht, waar het Centrum voor Bij- en Nascholing Verpleegkunde (CBNV) voor haar een individueel scholingsprogramma op maat ontwikkelde. De grootste uitdaging voor Cecilia lag in het beheersen van de Nederlandse taal. Niet eens zozeer hoe zij de scholing moest invoegen binnen haar drukke bestaan.

Om daar te komen volgde drie jaar van hard werken. De eerste jaren deed ik er alles aan om mij de Nederlandse taal eigen te maken.

Andere lesvormen in Nederland

Ze liep drie maanden stage bij Zorgbalans en drie maanden bij een algemeen ziekenhuis.   Elke woensdag volgde Cecilia het individuele scholingsprogramma bij Hogeschool Leiden, dat een andere aanpak had dan ze gewend was in Zuid-Afrika. Minder eenrichtingsverkeer en meer interactief. Het programma stimuleerde haar om zelf op ontdekking te gaan en vanuit die ervaring vragen te stellen. In kleine groepen met gelijkgestemden, voornamelijk mbo-verpleegkundigen die naar hbo-v doorstroomden, was er veel aandacht voor het individu. Wat Cecilia zeer prettig vond.

Pinpointer landkaart
Ik heb wel eens gedacht: ik stop ermee. Maar verschillende factoren hielden mij op de been: mijn gezin, karakter, docenten, nieuwe ervaringen. En het doel dat ik voor ogen had: mijn BIG-registratie halen! En dat is na flink doorzetten gelukt.

Vragen om feedback waardevol

De docent gaf Cecilia een welkom en warm gevoel, waardoor ze zich gelijkwaardig voelde. De docent vroeg Cecilia regelmatig: "Hoe deed jij dat in Zuid-Afrika?". In Zuid-Afrika vroeg ze vrijwel nooit om feedback. Haar gedachte was voorheen: ‘Als ik niets hoor, zal het wel goed zijn’. Dankzij het scholingsprogramma bij Hogeschool Leiden past Cecilia deze, voor haar nieuwe vaardigheid, bijna dagelijks toe. Ze reflecteert op haar werk en denkt na over hoe ze het de volgende keer anders kan aanpakken. Deze reflectieve manier van werken vindt ze heel waardevol en effectief. 

Ik was er niet alleen om van mijn docent te leren, ik bracht zelf ook waardevolle kennis en ervaring mee uit Zuid-Afrika. Door die uitwisseling voelde ik me gezien en gehoord.

Met BIG-registratie de toekomst tegemoet

Cecilia heeft van nature de drang om zichzelf te blijven ontwikkelen. Ze heeft nooit langer dan twee jaar stilgestaan op dat vlak. Ze zou zich graag verder willen verdiepen in verpleegkundig leiderschap en uiteindelijk willen doorgroeien naar de rol van verpleegkundig specialist. Maar voor nu, even pas op de plaats, zich verder settelen en praktijkervaring opdoen in Nederland. 

Ook interessant

Verpleegkunde voltijd

Voltijd
Lees meerover Verpleegkunde voltijd
Bachelor Verpleegkunde Hogeschool Leiden

Master Advanced Nursing Practice

Duaal
Lees meerover Master Advanced Nursing Practice
Docent geeft praktijkles aan studenten van de master Advanced Nursing Practice

Verpleegkundig leiderschap in samenwerkingssituaties

Cursus / Maatwerk
Lees meerover Verpleegkundig leiderschap in samenwerkingssituaties
foto over verpleegkundig leiderschap