PR Social media

Onderzoek

Met behulp van verschillende onderzoeksactiviteiten draagt het lectoraat PR en Social Media aan bij kennisontwikkeling en innovatie van de beroepspraktijk. Resultaten van dit onderzoek deelt lector Piet Hein Coebergh o.a. in het onderwijs en via twitter en zijn blog op Communicatie Online, platform platform voor communicatie- en marketingprofessionals.

Jaarverslagenonderzoek

Sinds 2012 heeft lector Piet Hein Coebergh Hierin onderzoekt hij in de mate van transparantie in de jaarverslagen van meer dan 500 Nederlandse bedrijven. Het onderzoek levert een bijdrage aan het debat over de toegevoegde waarde van transparantie voor het bedrijfsleven en belanghebbenden. Ook vormt het jaarverslagenonderzoek de basis voor de jury van de FDHenri Sijthoff-Prijs. Deze prijs wordt sinds 1953 uitgereikt aan in Nederland genoteerde ondernemingen met de beste financiële verslaggeving.

Bekijk de resultaten van het jaarverslagenonderzoek 2016 ( pdf, 3.14 MB )

Meer weten over de resultaten van het jaarverslagenonderzoek? Download het artikel Tien jaar transparantie in jaarverslagen (november 2014, Tijdschrift Controlling) of bekijk de complete onderzoeken in het publicatie-overzicht.

“Het is mijn overtuiging dat het in je voordeel is om je strategie te communiceren, om open te zijn. Dat kan pijn doen. Dat kan gevaarlijk zijn en risico’s met zich meebrengen, maar het levert meer op dan niet. Ik onderzoek wat precies de grenzen zijn. Wanneer is het verstandig om open te zijn, op welke momenten en hoe open kun je dan precies zijn?”

Kenniskring Management & Bedrijf

Onder het motto 'Don’t invent, connect!' werkt Coebergh samen met de collega's van de kenniskring Management & Bedrijf om onderzoek en onderwijs tot maatschappelijke waarde te brengen. Dat doet de kenniskring door het identificeren, bundelen, valoriseren en verrijken van kennis waar het beroepenveld vandaag, maar ook morgen behoefte aan heeft. Daarnaast wordt gekeken waar docenten en studenten van Hogeschool Leiden meerwaarde kunnen bieden voor het vakgebied.

Lees het artikel Kennisopbouw door valorisatie (augustus 2015, Scienceguide)