Hogeschool Leiden

Serie 2: Buitenbooster 12 - Taalontwikkeling stimuleren in de natuur

In deze Buitenbooster laat student Aicha el Maraije zien hoe je taalontwikkeling van jonge kinderen kunt stimuleren door ze mee naar buiten te nemen.

Neem je taalonderwijs mee naar buiten

Taal leer je niet alleen met je hoofd, maar met je hele lichaam. En de natuur is daar een goede leeromgeving voor.

Aicha maakte dit korte boekje voor leerkrachten en andere professionals die met jonge kinderen werken aan het stimuleren van de taalontwikkeling. Dit deed zij in opdracht van het lectoraat. Kinderen leren taal door ervaringen op te doen. Doordat een volwassene steeds taal toekent aan die ervaring, leert een kind taal. Per seizoen deelt Aicha een aantal natuurlijke elementen die het startpunt kunnen zijn voor rijke taalervaringen. Neem je taalonderwijs mee naar buiten met deze Buitenbooster: 'De natuur in. Taalontwikkeling stimuleren in de natuur ( pdf, 855 KB ).'

Natuur: een rijke omgeving voor spel en taalontwikkeling

Aicha: "Tijdens mijn derde studiejaar heb ik stagegelopen bij Stichting Jeugd en Samenleving (JES) Rijnland met het programma ‘Jong Geleerd, Thuis Gedaan’. Daar leerde ik dat spelen niet alleen heel leuk is, maar dat kinderen er ook veel van leren. Zeker als je met hen meespeelt! Vanuit het werk van Elise Peters weet ik dat het ertoe doet wáár het kind speelt, omdat de fysieke speelomgeving mede bepaalt welke speelervaringen een kind opdoet. Het werk van Jannette Prins laat zien dat natuur een rijke omgeving voor spel en voor taalontwikkeling kan zijn. Met dat in mijn achterhoofd ben ik gaan nadenken hoe wij natuur kunnen inzetten voor taalontwikkeling. Dit product is daar het resultaat van. Het is ontwikkeld om mezelf en andere professionals ideeën te geven hoe we in de natuur kunnen werken aan taalontwikkeling. Op naar veel rijke taalervaringen in de natuur!''