Inge van Son

"Ik heb een duidelijk idee over hoe onderwijs moet zijn en wil daar mijn bijdrage aan leveren''

Inge (36) volgde het zij-instroomtraject van Spring, lerarenopleiding primair onderwijs. Als zij-instromer stond zij direct voor de klas en onderzocht zij voor haar eindproduct de rustmomenten van leerkrachten. Het leverde een gedragsverandering op.

Inge van Son

5 jaar geleden besloot ik de overstap te maken naar het onderwijs. Ik heb een achtergrond in Arbeids- en Organisatie en Klinische Psychologie, dus dat was een hele stap. De basisschool Klein Amsterdam deed mee aan de scholenwedstrijd ‘Onze nieuwe school’ van de Gemeente Amsterdam voor een innovatieprijs, werd uitgekozen en mocht starten met haar concept ‘Leren in de Tussenruimte’. Vlak voor de opening was de school op zoek naar een team. De openstaande vacature begon met de zin: leren van het leven zelf. Dit, in combinatie met de vernieuwende visie van deze school, was voor mij doorslaggevend. Ik besloot ervoor te gaan.

Bij Spring ga je op zoek naar je eigen visie op onderwijs. Hoe ziet alles eruit en wie ben ik in mijn rol als leerkracht? Het is een zoektocht.

Vernieuwend onderwijs

Spring is een vrij nieuwe opleiding waar opnieuw kijken naar het onderwijs centraal staat. Binnen het onderwijs, zoals de meeste mensen het kennen, heerst een dominante cultuur. Hierdoor is het niet altijd makkelijk om elke vernieuwing te introduceren. Die struggle heeft mij gebracht waar ik nu ben. 

Er zijn al heel veel mooie initiatieven over de vernieuwing van onderwijs. Als dat op een gegeven moment gaat rollen, sta ik vooraan om mee te rollen. Zeker weten.

Participatief actieonderzoek

Als zij-instromer heb je al een hbo- of universitaire studie afgerond. Dat betekent dat je geen wetenschappelijke scriptie meer hoeft te schrijven. Het vak dat je moet afronden om af te studeren is het vak Onderzoeken en Vernieuwen. Hier moet je een gestructureerd onderzoek doen dat een vernieuwing in jouw school brengt, een gedragsverandering teweeg brengt en dat aansluit op jouw visie op onderwijs. Het blijft heel concreet en dicht bij de praktijk. 

Omdat het geen wetenschappelijk onderzoek hoeft te zijn, mocht ik mijn eigen onderzoeksmethode kiezen. Ik heb gekozen voor een participatief actieonderzoek waarbij ik deelnemers, in dit geval mijn directe collega’s, heb gevraagd actief deel te nemen. 

De werkdruk in het onderwijs is giga hoog, dat is alom bekend. Ik zag veel collega’s uitgeblust naar huis gaan en wilde hier iets aan doen. Zoiets is namelijk heel slecht voor je gezondheid, helpt niet mee aan de tekorten in het onderwijs én geeft het verkeerde voorbeeld aan kinderen. Een juf of meester die te veel druk ervaart, heeft daarbij ook nog eens minder ruimte voor kinderen dan dat in mijn ogen zou moeten. Om deze redenen heb ik rustmomenten bij leerkrachten onderzocht. Ik heb mijn collega’s gevraagd wat ze wilden en wat ze daarvoor nodig zouden hebben. 

Bewust rustmomenten inbouwen

Tijdens mijn onderzoek heb ik onder andere een psycho-educatie gegeven over wat ademhaling voor je lichaam doet. Een van mijn collega’s kwam door mijn onderzoek tot de conclusie dat zij tijdens de lunch graag een plek zou hebben waar ze in haar eentje kon zitten en een andere collega besloot om tweemaal daags een paar minuutjes te gaan zitten. Het klinkt vanzelfsprekend, maar als je hier als leerkracht niet bewust over nadenkt, ren je continu door. Mijn onderzoek heeft voornamelijk een stuk bewustwording opgeleverd. Het is geweldig om te zien dat er nu collega’s naar mij toekomen en zeggen baat te hebben gehad bij mijn onderzoek en zich nu meer ontspannen voelen. Ik vind dat belangrijk en zal mij er ook zeker altijd voor blijven inzetten. 

Onthoud dat struggles je juist verder brengen. Laat je niet uit het veld slaan en heb een beetje weerstand. Dat is nodig. 

Gouden tip van Inge

Meer weten?

Wil je meer lezen over de HL-Prijswinnaars van 2022 en de opleiding: