Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

Lloyd over de master Integrale Gezondheidsbevordering

Lloyd, student van de master Integrale Gezondheidsbevordering beantwoord vragen over o.a. zijn studiekeuze en de balans tussen, werk, studie en privé.

Foto van Lloyd, Student Master Integrale Gezondheidsbevordering

Waarom heb je gekozen voor de master Integrale Gezondheidsbevordering?

Ik heb gekozen voor de master integrale gezondheidsbevordering omdat ik als fysiotherapeut meer maatschappelijke impact wilde maken. Naast het 1-op-1 behandelen, wilde ik op een bredere schaal iets betekenen voor de gezondheid van een grotere groep mensen. Daarnaast spreekt het innovatieve karakter mij aan. Het innovatieve karakter van de opleiding sprak me daarnaast aan om de toekomstige uitdagingen in de zorg aan te kunnen, zijn nieuwe en duurzame oplossingen nodig.

Wat heeft je het meest verrast tijdens de master?

Wat mij het meest heeft verrast, is de kleinschaligheid van de opleiding en de manier waarop docenten elkaar aanvullen. Door de combinatie van praktijkervaring en onderzoekservaring krijg je zowel praktische tools als een wetenschappelijke basis aangereikt. Dat maakt de opleiding heel toepasbaar in de praktijk.

Kun je een voorbeeld geven van een project of opdracht dat je bijzonder waardevol vond? Wat maakte dit project voor jou betekenisvol?

In het eerste jaar vond ik de wijkscan een waardevolle opdracht. Door de wijkscan ga je op een andere manier naar de wijk kijken waarin je werkt en je legt contacten met professionals die waardevol kunnen zijn voor later. Daarnaast vind ik het actieonderzoek waar je in jaar 2 mee aan de slag gaat erg interessant omdat je daarin niet alleen onderzoekt wat er in de wijk speelt, maar ook daadwerkelijk verandering in de wijk teweegbrengt.

Hoe heeft de master jouw kijk op gezondheid en gezondheidsbevordering veranderd of verdiept?

Waar de master voor mij echt iets in heeft toegevoegd, is het participatieve karakter. In de gezondheidszorg wordt vaak "over" mensen beslist, in plaats van "met" de doelgroep zelf. In de master wordt nadrukkelijk stilgestaan bij het participeren van inwoners. De opleiding heeft mij veel bewuster gemaakt van het belang van samenwerken mét inwoners en het benutten van hun perspectief om duurzame veranderingen te realiseren.

Wat neem je mee uit de master richting je werkpraktijk? Zijn er concrete vaardigheden, inzichten of methodieken die je nu toepast?

Wat ik meeneem is dat het nog belangrijker is om samen te werken met andere domeinen én de inwoners om uiteindelijk duurzaam te kunnen veranderen in de wijk. Een mooie manier waarop je de kennis vanuit de master overbrengt naar je

werkpraktijk is het participatieve actieonderzoek wat je uitvoert in je eigen werkpraktijk, hierin kan je alle opgedane kennis en vaardigheden toepassen in je eigen werkomgeving.

Hoe heb je de balans ervaren tussen studie, werk en privéleven tijdens de master? Heb je tips voor toekomstige studenten?

Zwaarder dan ik had verwacht. Een deeltijd master naast een werkweek en sociaal leven vind ik lastiger te combineren dan tijdens mijn bacheloropleiding. Ik heb niet echt tips, ik ben zelf ook nog zoekende eerlijk gezegd.

Master Integrale Gezondheidsbevordering

Deeltijd
Lees meerover Master Integrale Gezondheidsbevordering
Oudere student legt wat uit master fysiotherapie en wijkgerichte zorg hogeschool leiden