Hogeschool Leiden

Het verhaal van Senna en Verouska over de studie SJD

Hij kwam voor rechten, maar het werd Sociaal Juridische Dienstverlening (SJD).

Na afloop van de rechten voorlichting volgde die voor SJD. Ik bleef zitten en ontdekte dat SJD mij veel interessanter leek.

Senna

Keuze voor de studie

Senna Harings heeft het afgelopen anderhalf jaar geen moment spijt gehad van zijn keuze. De studie SJD aan Hogeschool Leiden bevalt hem bijzonder goed. SJD is veel meer op mensen gericht dan rechten, vertelt hij. Iets wat ook voor Verouska de Koning reden was om voor SJD te kiezen. Bijkomend voordeel is dat de arbeidsmarkt hartstikke goed is voor SJD’ers vertelt Verouska. "Je kunt overal terecht. Bij gemeenten, de reclassering, het UWV, de advocatuur, de gevangenis, de jeugdzorg, noem maar op. Er zijn heel veel functies voor SJD’ers. Maar dat is voor mij niet echt een doorslaggevende reden geweest om deze richting te kiezen. Dat was toch vooral de inhoud van de studie." 

We oefenen veel gesprekstechnieken en moeten vaak analyses maken van cliënten. Daar leer je heel veel van.

Senna

Grootste veranderingen

Bij SJD leren ze veel concrete vaardigheden. Senna: "We oefenen veel gesprekstechnieken en moeten vaak analyses maken van cliënten. Daar leer je heel veel van." In het begin vond hij het erg wennen. "We hadden zoveel vrijheid. Dat was zo anders dan de middelbare school." Verouska vult hem aan. "Op middelbare scholen draait het om toetsen halen. Je leert van toets naar toets. Hier leer je werken op een manier die later in de praktijk ook van je wordt verwacht. Dat is zo anders."

Senna geeft als voorbeeld een casus uit het eerste jaar van een rebelse jongen die op drugsbezit is betrapt. "Dan moeten wij uitzoeken wat hem te wachten staat. Wat is de strafmaat, wat zijn zijn rechten, met welke instanties krijgt hij te maken. Is er iets gaande in het gezin of in zijn buurt. Zo ja, wat moet er dan gebeuren. Daarnaast stel je brieven op en bereid je gesprekken voor. Dat soort zaken. Heel compleet en heel divers. Dat maakt het boeiend."

Hier leer je werken zoals dat later ook moet.

Verouska

Toetsen en beoordeling

Elke week krijgen ze zo’n soort opdracht rondom een bepaald werkgebied in de sociaaljuridische sector. Aan het einde van elk blok van tien weken krijgen ze een cijfer voor al deze opdrachten. Deze zogeheten portfolio-beoordeling bepaalt of ze doorgaan of dat ze onderdelen moeten herhalen.

Je kunt overal terecht. Bij gemeenten, de reclassering, de UWV, de advocatuur, de gevangenis, de jeugdzorg, noem maar op.

Verouska

"Er zijn beoordelingsschema’s en je weet wat je in je opdrachten moet verwerken, maar in het begin vond ik dat wel aftasten", vertelt Verouska. "Die onzekerheid nam af toen ik ontdekte dat ik op deze integrale manier echt veel meer leer dan op de klassieke manier. Ook omdat je je kennis gelijk toepast." Senna beaamt dat. "In het begin geloofde ik er eerlijk gezegd niet in. Veel te veel vrijheid en veel te weinig klassieke lessen. Maar ik moet ze gelijk geven. Het is echt een goede aanpak."

Beiden kijken uit naar hun stage volgend jaar. Verouska: "Het is heel leerzaam om een slechtnieuwsgesprek te voeren met een acteur zoals we hier op school doen. Maar straks, als het gaat om mensen die op het punt staan veel te verliezen, wordt dat een heel ander verhaal. Dan komen de echte emoties en ga je, ook op andere vlakken, echt meemaken wat het vak inhoudt."

Meer weten?

Bekijk voor meer informatie de opleidingspagina van Sociaal Juridische Dienstverlening.

Links: Senna. Rechts: Verouska - studenten Sociaal Juridische Dienstverlening
Links: Senna. Rechts: Verouska