Het mediacentrum

Presentaties, werkgroepen en dialoogsessies

Op deze pagina vindt u een overzicht van de presentaties, werkgroepen en dialoogsessies van het lectoraat Waarde(n) van Vrijeschoolonderwijs.

2020

  • Modderkolk, W. & Geus, A. de (2020). Dialoogsessie MT/RvT/PW: visie op toetsing en examinering. SGVVS. Zeist, oktober 2020.
  • Modderkolk, W. (2020). Intervisie rondom waarde(n)vol toetsen. Stichtse Vrije School. Zeist, februari en september 2020.
  • Modderkolk, W. (2020). Leerkring Waarde(n)vol toetsen. Verschillende bovenbouwen, september 2020 tot juni 2021.
  • Modderkolk, W. (2020). Workshops Formatief handelen. Parcival College. Groningen, januari en februari 2020.
  • Modderkolk, W. (2020). Workshop kiemkrachtig toetsen. Studiedag Marecollege. Leiden, november 2020.
  • Snikkers, S. (2020). Studiedag Gedrag, Vrijeschool Rotterdam West. Online, oktober 2020.

2019

  • Boon, M. & Hubeek, J.J. (2019). Reflecties in het licht van 100 jaar vrijeschoolonderwijs. Podcasts tijdens Waldorf100 festival. Utrecht, september 2019. 
  • Ennen, E. (2019). De academische werkplaats. Werkgroep tijdens Waldorf100 festival, Vereniging van Vrijescholen. Utrecht, september 2019. 
  • Mayo, A.Y. (2019). Autonomy in communion. Work session with Alanus Hochschule and Rudolf Steiner University Oslo in preparation of DIPF/ AERA 2020. Leiden, september 2019. 
  • Mayo, A.Y. (2019). Vrijheid en verantwoordelijkheid. Inleidende sessie voor de studiedagen van de docenten Marecollege in het kader van Traject Ademend Onderwijs. Leiden, november 2019.
  • Mayo, A.Y. (2019). Ontwerpen van gouden momenten. Workshop van de studiedagen van de docenten Marecollege in het kader van Traject Ademend Onderwijs. Leiden, september 2019.
  • Mayo, A.Y. (2019). Werkgroep: Brede vorming in het periodeonderwijs zichtbaar en inzichtelijk maken. Bovenbouwconferentie, Nijmegen, maart 2019.  
  • Mayo, A.Y. (2019). Kritische dialoog n.a.v. inleiding Paul Rosemuller. Bovenbouwconferentie, Nijmegen, maart 2019.  
  • Mayo, A.Y. (2019). Kus de visie wakker. Studiedag in het licht van visievorming  van het Bernard Lievegoed College Maastricht. Maastricht, januari 2019.
  • Modderkolk, W. (2019). Workshop kiemkrachtig toetsen. Studiedag Marecollege. Leiden, november 2019.
  • Modderkolk, W. (2019). Dialoogsessie rondom rapporten en getuigschriften team 9&10. Stichtse Vrije School, Zeist, mei 2019.
  • Modderkolk, W. (2019). Dialoogsessie rondom rapporten en getuigschriften team 11&12. Stichtse Vrije School, Zeist, januari 2019.
  • Modderkolk, W. (2019). Studiedag Waarnemen, duiden, handelen. Studiedag in samenwerking met de Noorse pedagoog Godi Keller rondom formatief handelen. Stichtse Vrije School, Zeist, januari 2019.
  • Modderkolk, W. & Bongers, L. (2019). Toetsenbeleid op de vrijeschool. Workshop bovenbouwconferentie Vereniging van Vrijescholen. Zeist, maart 2019.

2018

  • Boon, M. & De Boer, E. (2018). Onderwijs-pedagogische verdieping: ‘De alchemie van gouden professionaliteit’. Workshop Lectoraatsdag Waarde(n)vol onderwijsonderzoek Hogeschool Leiden. Leiden, juni 2018.
  • Boon, M. & Mayo, A. (2018). Onderwijs-pedagogische vragen ontwikkelen voor onderwijs voor nu en voor de toekomst.  Docentenworkshop ter gelegenheid van de Grondsteenviering Novalis College. Eindhoven, maart 2018.
  • Boon, M. & Mayo, A. (2018). Onderwijs-pedagogische vragen ontwikkelen voor onderwijs voor nu en voor de toekomst.  Workshop voor ouders en docenten ter gelegenheid van de Grondsteenviering Novalis College. Eindhoven, maart 2018.
  • Demaret, N. &  Van der Voort, R. (2018). Onderwijsvernieuwing in de school ‘Teammaster Transitie in Onderwijs met Technologie (master 3TO)’. Workshop Lectoraatsdag Waarde(n)vol onderwijsonderzoek Hogeschool Leiden. Leiden, juni 2018. 
  • Faling, A. (2018). Wat laten oud-vrijeschoolleerlingen ons zien en waar nodigen ze ons toe uit?  Workshop Lectoraatsdag Waarde(n)vol onderwijsonderzoek, Hogeschool Leiden. Leiden, juni 2018.
  • Ingen, R. van & Bos. M. (2018).  Ruimte voor eigenheid in kunstlessen op de basisschool. Workshop Lectoraatsdag Waarde(n)vol onderwijsonderzoek, Hogeschool Leiden. Leiden, juni 2018.
  • Krijger, A., & Modderkolk, W. (2018). (Kiem)krachtig (be)oordelen. Workshop Lectoraatsdag Waarde(n)vol onderwijsonderzoek, Hogeschool Leiden. Leiden, juni 2018. 
  • Lutters, F. & leerlingen Stichtse Vrije School (2018). Reizen door Periodeland: Ervaren van periodeonderwijs als kunst in praktijk en theorie. Workshop Lectoraatsdag Waarde(n)vol onderwijsonderzoek, Hogeschool Leiden. Leiden, juni 2018.
  • Mayo, A.Y. (2018). Visie op brede vorming. Data-analyse t.b.v. voorbereiding studiedag in het licht van visievorming  van het Bernard Lievegoed College Maastricht. Maastricht, december 2018.
  • Mayo, A.Y. (2018). Begeleiden en leiden. Workshop tijdens de Studietweedaagse VSP Hogeschool Leiden. Werkhoven, augustus 2018.
  • Mayo, A.Y. (2018). Terugblik op een leven als onderwijspedagoog. Tweegesprek met Gunnar Geibels bij BVS Schooladvies en vrijeschool de Vuurvogel. Zoetermeer, juli 2018.
  • Mayo, A.Y. (2018). De noodzaak tot brede vorming in het onderwijs. Studiedag in het licht van visievorming  van het Bernard Lievegoed College Maastricht. Maastricht, februari 2018.
  • Mayo, A.Y. (2018). Werkgroep: Brede vorming in het periodeonderwijs zichtbaar en inzichtelijk maken. Bovenbouwconferentie, Zeist, maart 2018.  
  • Mayo, A.Y. (2018). Dialoog en reflective op betekenisvol toetsen. Studiedag toetsen, Stichtse Vrije School. Zeist, januari 2018.
  • Meyere, A. De & Van der Sande, F. (2018). Bij kinderen en jongeren het verlangen wekken om volwassen in de wereld te staan. Workshop Lectoraatsdag Waarde(n)vol onderwijsonderzoek, Hogeschool Leiden. Leiden, juni 2018. 
  • Modderkolk, W. (2018). Dialoogsessie rondom rapporten en getuigschriften team 7&8. Stichtse Vrije School, Zeist, november 2018
  • Modderkolk, W. (2018). Delen van kiemkrachtige voorbeelden door werkgroep anders toetsen. Pedagogische vergadering van de Stichtse Vrije School, Zeist, mei 2018.
  • Modderkolk, W. & Bongers, L. (2018.) Toetsenbeleid op de vrijeschool. Workshop bovenbouwconferentie Vereniging van Vrijescholen. Zeist, maart 2018.
  • Modderkolk, W. & Krijger, A. (2018). Dialoogsessie beoordeling en feedback. Tijdens studiedag leraren Stichtse Vrije School. Zeist, januari 2018.
  • Wersch, G. & collega’s Bernard Lievegoed College Maastricht (2018). Onderwijsontwikkeling in de school ‘Samen bouwen aan betekenisvol onderwijs’. Workshop Lectoraatsdag Waarde(n)vol onderwijsonderzoek, Hogeschool Leiden. Leiden, juni 2018.

2017

  • Faling, A. (2017). How former Waldorf students shape their adulthood.  Conference on Waldorf teacher training and educational research, Leiden, januari 2017. 
  • Houweling, L. (2017). Master Jeugdzorg: betekenis Alchemieproject voor ontwerp opleiding. Leiden, maart 2017.
  • Houweling, L. (2017). Onderzoek naar gouden professionaliteit. Docenten in gesprek met lectoren en onderzoekers op studiedag Social Work en Toegepaste Psychologie. Leiden,  februari 2017.
  • Houweling, L. (2017). Gouden professionaliteit en opleiden.  Lunchlezing voor docenten Social Work, januari 2017.
  • Houweling, L. (2017). Gouden professionaliteit in het werk. Gastles Master Jeugdzorg, Hogeschool Leiden, januari 2017.
  • Houweling, L. & Looman, M. (2017). Van ja-zeggen naar ja-doen. Workshops VELON-congres Amsterdam, maart 2017.
  • Houweling, L. , Mayo, A.Y., & Hovinga, D. (2017). Disgenoten dialoog: Alchemie van het opleiden. Leiden, januari 2017.
  • Ingen, R. van (2017). Art(istic) education. Conference on Waldorf teacher training and educational research, Leiden, januari 2017.
  • Krijger, A., (2017). Expertmeeting Zelfevaluatie en persoonsvorming. Amsterdam, mei, 2017.  
  • Krijger, A. (2017). Pluriform assessment in Waldorf education. Conference on Waldorf teacher training and educational research, Leiden, januari 2017.
  • Lutters, F. (2017). Werkgroep geschiedenis. Bovenbouwconferentie, Zeist, maart 2017.  
  • Lutters, F. (2017). The position and value of main lessons and their relationship with subject lessons in secondary Waldorf education. Conference on Waldorf teacher training and educational research, Leiden, januari 2017.
  • Mayo, A.Y., (2017). Vrijeschoolonderwijs voor nu en voor de toekomst: Vragen voor onderwijs dat beoogt te vormen voor het leven. Kenniskringbijeenkomst, Leiden,  juni 2017. 
  • Mayo, A.Y., (2017). Gouden professionaliteit in de school. Dialoogsessie schoolleiders Athena, Deventer, maart 2017.
  • Mayo, A.Y., (2017). Dialoog moderator tijdens Unfolding Human Potential conference , NIVOZ, Zeist, februari 2017.
  • Meyere, A. De (2017). Pupils’ and teachers’ perceptions of how Waldorf education prepares for adulthood. Conference on Waldorf teacher training and educational research, Leiden, januari 2017.
  • Projectgroep Alchemie (2017). Het Alchemiefestival. Hogeschool Leiden, mei 2017.
  • Snikkers, S. (2017). Gifted children in Waldorf primary education. Conference on Waldorf teacher training and educational research, Leiden, januari 2017.

2016

  • Faling, A. (2016). Werkgroep 'een échte oud-vrijeschoolleerling'. Interne conferentie vrijeschool lerarenopleidingen, Hogeschool Leiden, juni 2016 .
  • Faling, A. & Meyere, A. de, (2016). Workshop Ontwikkeling van het innerlijk kompas. Mini-conferentie Waarden van Steinerpedagogie, Steinerschool Gent, januari 2016.
  • Honoursstudenten Hogeschool Leiden (2016). De Alchemist. Onderzoekpresentatie tijdens John van der Williks symposium Hogeschool Leiden. Leiden, juni 2016.
  • Houweling, L. (2016). Open Space. Oprichtingsbijeenkomst Platform Onderzoek Opleiden Professionals, ODISEE Brussel, mei 2016.
  • Houweling, L. (2016). Gouden professionaliteit en de betekenis daarvan voor opleiden. Presentatie en workshop: Expertisecentrum Jeugd Hogeschool Leiden. Oegstgeest,  november 2016.
  • Houweling, L. (2016). Het Alchemieproject. Workshop tijdens ‘Onderwijs en onderzoek - Twee handen op één buik, Hogeschool Leiden, september 2016.
  • Houweling, L. & Mayo, A.Y. (2016). Educational pedagogy of professionalism. Research paper presented at EAPRIL , Porto, november 2016. 

  • Krijger, A. (2016) Panel: Contemplatieve reflectie voor portfolio en actieonderzoek. Reflectiedag Secundaire Steinerscholen, Lier (BE), november 2016.
  • Krijger, A. (2016) Workshop Reflectieve en kritische evaluatie. Reflectiedag Secundaire Steinerscholen, Lier (BE), november 2016.
  • Krijger, A. (2016). Werkgroep Breed evalueren. Interne conferentie vrijeschool lerarenopleidingen, Hogeschool Leiden, juni 2016 .
  • Kuijpers, C. & Mayo, A.Y. (2016). Autonomie: Invloed hebben. Inleiding bij Studiemiddag Expertisecentrum Jeugd: Samen voor jeugd, samen voor verbetering, Hogeschool Leiden, mei 2016.
  • Mayo, A.Y. (2016). Samen opvoeden en onderwijzen; het partnerschap van school en gezin. Adviesgesprek bestuurder en schoolleider Geert Grooteschool. Amsterdam, oktober 2016.
  • Mayo, A.Y. (2016). Groepswerk: de diversiteit voorbij. Studiedag Steineronderwijs Vlaanderen. Leuven, oktober 2016. 
  • Mayo, A.Y. (2016). Verdiepingsworkshop: Vakmanschap en ondernemerschap. Inhoudelijke bijeenkomst bestuurder, schoolleiders, en leden van raad van toezicht Stichting Scholengemeenschap voor vrijeschoolonderwijs SGVVS.  Nijmegen, september 2016.
  • Mayo, A.Y. (2016). Colloquium persoonsvorming. SLO, Nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling. Utrecht, september 2016.
  • Mayo, A.Y. (2016). Rondetafelgesprek lectorale rede Aziza Mayo, Vrijeschool Lerarenopleidingen Hogeschool Leiden. Leiden,  juni 2016.
  • Mayo, A.Y. (2016). De rol van opleiders bij het ontwikkelen van gouden professionaliteit. Presentatie en workshop: Expertisecentrum Jeugd Hogeschool Leiden. Oegstgeest, juni 2016.
  • Mayo, A.Y. (2016).Rondetafelgesprek lectorale rede Aziza Mayo, Vereniging van Vrijescholen, Zeist, mei 2016.
  • Mayo, A.Y. (2016).Samen voor jeugd, samen voor verbetering. Studiemiddag Expertisecentrum Jeugd, Hogeschool Leiden, mei 2016.
  • Mayo, A.Y. (2016). Input bijeenkomst voor schrijvers van onderwijsprogramma’s politieke partijen. Vrijeschool Widar, maart 2016.
  • Mayo, A.Y. (2016).Themasessie Lerarenopleidingen. Dialoog  bij Commissie Onderwijs Raad van Toezicht Hogeschool Leiden, maart 2016.
  • Mayo, A.Y. (2016). Vrijeschoolonderwijs voor de toekomst. Ontmoetingsdag met docenten, leerlingen, rector en decaan van de Stichtse Vrije School, Zeist, juni 2016.  

  • Snikkers, S. (2016). Training Executieve functies. Samenwerkingsverband PO/VO Kennemerland Noord, oktober 2016.
  • Snikkers, S. (2016). Presentatie onderzoek: Hoogbegaafdheid in de vrijescholen. Vergadering Raad van Toezicht BVS in Utrecht, oktober 2016.
  • Snikkers, S. (2016). Presentatie onderzoek: Hoogbegaafdheid in de vrijescholen. Medewerkersdag BVS, Utrecht,  september, 2016.

2015

  • Houweling, L. & Smit, A. (2015). Gouden professionaliteit. Presentatie en workshop:  Expertisecentrum Jeugd, Oegstgeest, december 2015.
  • Mayo, A.Y. (2015).Waar willen we vernieuwen en waar willen we vasthouden? Ontmoetingsdag met leerlingen, ouders, leraren en bestuurders van Vrijeschool Raphael, oktober 2015.
  • Mayo, A.Y. (2015). Dilemma’s in het Vrijeschoolonderwijs, op weg naar de toekomst. Gesprek met de benen op tafel met de bestuurders van Ithaka. Amsterdam, september 2015.
  • Mayo, A.Y. (2015). Mijn waarde, jouw waarde; duurzaamheid in de hogeschool. Workshop tijdens de Personeelsconferentie Hogeschool Leiden, augustus 2015.
  • Mayo, A.Y. (2015). Panelgesprek Responsiviteit en Bildung in de lerarenopleiding. Rondgang 1: Responsiviteit en Bildung door minister Jet Bussemaker, Hogeschool Leiden. Leiden juni 2015.
  • Mayo, A.Y. (2015). Onderwijsbijeenkomst: Onderwijskwaliteit in bredere zin. Onderwijsraad, Utrecht, juni 2015.
  • Mayo, A.Y. (2015). Ruimte maken om vanuit eigen kracht te vernieuwen. Panelgesprek tijdens Onderwijsdag ‘Ruimte maken voor Vrijeschoolonderwijs’ voor ouders en leraren door Vrijonderwijs.nl, Amsterdam mei, 2015.
  • Mayo, A.Y. (2015). Bijzonder leren op Vrijescholen? Ontmoeting en gedachtewisseling met de bestuurders van Pallas, Leiden, maart 2015.