Hogeschool Leiden

Open Mathematics

Rekenen van het geheel naar de delen

Het werken van het geheel naar de delen vormt een belangrijk uitgangspunt van het rekenonderwijs in vrijescholen. Door het geheel als uitgangspunt te nemen (12= ... + ...?) en vandaaruit te kijken naar de delen, open je een wereld aan mogelijke antwoorden en oplossingen; wanneer je vanuit delen start en vandaaruit een geheel samenstelt (5+7=? ) zijn rekenvragen juist gericht op het sturen richting een specifiek  antwoord. Je zou dus kunnen zeggen dat door vanuit het geheel te starten, rekenvragen of cijferproblemen open vragen worden.

Open vragen nodigen je uit om je te verwonderen over de vele mogelijke antwoorden en oplossingen; zelf of met elkaar te zoeken naar welke antwoorden passen bij een vraag en welke misschien wel niet; te ervaren dat jouw antwoord op een vraag anders kan zijn dan dat van het kind naast je of van de juf, maar daarmee niet minder 'waar' of 'goed' of 'passend'. Dat zijn  ervaringen die een rijke basis kunnen vormen wanneer in  de jaren op de middelbare school en in het leven daarna de ontwikkeling van het zelfstandig denken en de zelfstandige oordeelsvorming steeds nadrukkelijker worden aangesproken. Ook in de aanpak van het vak wiskunde wil het vrijeschoolonderwijs de nadruk meer leggen op open vragen die een appel doen op het zelfstandige, creatieve denken van leerlingen. 
 
Waldorf100 is daarom op zoek naar voorbeelden van open reken- en wiskundeopdrachten in haar project Opening Mathematics. Door voorbeelden te verzamelen en te delen hopen zij het reken- en wiskundeonderwijs op vrijescholen een positieve impuls te geven. Lees hier hoe je een bijdrage kunt leveren aan dit onderzoek.

Meer informatie over het project vind je op de websites van Waldorf100 en Erziehungskunst.