Wietske Rumph

"In een gesprek met een leerplichtambtenaar wordt ook meegedacht over oorzaken en hulp"

Wietske (27) maakte zich middels haar scriptie voor SJD hard voor het bijbrengen van een essentiële levensles bij kinderen; kom en kom op tijd. Ze onderzocht de verzuimregistratie binnen het primair onderwijs en beschreef het belang hiervan.

Wietske Rumph

In mijn derde studiejaar liep ik stage als leerplichtambtenaar bij de Gemeente Haarlem. Het viel mij op dat er bijna geen verzuimmeldingen uit het primair onderwijs kwamen, terwijl daar meer leerlingen zaten en een aantal problemen wel bekend waren. Zodoende heb ik mijn Plan van Aanpak geschreven en ben ik na de zomervakantie gestart met mijn onderzoek. 

Wat er mis gaat

Voor de uitvoering van mijn onderzoek heb ik 8 leerplichtambtenaren en 10 schooldirecteuren geïnterviewd. Waar gaat het mis? Waarom? Hoe kunnen we dit probleem oplossen? Is het überhaupt wel een probleem? Uiteindelijk bleek dat de meeste schooldirecteuren het verzuim niet meldden, omdat ze de relatie met ouders niet wilden schaden. Ondanks dat het wel wettelijk verplicht is. Voor tegengeluid heb ik daarna het beleid van de gemeente onder de loep genomen. Daaruit bleek dat de werkinstructie van een leerplichtambtenaar niet helemaal gevolgd werd, waardoor er in sommige gevallen zelfs helemaal geen contact met scholen was. Beide partijen waren dus verantwoordelijk voor dit probleem. 

Het belang

Er wordt toch wel vaak erg makkelijk gedacht over verzuim in het primair onderwijs, terwijl dit juist heel belangrijk is. Hier ligt de basis. Als een kind op die leeftijd al repetitief te laat komt en er nooit actie wordt ondernomen, is de kans groot dat dit in het vervolgonderwijs ook zal gebeuren. Het is belangrijk dat je dit soort regels al op jonge leeftijd bijbrengt. Een kind is op jonge leeftijd soms nog niet zo bewust van consequenties, maar als de gemeente, ouders en scholen dit laten gebeuren, missen kinderen een belangrijke levensles. Ik vind het belangrijk dat op jonge leeftijd duidelijk wordt gemaakt hoe belangrijk school is. Wij hebben hier een recht. Het is vanaf jonge leeftijd dan wel verplicht om onderwijs te volgen, maar het is eigenlijk meer een recht dan een plicht. 

Mijn onderzoek werpt zijn vruchten op een aantal scholen al af. De eerste verzuimmeldingen zijn nu binnengekomen en opgepakt. Er wordt echt meer aandacht aan besteed.

Dienstverlening in de lucht

Toen ik 17 was en een keuze moest maken, heb ik gekozen voor een opleiding tot directiesecretaresse. Ik kwam er al snel achter dat dat het niet voor mij was. Daarna ben ik stewardess geworden. Ik heb 4,5 jaar de wereld rondgevlogen en genoten van de dienstverlening die daarbij kwam kijken. Uiteindelijk paste die wereld niet meer bij mij, het rijmde niet meer en heb ik besloten ermee te stoppen. Via via kwam ik terecht bij de opleiding SJD; dienstverlening en rechtvaardigheid gecombineerd. Deze opleiding paste, en past, mij perfect. 

Bij mij staat rechtvaardigheid hoog in het vaandel. Ik vind het belangrijk dat mensen hun rechten weten en hun recht kunnen halen.

Juridische kant

Deze vakantie ga ik lekker kijken en mijzelf oriënteren op hierna. Ik weet nog niet precies wat ik wil, maar neig nu naar een baan als griffier in de rechtbank of als sociaal raadsvrouw. Die kant vind ik leuk, maar wie weet rol ik wel ergens anders in. Ik ben wel iemand die avontuurlijk is en alle kansen pakt en uitprobeert. LinkedIn staat roodgloeiend, dus we gaan het zien. 

Kies een onderwerp dat je interessant vindt, anders wordt het schrijven van een scriptie heel lastig. Begin op tijd en maak een goede planning. Dan zorg je ervoor dat je nog voldoende tijd hebt om de puntjes op de i te zetten.

Gouden tip van Wietske

Meer weten?

Wil je meer lezen over de HL-Prijswinnaars van 2022 en de opleiding: