Publicaties
Op deze pagina vindt u een overzicht van de publicaties van het lectoraat Waarde(n) van Vrijeschoolonderwijs.
2024
- Modderkolk, M. & Van Dijk, M. (2024). Ruimte voor je pedagogische opdracht ( pdf, 128 KB ). Van12tot18, januari-februari 2024, p. 22-23.
2022
- Mayo, A. (red.) (2022). Werken aan waarde(n)vol vrijeschoolonderwijs voor nu en voor de toekomst. ( pdf, 3.99 MB ) Leiden: Hogeschool Leiden.
2021
- Modderkolk, W. (red.(2021). Waarde(n)vol Toetsen op de Vrijeschool. Voorbeelden uit de praktijk ( pdf, 2.73 MB ). Leiden: Hogeschool Leiden en Nijmegen: Stichting Scholengemeenschap voor Vrijeschoolonderwijs.
2020
- Faling, A. (2020). Vrijeschoolonderwijs als uitnodiging om volwassen in de wereld te willen zijn. In: P. Sins en R. Berends (Red.) Overbruggen. Verbinden van vernieuwingsonderwijs en onderzoek (pp 57-65). Deventer: Saxion Progressive Education University Press.
- Mayo, A.Y. (2020). De brede vormende werking van periodeonderwijs in de vrijeschool: intenties en handelen. In: P. Sins en R. Berends (Red.) Overbruggen. Verbinden van vernieuwingsonderwijs en onderzoek (pp 110-118). Deventer: Saxion Progressive Education University Press.
- Modderkolk, W. (2020). Het raadsel ontsluieren: toetsing als een waarneming in het licht van onze pedagogische opdracht. In: P. Sins en R. Berends (Red.) Overbruggen. Verbinden van vernieuwingsonderwijs en onderzoek (pp 27-36). Deventer: Saxion Progressive Education University Press.
- Snikkers, S. (2020). Wie niet vraagt, die niet vindt! Engagement voor het leren op school. In: P. Sins en R. Berends (Red.) Overbruggen. Verbinden van vernieuwingsonderwijs en onderzoek (pp 66-75). Deventer: Saxion Progressive Education University Press.
2019
- Krijger, Ariëlla & Modderkolk, Wouter (2019). Achter elk cijfer schuilt een uniek verhaal. Praktijkvoorbeeld van een kiemkrachtig beoordelingsproces ( pdf, 1.38 MB ). Leiden: Hogeschool Leiden.
- Mayo, A.Y. (2019). Research In, On, and With Waldorf Education in The Netherlands. In: J. Miller (Ed.) The International Handbook for Holistic Education. Routledge Publishers.
- Mayo, A.Y. (2019). Brede vorming door het periodeonderwijs zichtbaar en inzichtelijk maken. In: Waar moet het vrijeschoolonderwijs anno 2019 aan voldoen? Zeist: Vereniging van Vrijescholen.
- Modderkolk, W. (2019). Beoordelen in klas 7 en 8 & periodes in de bovenbouw; Anders kijken, meer zien: beoordelen met kiemkracht. In: Stichter Berichter, nieuwsbrief van de Stichtse Vrije School, editie juli-augustus 2019.
- Modderkolk, W. (2019). Op weg naar een kiemkrachtige evaluatiepraktijk, van cijfers naar betekenisvolle waarnemingen. In: Waar moet het vrijeschoolonderwijs anno 2019 aan voldoen? Zeist: Vereniging van Vrijescholen.
- Modderkolk, Wouter (2019). Vertrouwen of controle? Toetsen als afreken- of waarnemingsinstrument in het vrijeschoolonderwijs ( pdf, 1.62 MB ). Leiden: Hogeschool Leiden.
- Modderkolk, W. (2019). Vertrouwen of controle? Toetsen als afreken- of waarnemingsinstrument in het vrijeschoolonderwijs. In: Lerarenbrieven, blad voor vrijeschoolleraren, najaarseditie 2019 (30-5).
2018
- De Meyere, Arnout & Mayo, Aziza (2018). Intentions towards adulthood in Waldorf educational praxis. ( pdf, 1005 KB ) Leiden: Hogeschool Leiden.
- Faling, Akke (2018). Hoe geven oud-vrijeschoolleerlingen vorm aan hun volwassen bestaan in de wereld? ( pdf, 767 KB ) Leiden: Hogeschool Leiden.
- Krijger, Ariëlla (2018). Brede vorming als ruimtescheppend gebeuren. ( pdf, 1.05 MB ) Leiden: Hogeschool Leiden.
- Krijger, Ariëlla (2018). Wat maakt een evaluatieproces kiemkrachtig? ( pdf, 1.74 MB ) Leiden: Hogeschool Leiden.
- Lutters, Frans (2018). Reizen door periodeland ( pdf, 2.97 MB ). Leiden: Hogeschool Leiden.
- Mayo, Aziza (2018). Samen bewegen naar onderwijs dat blijft vormen voor het leven. De Staat van het Vrijeschoolonderwijs. ( pdf, 670 KB ) Leiden: Hogeschool Leiden.
- Mayo, A.Y. (2018). Terugblikken en vooruitdenken. Het lectoraat Waarde(n) van Vrijeschoolonderwijs ( pdf, 1.55 MB ). Hogeschool Leiden.
- Snikkers, Saskia (2018). Heb je dit kind gezien? Over de begeleiding van hoogbegaafde leerlingen op de vrijeschool. ( pdf, 4.88 MB ) Leiden: Hogeschool Leiden.
- Van Ingen, Rebecca (2018). Beeldende vorming is een vak zonder antwoordmodel en waarom juist dát zo belangrijk is. ( pdf, 1.03 MB ) Leiden: Hogeschool Leiden.
2017
- Houweling, L. & Mayo, A.Y. (2017). Educational pedagogy of professionalism ( pdf, 438 KB ). Leiden, Hogeschool Leiden.
- Houweling, L. & Mayo, A.Y. (2017). Educational pedagogy of professionalism. In: EAPRIL 2016 Proceedings, ISSUE 3 March 2017 ISSN 2406 – 4653; pp. 188-203.
- Mayo, A. (2017). Ruimte bieden voor subjectwording ( pdf, 574 KB ). Leiden, Hogeschool Leiden.
- Meyere, A. De (2017). Groeien in en naar volwassenheid. In: Vrijgeestig, De nieuwsbrief van de Vrijeschool Pabo, editie 8 2016-2017. Leiden, Hogeschool Leiden.
2016
- Houweling, L. (2016). Vertrouwen in professionals. In: Pedagogiek in Praktijk Magazine, 90, p. 32-34. Amsterdam: SWP.
- Ingen, R. van (2016). Heeft kunstonderwijs zin? In: Nieuwsbrief Cluster Educatie Hogeschool Leiden, april 2016.
- Krijger, A. (2016). Oproep vanuit het lectoraat Waarde(n) van vrijeschoolonderwijs. In: Lerarenbrieven, jaargang 28-1.
- Krijger, A. (2016). Alanus Hochschule en een wetenschappelijke benadering van de vrijeschoolpedagogie. In: Lerarenbrieven, jaargang 28-1.
- Krijger, A. (2016). Evalueren en toetsen: een balansvraag? In: Vrijgeestig, De nieuwsbrief van de Vrijeschool Pabo, editie 6 2015-2016.
- Lutters, F. (2016). Onderzoek naar de waarde van het periode onderwijs. In: Vrijgeestig, De nieuwsbrief van de Vrijeschool Pabo, editie 7 2015-2016.
- Mayo, A.Y. (2016). SLO samenspraak persoonsvorming en/in het curriculum, bijdrage Aziza Mayo.
- Mayo, A.Y. (2016). Woensdag 6 september: Ik sta in de wereld… In: Henk Sissing (red.), Bildung scheurkalender 2017. Leusden: ISWV Uitgevers.
- Mayo, A.Y. (2016). De autonomie van de student. In: Vrijgeestig, De nieuwsbrief van de Vrijeschool Pabo, editie 7 2016-2017.
- Mayo, A.Y. (2016). Autonoom en in verbinding - in onderwijs en onderzoek. In: SAMEN voor de Jeugd, Jaarboek Expertisecentrum Jeugd 2016.Hogeschool Leiden.
- Mayo, A.Y. (2016). Terugblik lectorale rede ‘Autonomie in verbondenheid’. In: Vrijgeestig, De nieuwsbrief van de Vrijeschool Pabo, editie 6 2015-2016.
- Mayo, A.Y. (2016). Het lectoraat Waarden en waarde van Vrijeschoolonderwijs. In: Aandacht. Tijdschrift voor praktijkgericht onderzoek voor Zorg, Sociaal Werk, Toegepaste Psychologie en Educatie, Jaargang 1, september 2016, p. 58-63. Leiden, Hogeschool Leiden.
- Projectgroep Alchemie (2016). Project Alchemie, meer ruimte voor uniek vakmanschap en eigenheid van professionals. In: SAMEN voor Jeugd, Jaarboek Expertisecentrum Jeugd 2016. Hogeschool Leiden.
- Schobbe, F. (2016). Onderzoek naar de bewegende klas. In: Vrijgeestig, De nieuwsbrief van de Vrijeschool Pabo, editie 7 2015-2016.
- Snikkers, S. (2016). Hoogbegaafd, gemotiveerd aan de slag. In: Vrijgeestig, De nieuwsbrief van de Vrijeschool Pabo, editie 6 2015-2016.
2015
- Mayo, A.Y. (2015). Lectorale rede Autonomie in verbondenheid ( pdf, 5.67 MB ); Waarde(n)vol onderwijs voor nu en voor de toekomst. Leiden: Hogeschool Leiden.
- Mayo, A. & Siraj, I. (2015 ). Parenting practices that enhance academic success of low SES children. Oxford Review of Education, 41 (1), p.47-63.
- Mayo, A.Y. (2015). Sociale duurzaamheid. In A. de Hamer en P. Heres (red.), 32 lessen voor de toekomst (p.6). Hilversum: Uitgeverij Idee & Waarde.
2014
- Mayo, A.Y. (2014). Onderwijzen door te vragen. Vrijonderwijs.nl, juni 2014.