De vlaggen van de hogeschool

Verantwoording 2022

De verantwoording over 2022 van het lectoraat Sociaal Werk in de kinder- en jeugdpsychiatrie over de bijdrage aan de beroepspraktijk en maatschappij, aan onderwijs en professionalisering en aan kennisontwikkeling.

Beroepspraktijk en maatschappij

Het lectoraat Sociaal Werk in de Kinder- en Jeugdpsychiatrie is verankerd in het werkveld van de kinder- en jeugdpsychiatrie. De lector is zelf werkzaam als kinder- en jeugdpsychiater bij LUMC-Curium (academisch centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie in Oegstgeest) en heeft een breed netwerk met andere kinder- en jeugdpsychiatrische instellingen. De onderzoeksvraag voor het huidige onderzoek is dan ook voortgekomen uit de hulpvraag van de (socio)therapeuten die werkzaam zijn binnen de kinderpsychiatrie. Hoewel systemisch werken op klinische adolescentenafdelingen al een belangrijk onderdeel van de behandeling is, werden hier mogelijkheden voor verbetering gezien.

Hier heeft het lectoraat op ingespeeld en is er een implementatieonderzoek gedaan naar het versterken van het systemisch werken op klinische adolescentenafdelingen in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Hieraan hebben 6 afdelingen van LUMC Curium en Parnassia/Youz (kinder- en jeugdpsychiatrische instelling in de regio Den Haag) meegedaan. Er is een teamtraining ontwikkeld en gegeven aan de klinische adolescententeams en de processen in de zorg zijn meer systemisch gemaakt, zodat het systemisch werken ook ondersteund wordt in de werkprocessen. Afgelopen jaar is dit project afgerond. Een interview hierover is op de website van het kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie gepubliceerd. Binnenkort zal een handleiding gepubliceerd worden en meerdere instellingen hebben hiervoor al belangstelling getoond.

Onderwijs en professionalisering

Binnen het onderzoek van het lectoraat doen ieder jaar studenten mee, waarbij zij interviews afnemen en hun eindscriptie schrijven over de data van het onderzoek. De training Systeemgericht Werken, die ontwikkeld is voor het onderzoek, is gegeven door een systeemtherapeut, met docenten van Hogeschool Leiden. Een van deze docenten heeft de training verwerkt in de minor Jeugd-GGZ. Afgelopen jaar is hier een verbeterslag in gemaakt.

Een docent van Hogeschool Leiden is promovenda bij het lectoraat en zal promoveren op het onderzoek.