Vragenlijsten en handleidingen
Het lectoraat Residentiële Jeugdzorg heeft de afgelopen jaren diverse vragenlijsten en handleidingen ontwikkeld. Deze zijn gratis beschikbaar voor het werkveld en de wetenschap, onder voorwaarde van correcte auteursvermelding en de website https://www.hsleiden.nl/residentiele-jeugdzorg. We stellen het op prijs als u bij gebruik hiervan de data met ons deelt, zodat we deze kunnen gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek en actueel houden van de referentiegroepen.
De vragenlijsten en handleidingen zijn onderverdeeld in verschillende thema’s.
Leefklimaat
Er is een positief en open leefklimaat in een instelling als de begeleiding er voor de cliënt is, de cliënt dingen leert die zinvol zijn voor de toekomst, de regels eerlijk zijn en er een prettige, veilige sfeer hangt in de instelling.
Lees meer over het leefklimaat
Handleidingen en vragenlijsten
- Handleiding en vragenlijst GCI-C 4-8 jaar ( pdf, 299 KB )
- Handleiding en vragenlijst GCI-C 8-15 jaar ( pdf, 324 KB )
- Handleiding GCI-C voor afname bij LVB ( pdf, 281 KB )
- Vragenlijst GCI (vanaf 12 jaar) ( pdf, 192 KB )
- Vragenlijst PGCI (vanaf 15 jaar) ( pdf, 243 KB )
- Handleiding en vragenlijst GCI-R (vanaf 12 jaar) ( pdf, 649 KB )
Leerklimaat
Er is een positief leerklimaat in een klas als de leerkracht er voor de leerling is, de leerling dingen leert die zinvol zijn voor de toekomst, de regels eerlijk zijn, er weinig ruzie is, er niet gepest wordt en de sfeer veilig is in de klas.
Lees meer over het leerklimaat
Handleiding en vragenlijsten
- Vragenlijst voor specifieke docent ( pdf, 208 KB )
- Vragenlijst zonder specifieke docent ( pdf, 206 KB )
- Handleiding leerklimaat ( pdf, 626 KB )
Werkklimaat
Er is een positief werkklimaat als de medewerkers tevreden zijn over het leiderschap van hun leidinggevende, het team goed functioneert, medewerkers ontwikkelings-perspectief zien en geen last hebben van een te hoge werkdruk.
Lees meer over het werkklimaat
Handleiding en vragenlijsten
- Vragenlijst voor docenten ( pdf, 327 KB )
- Handleiding werkklimaat voor docenten ( pdf, 358 KB )
- Vragenlijst voor groepsmedewerkers ( pdf, 411 KB )
- Handleiding werkklimaat voor groepsmedewerkers ( pdf, 320 KB )
Na 2018 is de werkklimaat vragenlijst voor groepsmedewerkers (red. pedagogisch medewerkers, sociotherapeuten, begeleiders) doorontwikkeld en zijn de referentiewaarden aangepast. De bijbehorende handleiding is nog in ontwikkeling, maar is op te vragen bij Veronique van Miert. In deze handleiding staan de meest recente referentiewaarden.
Zinvolle dagbesteding
Zinvolle dagbesteding in een behandelsetting heeft de volgende kenmerken: het biedt ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, draagt bij aan herstel, biedt structuur, stimuleert autonomie en biedt mogelijkheden tot contact en ondersteuning.
Lees meer over zinvolle dagbesteding ( pdf, 153 KB )
Handleiding en vragenlijsten
Therapeutische alliantie
De therapeutische alliantie is de kwaliteit en de sterkte van de samenwerkingsrelatie tussen cliënt en hulpverlener; de persoonlijke band tussen beiden, de overeenstemming over behandeldoelen en over taken binnen de behandeling.
Lees meer over therapeutische alliantie ( pdf, 153 KB )
Handleidingen en vragenlijsten
- Handleiding en vragenlijst alliantie 4-8 jaar ( pdf, 342 KB )
- Handleiding en vragenlijst alliantie 8-14 jaar ( pdf, 322 KB )
Sociale probleemsituaties
Jongeren met gedragsproblemen reageren vaak agressief op sociale probleemsituaties, zoals voordringen in een rij, een spelletje dreigen te verliezen, of een correctie door een autoriteit. Deze vragenlijst meet die agressieve reacties op sociale probleemsituaties.
Lees meer over sociale probleemsituaties ( pdf, 159 KB )
Handleiding en vragenlijst
Onderlinge omgang
Jongeren beïnvloeden elkaars gedrag in een instelling, zowel positief als negatief. De vragenlijst Onderlinge Omgang brengt de kwaliteit van de onderlinge interacties tussen jongeren in kaart.
Lees meer over onderlinge omgang ( pdf, 121 KB )
Handleiding en vragenlijst
Behandelmotivatie
De behandelmotivatie van de jongere is een belangrijke factor voor een goede behandeluitkomst. Deze vragenlijst brengt de motivatie voor behandeling in kaart.
Handleiding en vragenlijst
Jij en de maatschappij
Jongeren die extreme opvattingen hebben, hebben vaak het gevoel er niet bij te horen: ze voelen zich onrechtvaardig behandeld en afgewezen door de maatschappij. Deze vragenlijst meet gevoelens van afwijzing en criminele denkbeelden.
Handleiding en vragenlijst
Vragenlijsten in andere talen
Veel vragenlijsten zijn ook beschikbaar in andere talen: Afrikaans, Arabisch, Duits, Engels, Frans, Noors, Papiaments, Russisch, Spaans, Catalaans, Turks en Zweeds. Deze anderstalige vragenlijsten zijn op aanvraag beschikbaar. Neem hiervoor contact op met Veronique van Miert.
Bij gebruik van de vragenlijsten in de praktijk, is het belangrijk om altijd toestemming te vragen aan de betrokkenen, zoals respondenten, leidinggevende en directie van uw organisatie. Lees meer over hoe de toestemming van het onderzoek onder jongeren in gesloten instellingen en op de VSO-scholen ( pdf, 588 KB ) is geregeld.
Om je hierbij te helpen heeft het lectoraat de handleiding 'Leren van leef- en werkklimaat' ( pdf, 466 KB ) voor organisatieverbetering voor het management opgesteld.
Meer informatie
Voor meer informatie over de vragenlijsten en het gebruik ervan, kun je contact opnemen met Veronique van Miert.