Hogeschool Leiden

Mind map Professionele identiteit

Wanneer je als docent aan de slag wilt in de les met het thema professionaliseren, denk dan eens aan deze tool. Je brengt stapsgewijs met studenten de kernwaarden, kernkwaliteiten en doelen in kaart.

Zo kunnen studenten stapsgewijs aan de slag met het toekomstige beroep, wat past bij mij, mijn waarden, kwaliteiten en mijn doelen? Deze tool leent zich goed voor een kleine groep van 10 studenten binnen het kader van een SLB bijeenkomst.

Professionele identiteit ontdekken

In deze oefening leren studenten hun eigen professionele identiteit ontdekken. Je professionele identiteit kun je zien als het samenspel van persoonlijke waarden, kwaliteiten, rollen (talentmanager) en doelen die maken wie je bent als professional. Dit heeft invloed op de manier waarop je het talent dat jij bezit in de praktijk brengt en wat jij in je werkzame leven voor anderen kan betekenen. 

Studenten gaan in vier rondes op zoek naar: 

  •   Kernwaarden 
  •   Kernkwaliteiten 
  •   Een hoger doel: wat wil je nagelaten hebben? 
  •   Een gewaagd doel: waar ga je voor?

Van deze elementen maken studenten een mindmap met zichzelf in het midden (docenten minor Talentmanagement, 2016).

Kernwaarden 

Waar sta ik voor? Wat vind je belangrijk in het leven?  

  • Studenten ontvangen een lijst met waarden (hiervoor kun je bijvoorbeeld de waardenlijst van het NLP instituut gebruiken)
  • Studenten schrijven hun zes persoonlijk belangrijkste waarden op zes post-its 
  • Studenten filteren in duo’s de zes gekozen waarden naar drie waarden. Er ontstaat een top 3. 
  • Studenten lichten kort hun keuze toe (plenair)

Kernkwaliteiten

Studenten beschrijven hun talenten in de mindmap. Vragen die hierbij horen zijn bijvoorbeeld: Waar ben ik echt goed in? Wat zijn mijn talenten? 

Hoger doel

Studenten beschrijven een hoger doel in de mindmap. Vragen die hierbij horen zijn bijvoorbeeld: Wat wil ik achterlaten als ik er niet meer ben? Wat wil ik dat mensen later over mij zeggen, als ik er niet meer bent?  

Gewaagd doel

Studenten vullen hun missie elementen in het schema. Vragen die hierbij horen zijn bijvoorbeeld: Waar ga ik voor? Wat wil je de komende 5 a 10 jaar bereiken? 

Sociale Norm

Daarnaast beschrijven studenten de subjectieve sociale normen. Een vraag die hierbij hoort is bijvoorbeeld: Wat denk jij dat belangrijke anderen van je verwachten? 

Skills en thema's

Deze tool kun je inzetten om de life skills Zelfbewustzijn, Zelfmanagement en Sociaal bewustzijn verder te ontwikkelen. Het bijpassende thema is Studeren (plannen en doelen stellen).