Hogeschool Leiden

Training over pedagogisch gebruik van buitenruimte verhoogt kwaliteit groene kinderopvang

Kinderen in groene kinderdagopvang profiteren van training pedagogisch medewerkers over inzet natuurlijke buitenruimte.

Februari 2024 - Een groeiend aantal kinderopvanglocaties heeft een groene buitenruimte waar zij met de kinderen kunnen verblijven. Nog niet altijd wordt deze buitenruimte ook als pedagogische ontwikkelruimte benut. Wanneer pedagogisch medewerkers een training krijgen om de natuurlijke buitenruimte doelgericht in te leren zetten als pedagogische ruimte, versterkt dit de kwaliteit van de kinderopvang. Er zijn meetbare positieve effecten op de stressniveaus, het welzijn, en het speelgedrag van de kinderen. Vooral jongens en de jongste en oudste kinderen lijken te profiteren van de training. Dit blijkt uit een onderzoek dat het lectoraat samen met Agnes van den Berg, de Vrije Universiteit Amsterdam en het groene kinderopvangnetwerk Groen Cement uitvoerde. Dit onderzoek is nu gepubliceerd in het tijdschrift Urban Forestry & Urban Greening: https://doi.org/10.1016/j.ufug.2023.128188