Actueel
Nieuws
Justitie: ‘Actieonderzoek Aanpak Jeugdcriminaliteit helpt actie in gang te zetten’
“Veel van de gemeenten hebben al het gevoel wat er extra nodig is in het jeugdwerk, en Jan Dirk de Jong onderbouwt dat."
Symposium mentale gezondheid
Op 16 mei vindt het Symposium Mentale Gezondheid: samen doen! plaats. Op dit symposium zal Samantha Groenestein, onderzoeker bij Lectoraat Sociale Innovatie, een bijdrage leveren over haar onderzoek : Countering syndemic vulnerability.
Interprofessioneel samenwerken begint in de opleiding: Hogeschool Leiden en het LUMC trekken gezamenlijk op
Hogeschool Leiden en de huisartsopleiding van het LUMC intensiveren hun samenwerking. Met deze samenwerking wordt interprofessioneel leren en samenwerken tussen sociaal werkers en huisartsen versterkt.
Tweedaagse Hackathon “Armoede en schulden onder jongeren en jongvolwassenen”
Op 11 en 12 maart organiseerde de opleiding Sociaal Werk en Sociaal Juridische Hulpverlening en het lectoraat Sociale Innovatie een tweedaagse Hackathon.
‘Meer onderzoek nodig naar zorg en ondersteuning bij migranten met dementie’
Onderzoekers van Hogeschool Leiden vragen hulp aan docenten en studenten om in contact te komen met meer mensen met dementie die een migratieachtergrond hebben, of hun mantelzorgers.
De wijkatlas, op naar een gezond en inclusief Leiden Zuidwest
In De Wijkatlas van Leiden Zuidwest brengen onderzoekers en studenten samen met inwoners en professionals de wensen en behoeften in kaart op het gebied van een gezonde en inclusieve wijk.
Train de trainer Duld geen schuld
Op dinsdag 6 februari vond de lancering plaats van de game “Duld geen Schuld”. Deze game is in 2023 inhoudelijk ontwikkeld door het programma Sociaal Vitaal dat onder de vlag van het lectoraat Sociale Innovatie draait.
Training of workshop 'Systeemgericht werken in de (dag)klinische jeugdpsychiatrie'
11 januari - Naast het werkboek 'Systeemgericht werken in de klinische jeugdpsychiatrie' biedt het lectoraat nu ook een training of workshop aan.
Levensvaardigheden Kletskaartjes
14 december 2023 - Kerst is dé tijd voor een goed gesprek... De Levensvaardigheden Kletskaartjes - speciaal ontwikkeld voor de feestdagen - helpen hierbij.
Studenten en onderzoekers hebben met Incluzio 'Dromenlab' georganiseerd
30 november 2023 - Studenten en onderzoekers van Hogeschool Leiden hebben samen met Incluzio een bijeenkomst genaamd 'Dromenlab' in Leiden Zuidwest georganiseerd.
Huiselijk geweld en geldstress: twee verschillende aanpakken?
Op 23 november 2023 vindt in Ede het jaarcongres Huiselijk Geweld plaats. Mariet Lohman en Catelijne Akkermans geven hier een interactieve workshop over de relatie tussen de uitgangspunten van schuldhulpverlening en de aanpak van Huiselijk Geweld.
Studiemiddag 10-jarig bestaan lectoraat 'lvb en risicovol gedrag'
2 november 2023 - De studiemiddag ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van het lectoraat begon met een plenaire lezing met een terugblik op de afgelopen 10 jaar en een vooruitblik naar de toekomst, waarna er diverse workshops waren.
Werkboek Systeemgericht werken in de (dag)klinische jeugdpsychiatrie
29 november 2023 - Recent is het werkboek 'Systeemgericht werken in de (dag)klinische jeugdpsychiatrie' verschenen.
Internationaal congres in Helsinki over verstandelijke beperking
Een key note presentatie op het internationale congres EAMHID over verstandelijke beperking.
Beter aansluiten bij de behoeften van ouders
28 juni 2023 - In het Groot Leids Ouderschapsonderzoek "Leuker voor Later" worden ouders gevolgd vanaf de geboorte van hun kind tot het kind 24 jaar is. Deze maand verscheen een rapport waarin de tussentijdse uitkomsten worden beschreven.
Een baby. Een dip in je zelfvertrouwen
29 maart 2023 - ‘Het zelfvertrouwen en de emotieregulatie van ouders neemt af in de twee jaar na de geboorte van hun kind.’ Het is een impactvolle conclusie uit de eerste publicatie van het promotieonderzoek van Jolien Grolleman.
Ontwikkel je vaardigheden op een nieuwe manier
29 maart 2023 - Life skills of levensvaardigheden trainen is een prominent onderdeel van je studie en ontwikkeling. Het lectoraat Ouderschap en Ouderbegeleiding voegde er dit jaar een nieuwe werkvorm aan toe met het LifeSkills spel.
Grip op geld vanuit studentperspectief
Een dieperliggende besef van inkomsten en uitgaven en kennis hebben van financiële regelingen dragen bij aan een betere grip op geld onder studenten. Dat blijkt uit onderzoek van studenten Toegepaste Psychologie
Goede klik tussen sociaal werkers en huisartsen in opleiding tijdens Learning Community
Sociaal werkers en huisartsen in opleiding wisten elkaar snel te vinden tijdens hun eerste ontmoeting in de Learning Community deze maand.
“Eetproblemen gaan nooit alleen over eten”
Lector Peer van der Helm (Residentiële Jeugdzorg) heeft 26 januari een nieuw boek gepubliceerd, genaamd ‘Herstel van eetproblemen (anorexia)’. De ondertitel luidt ‘Op weg naar verantwoorde ambulante zorg: ‘zoveel thuis als mogelijk’’.
Leerwerkgemeenschap organiseert een Sinterklaasbingo
2 december 2022 - Op 29 november organiseerde de leerwerkgemeenschap een sinterklaasbingo voor gezinnen die het financieel moeilijk hebben.
Breed Katwijks Armoede Overleg: in gesprek over armoede
2 december 2022 - Hoe signaleer je armoede? De leerwerkgemeenschap was op 30 november in Katwijk om te praten over welke signalen er gezien worden, wat er al gedaan wordt, wat er nog meer kan en welke ondersteuning daarbij nodig is.
De leefwereld van de jongeren beter begrijpen? Speel het spel ‘BoobieTrap’
30 november 2022 - Onderzoekers van lectoraat Residentiële Jeugdzorg van Hogeschool Leiden hebben maandag 28 november het spel ‘BoobieTrap’ gelanceerd.
Leeratelier Positieve Gezondheid: Mentale Gezondheid in de Wijk
24 november 2022 - Op 17 november vond het zesde Leeratelier Positieve Gezondheid plaats met als onderwerp ‘mentale gezondheid in de wijk’.
David Gast promoveert en richt zich op nieuw onderzoek
24 november 2022 - Onderzoeker David Gast van lectoraat LVB en Risicovol Gedrag promoveert dinsdag 29 november met zijn proefschrift ‘Dietary supplements for aggressive behavior: studies in people with intellectual disability’.