Het mediacentrum

Publicaties

Op deze pagina vindt u een overzicht van de publicaties van het lectoraat Waarde(n) van Vrijeschoolonderwijs.

2024

2022

2021

2020

  • Faling, A. (2020). Vrijeschoolonderwijs als uitnodiging om volwassen in de wereld te willen zijn. In: P. Sins en R. Berends (Red.) Overbruggen. Verbinden van vernieuwingsonderwijs en onderzoek (pp 57-65). Deventer: Saxion Progressive Education University Press.
  • Mayo, A.Y. (2020). De brede vormende werking van periodeonderwijs in de vrijeschool: intenties en handelen. In: P. Sins en R. Berends (Red.) Overbruggen. Verbinden van vernieuwingsonderwijs en onderzoek (pp 110-118). Deventer: Saxion Progressive Education University Press.
  • Modderkolk, W. (2020). Het raadsel ontsluieren: toetsing als een waarneming in het licht van onze pedagogische opdracht. In: P. Sins en R. Berends (Red.) Overbruggen. Verbinden van vernieuwingsonderwijs en onderzoek (pp 27-36). Deventer: Saxion Progressive Education University Press.
  • Snikkers, S. (2020). Wie niet vraagt, die niet vindt! Engagement voor het leren op school. In: P. Sins en R. Berends (Red.) Overbruggen. Verbinden van vernieuwingsonderwijs en onderzoek (pp 66-75). Deventer: Saxion Progressive Education University Press.

2019

  • Krijger, Ariëlla & Modderkolk, Wouter (2019). Achter elk cijfer schuilt een uniek verhaal. Praktijkvoorbeeld van een kiemkrachtig beoordelingsproces ( pdf, 1.38 MB ). Leiden: Hogeschool Leiden.
  • Mayo, A.Y. (2019). Research In, On, and With Waldorf Education in The Netherlands. In: J. Miller (Ed.) The International Handbook for Holistic Education. Routledge Publishers.
  • Mayo, A.Y. (2019). Brede vorming door het periodeonderwijs zichtbaar en inzichtelijk maken. In: Waar moet het vrijeschoolonderwijs anno 2019 aan voldoen?  Zeist: Vereniging van Vrijescholen.
  • Modderkolk, W. (2019). Beoordelen in klas 7 en 8 & periodes in de bovenbouw; Anders kijken, meer zien: beoordelen met kiemkracht. In: Stichter Berichter, nieuwsbrief van de Stichtse Vrije School, editie juli-augustus 2019.
  • Modderkolk, W. (2019). Op weg naar een kiemkrachtige evaluatiepraktijk, van cijfers naar betekenisvolle waarnemingen. In: Waar moet het vrijeschoolonderwijs anno 2019 aan voldoen?  Zeist: Vereniging van Vrijescholen.
  • Modderkolk, Wouter (2019). Vertrouwen of controle? Toetsen als afreken- of waarnemingsinstrument in het vrijeschoolonderwijs ( pdf, 1.62 MB ). Leiden: Hogeschool Leiden.
  • Modderkolk, W. (2019). Vertrouwen of controle? Toetsen als afreken- of waarnemingsinstrument in het vrijeschoolonderwijs. In: Lerarenbrieven, blad voor vrijeschoolleraren, najaarseditie 2019 (30-5).

2018

2017

2016

  • Houweling, L. (2016). Vertrouwen in professionals. In: Pedagogiek in Praktijk Magazine, 90, p. 32-34. Amsterdam: SWP.
  • Ingen, R. van (2016). Heeft kunstonderwijs zin?  In: Nieuwsbrief Cluster Educatie Hogeschool Leiden, april 2016.
  • Krijger, A. (2016). Oproep vanuit het lectoraat Waarde(n) van vrijeschoolonderwijs. In: Lerarenbrieven, jaargang 28-1.
  • Krijger, A. (2016). Alanus Hochschule en een wetenschappelijke benadering van de vrijeschoolpedagogie. In: Lerarenbrieven, jaargang 28-1.
  • Krijger, A. (2016). Evalueren en toetsen: een balansvraag? In: Vrijgeestig, De nieuwsbrief van de Vrijeschool Pabo, editie 6 2015-2016.
  • Lutters, F. (2016). Onderzoek naar de waarde van het periode onderwijs. In: Vrijgeestig, De nieuwsbrief van de Vrijeschool Pabo, editie 7 2015-2016.
  • Mayo, A.Y. (2016). SLO samenspraak persoonsvorming en/in het curriculum, bijdrage Aziza Mayo.
  • Mayo, A.Y. (2016). Woensdag 6 september:  Ik sta in de wereld… In: Henk Sissing (red.), Bildung scheurkalender 2017. Leusden: ISWV Uitgevers.
  • Mayo, A.Y. (2016). De autonomie van de student. In: Vrijgeestig, De nieuwsbrief van de Vrijeschool Pabo, editie 7 2016-2017.
  • Mayo, A.Y. (2016). Autonoom en in verbinding - in onderwijs en onderzoek. In: SAMEN voor de Jeugd, Jaarboek Expertisecentrum Jeugd 2016.Hogeschool Leiden.
  • Mayo, A.Y. (2016). Terugblik lectorale rede ‘Autonomie in verbondenheid’. In: Vrijgeestig, De nieuwsbrief van de Vrijeschool Pabo, editie 6 2015-2016.
  • Mayo, A.Y. (2016). Het lectoraat Waarden en waarde van Vrijeschoolonderwijs. In: Aandacht. Tijdschrift voor praktijkgericht onderzoek voor Zorg, Sociaal Werk, Toegepaste Psychologie en Educatie, Jaargang 1, september 2016, p. 58-63. Leiden, Hogeschool Leiden.
  • Projectgroep Alchemie (2016). Project Alchemie, meer ruimte voor uniek vakmanschap en eigenheid van professionals. In: SAMEN voor Jeugd, Jaarboek Expertisecentrum Jeugd 2016. Hogeschool Leiden.
  • Schobbe, F. (2016). Onderzoek naar de bewegende klas. In: Vrijgeestig, De nieuwsbrief van de Vrijeschool Pabo, editie 7 2015-2016.
  • Snikkers, S. (2016). Hoogbegaafd, gemotiveerd aan de slag. In: Vrijgeestig, De nieuwsbrief van de Vrijeschool Pabo, editie 6 2015-2016.

2015

2014