Voorkant van Hogeschool Leiden

Hogeschool Leiden + ESADE (Barcelona, Spanje) + Universiteit Gent

Hogeschool Leiden gaat samenwerken met ESADE Business school (Barcelona). Vanuit het lectoraat Residentiële Jeugdzorg gaan ze gezamenlijk onderzoek doen hoe radicalisering van jeugd in het middelbaar onderwijs kan worden voorkomen.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door onder meer onderzoeker en docent Anna Dekker (Hogeschool Leiden) en onderzoekers van ESADE: professor Teresa Dupla, onderzoekers, Laias Lagunas en Lisandro Castillo en de Universiteit van Gent. 

Onderzoekers ESADE (Barcelona, Spanje) en lectoraat Residentiële Jeugdzorg (Hogeschool Leiden)

Nederlandse kennis voor de Spaanse praktijk

Uit recent onderzoek van het lectoraat Residentiële Jeugdzorg en Universiteit van Amsterdam blijkt dat een goed leerklimaat een tegenwicht kan bieden aan radicalisering (gedefinieerd als ‘afstand nemen van de maatschappij’) en criminele cognities op school. Het in Nederland ontwikkelde leerklimaatprogramma ‘Meester in de Klas’ draagt bij aan een verbetering van het sociale klimaat in de klas.

Dit is in Spanje hard nodig omdat de hoge jeugdwerkeloosheid jongeren verbitterd maakt over de zin van school en ze zich afkeren van de samenleving. Ook de problemen met radicalisering in België zijn genoegzaam bekend, maar veel van de huidige interventies behalen betrekkelijk weinig resultaat. Het is waarschijnlijk daarom beter op de scholen preventief te werken aan een goed leerklimaat, omdat dat onder andere wordt gekenmerkt door een sterke vertrouwensrelatie met de docent. De Spaanse onderzoekers hebben goede ervaringen in het trainen van de leerkrachten zodat zij kunnen optreden als mediator bij het oplossen van problemen in het sociaal netwerk.

In het opzetten van het onderzoek worden ook andere lectoren betrokken: