PR Social media

Onderzoek

Met behulp van verschillende onderzoeksactiviteiten draagt het lectoraat PR en Social Media aan bij kennisontwikkeling en innovatie van de beroepspraktijk. Resultaten van dit onderzoek deelt lector Piet Hein Coebergh o.a. in het onderwijs en via twitter.

Jaarverslagenonderzoek

Sinds 2012 voert lector Piet Hein Coebergh onderzoek uit naar jaarverslagen. Hierin onderzoekt hij de mate van transparantie in de jaarverslagen van meer dan 500 Nederlandse bedrijven. Dit levert een bijdrage aan het debat over de toegevoegde waarde van transparantie voor het bedrijfsleven en belanghebbenden. Ook vormt het jaarverslagenonderzoek de basis voor de jury van de FDHenri Sijthoff-Prijs. Deze prijs wordt sinds 1953 uitgereikt aan in Nederland genoteerde ondernemingen met de beste financiële verslaggeving.

Bekijk de resultaten van het jaarverslagenonderzoek 2019 ( pdf, 3.51 MB )

Meer weten over de resultaten van het jaarverslagenonderzoek? Download het artikel 'De transparantie van Nederlandse ondernemingen' ( pdf, 159 KB ) (2017, Economisch Statistische Berichten) of bekijk de complete onderzoeken in het publicatie-overzicht. Diverse reacties in de media op het jaarverslagenonderzoek vind je in het overzicht van online artikelen van de afgelopen 12 maanden die in de media zijn verschenen over het lectoraat PR en Social Media.

“Het is mijn overtuiging dat het in je voordeel is om je strategie te communiceren, om open te zijn. Dat kan pijn doen. Dat kan gevaarlijk zijn en risico’s met zich meebrengen, maar het levert meer op dan niet. Ik onderzoek wat precies de grenzen zijn. Wanneer is het verstandig om open te zijn, op welke momenten en hoe open kun je dan precies zijn?”