Hogeschool Leiden

Lidy van Pelt - simulatiepatiënt | Verpleegkunde

"Al vijftien jaar speel ik de rol van simulatiepatiënt bij de opleiding Verpleegkunde. In die periode heb ik allerlei situaties nagespeeld. Daarbij komt het goed uit dat ik jarenlang aan amateurtoneel heb gedaan. Alles wordt tijdens de simulatielessen met studenten namelijk zo natuurgetrouw mogelijk vertoond. Ik bereid me daarom ook goed voor." 

"Het is zo leuk om te zien hoe studenten in hun rol zitten tijdens de toets. Eén student vergat dat we al klaar waren en gaf bij het afscheid aan: 'Ik kom vanavond nog wel even terug om uw elastieken kousen uit te doen'. Schitterend!"

Welke rollen mocht je vandaag spelen bij de de simulatietoets?

"In één van de simulatieoefeningen was ik iemand met Diabetes Mellitus. Reden van mijn bezoek aan de huisarts was dat ik veel zorgen had over een gezinslid. Daardoor had ik last van hoge spanning. Mijn bloedsuikerspiegel bleek abnormaal en de glucosewaarden waren ontregeld. Als toekomstig verpleegkundige kreeg de student Verpleegkunde de taak om mij te begeleiden en een insuline injectie te geven. Verder speelde ik ook een linkszijdig verlamde patiënt die nu ook de rechterpols had gebroken en een persoon met longemfyseem (COPD) die een instructie kreeg van de verpleegkundige in opleiding hoe ik mijn ademhalingsapparatuur goed in elkaar kon zetten."

Hoe bereid je jezelf voor op een les of toets?

"Sowieso start ik met het doorlezen van de rollen die ik van de opleiding ontvang. Daarnaast zijn er een paar keer per jaar trainingsmiddagen voor simulanten. Samen met twee docenten oefenen we dan bijvoorbeeld een rol met een patiënt met een specifiek ziektebeeld."

Wat is de toegevoegde waarde van simulatielessen en -toetsen?

"Dit soort rollenspellen zijn enorm belangrijk. Studenten krijgen de kans het sociale contact met de patiënten alvast te oefenen. Dat is voor een verpleegkundige in opleiding noodzakelijk om te leren. De studenten geven elkaar ook feedback tijdens zo'n toets of training. Ook als simulant mag je feedback geven. Je vertelt dan, vanuit je rol, hoe je het handelen van de verpleegkundige in opleiding hebt ervaren. "

Hoe is het om samen te werken met de studenten en docenten?

"Het is enorm leuk om te doen. Je hebt een soort van beroepsmatig contact. De studenten zijn zo spontaan. Je maakt nog eens wat mee tijdens een simulatiedag. De sfeer bij de hogeschool is heel goed. Daarom doe ik het al zo lang. Het is een persoonlijk contact. Docenten kennen je en zijn belangstellend. Dit maakt onze samenwerking heel prettig."

Simulatiepatiënt Lidy van Pelt laat zich 'prikken' door een student Verpleegkunde tijdens de simulatietoets.