Chris Wallner | lector Verpleegkundige Intramurale Ouderenzorg - Hogeschool Leiden

"Er valt veel te halen in de verpleeghuiszorg"

Lector Chris Wallner onderzoekt met het lectoraat Verpleegkundige Intramurale Ouderenzorg hoe de rol van de verpleegkundige nog sterker neergezet kan worden.

Chris Wallner | lector Verpleegkundige Intramurale Ouderenzorg - Hogeschool Leiden

"Als onderzoeker zoek ik altijd naar échte betekenis. Wat is de maatschappelijke relevantie van mijn onderzoek? Waar voeg ik iets waardevols toe? Pas toen ik de overstap naar het hbo maakte, kwam ik erachter dat die relevantie voor de praktijk hier van nature al aanwezig is."

Een ander pad

"Ik ben opgeleid tot bioloog en heb promotieonderzoek gedaan op het gebied van klinische anatomie aan het Academisch Medisch Centrum van de Universiteit van Amsterdam. Als bioloog leer je om op verschillende niveaus na te denken. Je moet bijvoorbeeld iets kunnen benaderen op moleculair niveau, maar ook op orgaanniveau, organismeniveau tot aan het niveau van ecologische systemen. Gedurende de opleiding raak je gedreven in inzoomen en uitzoomen. Die vaardigheid, iets tot in detail kunnen bekijken en tegelijkertijd ook met een helicopterview, daar heb ik nu veel aan."

"De link met de praktijk vond ik in het hbo."

"Op een gegeven moment stond ik voor de keuze: ga ik door in het onderzoek bij de universiteit of kies ik een ander pad? Ik koos ervoor om de overstap te maken naar het hbo-onderwijs en dus praktijkgericht onderzoek, niet wetende wat ik daar precies zou vinden. Dat bleek een goede stap voor mij. Aan universiteiten vindt ook geweldig onderzoek plaats, maar de link met de praktijk, die vond ik in het hbo. En dat is nu juist waar ik enthousiast van word."

Persoonsgerichte verpleeghuiszorg

"Het lectoraat Verpleegkundige Intramurale Ouderenzorg is op 1 april 2019 gestart en dus nog relatief jong. Het is een samenwerkingsverband tussen zorgorganisatie Marente en Hogeschool Leiden. De complexiteit van verpleeghuiszorg neemt toe, en dat vraagt wat van verpleegkundigen. Mensen worden steeds ouder en er spelen steeds vaker meerdere zorgvragen tegelijkertijd. Het lectoraat onderzoekt daarom hoe de verpleegkundige de eigen kennis en het eigen handelen nog beter kan inzetten om persoonsgerichte verpleeghuiszorg te bieden."

Chris Wallner | lector Verpleegkundige Intramurale Ouderenzorg - Hogeschool Leiden

"Dit lectoraat past heel goed bij mij. De ontwikkeling van mensen heeft mij inhoudelijk altijd gedreven, en dat komt nu terug. Niet alleen met de professionele ontwikkeling van de verpleegkundigen in het verpleeghuis, maar ook die van onze studenten. Zelf ben ik geen verpleegkundige, wat soms een nadeel is, maar ook een voordeel. Het zorgt ervoor dat ik een ander soort positie in kan nemen in gesprek met collega’s in de zorg. Zo kan ik me meer als procesbegeleider opstellen, bijvoorbeeld in de context van een leergemeenschap. Ik kan verpleegkundigen niet vertellen wat ze beter kunnen doen, ze moeten daar zelf over nadenken. Ik kan hen wél goed helpen nadenken over hun eigen rol en de ontwikkelingen in de zorg."

Actieonderzoek en leergemeenschappen

"Eén van de vijf beloftes van Hogeschool Leiden is dat wij een leergemeenschap zijn: iedereen doet ertoe, hoort erbij, bouwt mee en draagt bij. Daar sluit niet alleen het lectoraat goed bij aan, maar ikzelf ook. Ik ben iemand die het moet hebben van de menselijke interactie. Spontane gesprekken met mensen, daar leef ik echt voor. Elkaar enthousiasmeren en meedenken met elkaar; voor mij ontstaat daar heel veel. Ik vind het dan ook leuk om anderen daar zoveel mogelijk in mee te nemen."

"Ons lectoraat doet actieonderzoek: niet alleen maar kennis ophalen, maar meteen beïnvloeden en veranderen."

"Hoe vul je de rol van kwaliteitsverpleegkundige in? Wat wordt er van je verwacht? En wat heb jij nodig? Ik vind het belangrijk dat dit gesprek niet alleen met onderzoekers en studenten wordt gevoerd, maar ook met verpleegkundigen en dat zij een bewuste rol hebben in het lectoraat. Daarom doen wij actieonderzoek. Ik wil niet alleen meer kennis ophalen, maar ook meteen beïnvloeden, veranderen. Door zorgprofessionals en studenten van begin af aan te betrekken bij een onderzoek, zijn ze direct met elkaar in gesprek. In leergemeenschappen gaan ze samen aan de slag met concrete vraagstukken uit de praktijk en gebeurt er ook meteen iets: iedereen leert met en van elkaar."

Verbinding met onderwijs

"Elk lectoraat is verbonden aan een opleiding. Zowel Kim Verhaegh (red.: lectoraat Verpleegkundig Leiderschap) als ik zijn verbonden aan de Opleiding tot Verpleegkundige van Hogeschool Leiden. Dat zorgt ervoor dat we een goede focus hebben, die steeds weer scherp wordt gesteld. Zo hebben we onlangs docent-onderzoekers aangenomen die voor de helft docent en voor de helft onderzoeker zijn. Dat is heel waardevol, want zij vragen zich continu af: hoe ga ik met mijn onderzoek het onderwijs voeden? En andersom: hoe benut ik het onderwijs en de studenten richting het lectoraat? Doordat de docent-onderzoekers letterlijk tussen onderwijs en onderzoek bewegen, kunnen ze bijdragen aan een goede zichtbaarheid van de lectoraten bij docenten en studenten."

"We willen studenten een reëler beeld geven van verpleeghuiszorg en bijdragen aan een completer beeld van het vak Verpleegkunde."

"Die beeldvorming, daar besteden we ook op andere manieren aandacht aan met het lectoraat. Zo interviewen we bijvoorbeeld mannelijke verpleegkundigen die in de ouderenzorg werken om te laten zien wat hen aantrekt aan de ouderenzorg. We willen studenten een reëler beeld geven van verpleeghuiszorg en bijdragen aan een completer beeld van het vak Verpleegkunde. Dat doen we ook met de minor Zorg voor Ouderen, waar het lectoraat sterk mee verbonden is. Er valt namelijk voor jonge verpleegkundigen heel veel te halen én te leren in een verpleeghuis."

Personalia

Naam: Chris Wallner
Functie: Lector Verpleegkundige Intramurale Ouderenzorg
Proefschrift: Development of the pelvic floor: implications for clinical anatomy (2008).

Meer over het lectoraat | Meer over de lector | Terug naar overzicht interviews