Merel Koppelman

"Ik wil het maatschappelijk belang van onderwijs altijd benadrukken''

Merel (28) wilde na haar baan bij een bijlesinstituut bijdragen aan toegankelijk onderwijs voor iedereen. Ze koos voor de opleiding Leraar Basisonderwijs: Pabo flexibele deeltijd en deed onderzoek naar het vergroten van eigenaarschap van leerlingen.

Merel Koppelman

Ik heb het volgen van deze opleiding echt als een kans gezien. Aangezien ik al een vooropleiding had afgerond, had ik vrijstellingen. Zo hoefde ik onder andere geen minoren te volgen, waardoor je de opleiding natuurlijk sneller kan afronden. Vanaf het tweede studiejaar kon ik al voor de klas gaan staan. Ik was dus snel leerkracht en kon zo alles wat ik wist en leerde direct in de praktijk brengen. Om dat optimaal te doen, gebruikte ik de kennis uit mijn eerdere studie ook; de master Archeologie. Zo ontwierp ik bijvoorbeeld een themaweek waarbij alle lessen gerelateerd waren aan de Romeinen. 

Datamuur

Als student van deze opleiding doe je een eindonderzoek waarin jouw visie op het onderwijs een grote rol speelt. Het onderzoek moet gaan over praktijkvoorbeelden uit jouw klas en de dingen die jij belangrijk vindt. Mijn onderzoek ging over het vergroten van eigenaarschap bij kinderen. Over het meer eigen regie nemen over hun leerproces. Ik heb verschillende opties om dit te bereiken onderzocht. Uiteindelijk heb ik de ‘datamuur’ gekozen om mee aan de slag te gaan. 

Het is goed om veel eigen initiatief te stimuleren en daarbij een coachende rol te pakken, maar ik denk wel dat het als leerkracht belangrijk is om ook jouw kennis over de wereld om ons heen over te dragen.

De datamuur is een echte, fysieke muur in de klas waarop de leerlingen samen doelen stellen om aan te werken. Groeidoelen. Aan het einde van een periode kun je dan samen kijken naar welke doelen je behaald hebt. De kinderen mogen zelf bepalen wat ze willen. Denk bijvoorbeeld aan een bepaald aantal tafelsommen kunnen maken per minuut. Elk individu probeert zichzelf te verbeteren, want dat draagt bij aan het groepsgemiddelde waar het doel op gebaseerd is. 

Naast deze groepsdoelen mochten de kinderen ook een eigen doel stellen. Ze mochten van alles kiezen, zolang het maar in de klas geleerd kon worden en ik hen erbij kon helpen. Het is leuk om te zien dat leerlingen allemaal andere interesses hebben. Zo wilde de een beter leren spellen of een typecursus volgen en wilde de ander graag een vreemde taal leren, zoals Frans. 

Hogeschool Leiden

Theoretisch en praktisch onderwijs

Zoals ik net al zei, is het in een eindonderzoek van deze opleiding belangrijk dat je jouw visie op het onderwijs verwerkt. Deze datamuur is voor mij dan ook echt iets waar ik veel waarde aan hecht. Het zorgt niet alleen voor eigen regie bij kinderen, maar biedt ook ruimte voor de verschillen tussen kinderen en de verschillende talenten die zij hebben. In mijn onderwijs wil ik aandacht hebben voor zowel de theoretische als de praktische kennis en vaardigheden. Dat vind ik ontzettend belangrijk.

Ik ben van mening dat het onderwijs niet zo gericht zou moeten zijn op altijd maar het ‘hoogste’ niveau bereiken. Zelf ben ik theoretisch opgeleid en daar kan ik ook zeker wat mee in het onderwijs, maar dat betekent niet dat die kinderen dat ook allemaal moeten bereiken of dat dat per se iets is wat je moet willen bereiken. Kinderen moeten en horen vanuit hun eigen talenten te kunnen leren en aan de slag te gaan met de dingen die zij leuk vinden. Bovendien hebben we praktisch geschoolde mensen in onze samenleving hard nodig.

Theoretisch en praktisch onderwijs zou naar mijns inziens beide voldoende aandacht moeten krijgen in de maatschappij. Het wordt tijd dat we het als gelijkwaardig gaan beschouwen.

Uitproberen in de klas

Dit jaar sta ik voor groep 5. Ik kan nu fulltime aan de slag, waardoor ik echt mijn eigen klas heb. Hierdoor kan ik veel uitproberen en uitzoeken wat wel en niet werkt voor mijn leerlingen. Naast dat ik voor de klas sta, ga ik ook aan de slag in de werkgroep over eigenaarschap en de datamuur. Het is een grote school, dus ik hoop echt dat ik op deze manier nog meer kan bijdragen.

Plan goed. Je wordt bij deze opleiding niet aan je handje meegenomen, dus plan goed. Verder zou ik aanraden iets te kiezen wat je zelf leuk vindt. Kies niet iets waarvan je denkt dat men het wil horen, probeer verschillende manieren van lesgeven uit en ga voor de manier die het beste bij jou past.

Gouden tip van Merel

Meer weten?

Wil je meer lezen over de HL-Prijswinnaars van 2022 en de opleiding: