Hogeschool Leiden

Verstandig omgaan met trauma en dissociatie op de leefgroep en in het speciaal onderwijs

HOGESCHOOL LEIDEN – 19 maart 2019 - Sommige jongeren die kampen met langdurig trauma, hebben last van dissociatie. Dit opinieartikel van Peer van der Helm gaat in op wat dit verschijnsel inhoudt en geeft adviezen voor begeleiders en leerkrachten.

Sommige jongeren die langdurig traumatische gebeurtenissen hebben meegemaakt zoals misbruik, verwaarlozing en mishandeling, hebben een mechanisme ontwikkeld om de pijn en herinnering niet te hoeven voelen of te herinneren. Dit heet dissociatie en kan samen gaan met het horen van stemmen en niet herinneren van (delen van) gebeurtenissen. Dit opinieartikel van Peer van der Helm gaat in op wat dit verschijnsel inhoudt en geeft adviezen voor begeleiders en leerkrachten binnen de residentiele jeugdzorg en het speciaal onderwijs.

Lees hier het hele artikel 'Verstandig omgaan met trauma en dissociatie' ( pdf, 310 KB ).

English version: 'Dealing wisely with trauma and dissociation' ( pdf, 255 KB ).