Michelle Bertens

"Veiligheid voor de jongeren, betekent veiligheid voor de maatschappij''

Michelle (27) werkt in een jeugdgevangenis op een afdeling met jongeren met zedenproblematiek. Ze onderzocht voor de Master Jeugdzorg de mogelijkheden om jongeren beter klaar te stomen voor de maatschappij, nadat zij de inrichting verlaten.

Michelle Bertens

Voor deze duale opleiding staat er in principe twintig uur per week in het studieprogramma. De ene week haal je dit wel en de andere week niet, dat verschilt nogal. Op je werk word je wel continu bewustgemaakt van het feit dat je de opleiding aan het doen bent, omdat je steeds bepaalde situaties moet koppelen aan je lesstof. Ik vond de combinatie van studeren en werken best intens, maar ook heel verhelderend. Het werkte voor mij heel goed om de theorie constant toe te passen in de praktijk.

Onderzoek naar burgerschapsvaardigheden

Ik kwam erachter dat er bij onze inrichting best veel jongens zijn die na vrijlating toch weer terugkeren in een gesloten setting. Daar moesten we iets mee. Ze liepen snel vast op kleine dingen die voor de meeste mensen in de maatschappij vanzelfsprekend zijn. In mijn visie staat de veiligheid van de jongeren in relatie tot de veiligheid van de maatschappij. Als wij hen een veilige omgeving kunnen bieden om zich te ontwikkelen en te groeien, kunnen we ook meer veiligheid voor de maatschappij creëren. Ik ben onderzoek gaan doen naar het aanleren van burgerschapsvaardigheden binnen de justitiële jeugdzorg. Als zij de basisvaardigheden onder de knie hebben, is de kans op een terugval veel minder groot.

Ik vind het jammer dat er vrij snel geoordeeld wordt over jongeren die een delict hebben gepleegd, terwijl ook zij juist vaak kwetsbaar zijn en soms zelfs zelf ooit slachtoffer zijn geweest. Deze jongeren hebben ook aandacht en liefde nodig. Er zijn er genoeg die graag geholpen willen worden.

Het kookproject

Je moet bij de basis beginnen, dus heb ik gekeken naar de behoeftepiramide van Maslow. De eerste en belangrijkste laag van deze piramide bevat de basisbehoeften, zoals warmte, voeding en slaap. Ik heb vanuit de jongeren vertaald wat hun wensen waren wat betreft de voeding in de inrichting. Naar aanleiding hiervan heb ik nagedacht over nieuwe aanbestedingen rondom voeding en zo bedacht dat het wenselijk was om jongeren geen voeding meer vanuit de centrale keuken te geven, maar hen te leren zelf te koken. Zo leren ze onder andere budgetteren, samenwerken, hygiëneregels en hoe zij met keukengerei om moeten gaan. 

Helaas zijn we hier nog niet mee begonnen, omdat er halverwege mijn implementatie een heftig incident plaatsvond. Hierdoor moest iedereen snel schakelen, omdat de veiligheid van de jongens en de medewerkers altijd voorop staat. Door mee te denken in hetgeen wat nodig was voor de inrichting en de jongeren heb ik andere keuzes moeten maken gedurende mijn afstudeerperiode. Op deze manier heb ik kunnen laten zien dat ik een leading professional ben, iets wat de opleiding van je verwacht. 

Een tweede kans

Het is jammer dat er toch nog weinig bekend is over de jongeren in deze situatie en er snel geoordeeld wordt. Uiteindelijk zijn dit ook jongens die liefde en aandacht willen en dat ook nodig hebben. Ze verdienen een tweede kans, daar geloof ik echt in. Het is een intensief en roerig proces, maar ik haal hierdoor wel veel voldoening uit mijn werk. 

Wat mij heeft geholpen is om mijn collega’s mee te nemen in de opleiding. Ik kon hen kritische vragen stellen en zij konden mij vervolgens weer motiveren door te zetten in de opleiding.

Gouden tip van Michelle

Meer weten?

Wil je meer lezen over de HL-Prijswinnaars van 2022 en de opleiding: