Hogeschool Leiden

Identiteit van de school in perspectief

Lector Anna van der Want verzorgt workshop over de waarden van de leerkracht bij het symposium ‘’Identiteit en Burgerschap op de kaart".

Ruim honderd bestuurders, directeuren, leerkrachten, beleidsmedewerkers, collega’s, wereldklasstudenten en mensen van instellingen zoals Nuffic en de Respect Foundation waren bij het symposium aanwezig om van gedachten te wisselen over de rol van het onderwijs op het gebied van identiteit en burgerschap. 

De waarden van de leerkracht

Leerkrachten geven met elkaar en de leerlingen vorm aan de identiteit van de school. De waarden van de leerkracht zijn hierin van cruciaal belang. De waarden van de leerkracht kunnen deels verschillen van de kernwaarden of identiteit van de school. Hoe interpreteren leerkrachten de identiteit van hun school en welke ruimte is er voor leerkrachten om vanuit hun eigen waarden werkzaam te zijn op een school? En wie bepaalt eigenlijk de identiteit van de school?

Anna van der Want, lector Waarden van Vrijeschoolonderwijs, verzorgde een workshop voor leerkrachten over dit thema in het kader van het symposium ‘Identiteit en Burgerschap op de kaart’.

Het leidde tot energieke gesprekken en uitwisseling vanuit verschillende perspectieven. Een eerste stap is gezet, op naar de volgende!