Hogeschool Leiden

Over het lectoraat PR en Social Media

Steeds meer organisaties zijn voor hun succes afhankelijk van de dialoog met hun klanten en andere belanghebbenden. Die dialoog vindt in toenemende mate plaats via social media en vormt daarmee een even logisch als dynamisch verlengstuk van public relations. In de opleiding Communicatie van Hogeschool Leiden staat public relations centraal, samen met ondernemerschap en taalbeheersing. Pr is hier gedefinieerd als georganiseerde dialoog met stakeholders via publiciteit (earned publicity, ofwel communicatie via de pers) en promotie (owned publicity, ofwel directe dialoog met stakeholders).

Lector Piet Hein Coebergh

Piet Hein Coebergh (1966) is sinds september 2011 docent Communicatie aan Hogeschool Leiden. Hij studeerde bedrijfskunde, bestuurskunde en rechten en promoveerde op het communiceren van strategie. Piet Hein publiceert diverse boeken en essays.

“Als lector vervul ik een brugfunctie tussen theorie en praktijk. Zo wordt het mogelijk om met het onderwijs aan te sluiten op ontwikkelingen in het vakgebied en de feedback vanuit studenten en docenten juist terug te geven aan het werkveld.”

Versterken onderwijs opleiding Communicatie

Het lectoraat is nauw betrokken bij de opleiding Communicatie. Samen organiseren ze jaarlijks verschillende bijeenkomsten met professionals uit het beroepenveld. Hierdoor is de opleiding in staat om onderscheidende onderwijsactiviteiten te ontwikkelen die maximaal aansluiten op de behoeften van bedrijven en organisaties uit het werkveld.

Lees het artikel Kennisopbouw door valorisatie (augustus 2015, Scienceguide)
Lees de column Sturen op rendement in de opleiding communicatie loont wél (juni 2015, Communicatie Online)