Hogeschool Leiden

Praktisch onderzoek naar virtuality driven learning

Dit is een archiefpagina

Het lectoraat doet praktisch onderzoek naar de mogelijkheden en effecten van 'Virtuality Driven Learning'. Dat doen we door zowel zelf onderzoeken te initiƫren maar ook vraag gestuurde onderzoeken binnen de Hogeschool. Daarnaast verzorgen we onderzoeken en verkenningen voor stakeholders buiten de hogeschool. Er zijn reeds twee praktijkgerichte onderzoeken gestart:

  • Opzetten en ontwikkelen van een virtual community op basis van Google+.
  • Het onderzoeken van de mogelijkheden van Gamification binnen het hoger onderwijs.

Virtual community

Het lectoraat heeft een eerste versie van een virtual community opgezet op basis van Google+. Hiermee kan kennis en ervaring worden uitgewisseld, samen gewerkt worden aan projecten en (delen en simultaan gebruiken) van documenten. Ook kan binnen deze community een videoconference worden opgezet waar tegelijk informatie wordt gedeeld en aan documenten, spreadsheets en presentaties wordt gewerkt. Andere features zijn: chatten, delen van fotoalbums, gezamenlijk bekijken van YouTube clips, slim zoeken en mail selecteren op basis van project-kringen. Een eerste versie van een gedragscode is inmiddels ontwikkeld.

Gamification

Bij gamification gaat het om elementen uit de spelen en spellenwereld in te zetten in andere domeinen dan games. In dit geval dus in Virtuality Driven Learning. Het gaat dus niet om entertainment en niet om serious games, maar om 'dingen' uit games inzetten om drempels te slechten die doelen in de weg staan. Het onderzoek begint met een verkenning en zal leiden tot nieuwe concepten die binnen het (virtuele) onderwijs zijn in te zetten en kan bijdragen in het behoud en goede doorstroming van studenten.