Hogeschool Leiden

Over

Thema

Docent met lef voor onderwijsinnovatie Jorrit Kreukniet voorgedragen voor Docent van het Jaar-verkiezing

Jorrit Kreukniet is door Hogeschool Leiden voorgedragen voor de landelijke verkiezing Docent van het Jaar van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Jorrit is docent Marketingcommunicatie en inmiddels zes jaar werkzaam bij de hogeschool.

Het college van bestuur (CvB) van Hogeschool Leiden vindt dat Jorrit de kernwaarden van de hogeschool uitdraagt in zijn onderwijs. “Hij is enorm bevlogen bij zijn vakgebied en betrokken bij zijn studenten”, licht het CvB de voordracht toe. “Hij ziet heel duidelijk dat het zijn rol als docent is om jonge deskundige professionals af te leveren voor een steeds veranderend vakgebied. Om hen daarop voor te bereiden is Jorrit continu op zoek naar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van onderwijs, technologie en het marketingcommunicatie-werkveld.” 

De Docent van het Jaar-verkiezing wordt jaarlijks georganiseerd door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) in samenwerking met het ComeniusNetwerk. Zo geven ze inspirerende docenten een podium en laten ze zien hoe mooi het docentschap in de praktijk is. Dit jaar staat creatieve onderwijsinnovatie door docenten ten behoeve van de onderwijskwaliteit centraal. “Jorrit zoekt altijd naar het beste onderwijsmiddel om studenten te helpen in hun ontwikkeling en maakt gebruik van de nieuwste, innovatieve lesmethoden en onderwijsvormen. Hij is hierin voorloper en heeft het lef om nieuwe ontwikkelingen direct door te voeren”, constateert het CvB. “Zo is hij op het gebied van artificial intelligence in onderwijs een kartrekker.” 

Hogeschool Leiden

‘Trots en tegelijkertijd heel bescheiden’

De voordracht voor de verkiezing is donderdag bekendgemaakt tijdens het Onderwijs & Onderzoekfestival van de hogeschool. “Ik voel me trots en tegelijkertijd voel ik me heel bescheiden”, reageert Jorrit na de bekendmaking. “Deze voordracht betekent voor mij dat ik mijn hele team en het vakgebied van docent meer in de spotlight kan zetten.” Hij gelooft dat hij studenten enthousiast kan maken voor het vak door hen te raken op de inhoud. “Door veel aansprekende voorbeelden te gebruiken uit hun eigen omgeving en vanuit de actualiteit probeer ik hun nieuwsgierigheid te prikkelen. Denk aan voorbeelden over bekende Nederlanders die met een statement komen op Instagram, of de nieuwste vuurwerkcampagne. Ik wil dat ze door deze voorbeelden met andere ogen door de supermarkt of sportschool lopen en hen daarmee laten ontdekken dat hun vakgebied zich overal om hen heen bevindt.”

Die aanpak valt bij studenten in de smaak. “Als Jorrit tijdens een les over merken meer te weten komt over de interesses van studenten, bijvoorbeeld een specifieke sport, dan zal hij in een volgende les met voorbeelden komen van relevante sportmerken. Hij daag studenten dan uit om vanuit hun eigen onderwerp de theorie in de duiken”, zegt één van hen. Binnen het docententeam deelt Jorrit vaak nieuwsberichten en koppelt deze aan verschillende modules van de opleiding Communicatie. Ook aan modules die hij zelf geeft. “Dit doe ik ook op LinkedIn voor vakgenoten, omdat dit bijdraagt aan mijn eigen ontwikkeling en expertise. Door mijn eigen nieuwsgierigheid in het vakgebied over te brengen op studenten, wil ik de studenten leren dat je als professional nooit bent uitgeleerd en jezelf dus moet blijven uitdagen om je vakgebied bij te houden”, besluit Jorrit.