Puck van Blijswijk

"Mensgerichte communicatie is ongelofelijk belangrijk en dat mag geen enkele organisatie vergeten''

Puck (21) deed vanuit de opleiding Communicatie haar afstudeeronderzoek bij Albelli, waar wat communicatieproblemen waren tussen de organisatie en de fabriek. Mede door haar interviews en aanbevelingen is de interne communicatie stukken verbeterd.

Puck van Blijswijk

Via LinkedIn ben ik in contact gekomen met Albelli. Ik had een bericht geplaatst waarin ik vroeg om een bedrijf waar ik kon afstuderen door middel van een communicatie-onderzoek. Via via kwam ik daar terecht. Eenmaal aangenomen, vertelde ze bij Albelli dat de medewerkers die op kantoor werkten eigenlijk geen contact hadden met het hart van het bedrijf; de fabriek. De originele vraag voor mijn onderzoek was dus: ‘Hoe betrekken we de fabrieksmedewerkers in de organisatie?’ Later bleek dat de medewerkersbetrokkenheid ontzettend slecht was, mede door slechte interne communicatie en leiderschap dat grotendeels miste. Hierdoor heerste er een bepaalde cultuur op de werkvloer, waardoor medewerkers zich niet betrokken voelden en ze dus ook geen optimale prestatie leverden.

Medewerkers interviewen

Ik ben begonnen met het opzetten van mijn onderzoek, wat trouwens een vrij lange zoektocht was. Ik vond het echt heel tof om alle medewerkers te interviewen. Dat was een van de leukste onderdelen. Ik heb ook best heftige gesprekken gevoerd met hen. Normaal kwam er nooit iemand naar ze toe om even in te checken en nu voelden ze zich zo gehoord. Zonder dat ik direct resultaten had voor mijn onderzoek, vond ik dat al een heel mooi resultaat.

Conclusie? Vooral het leiderschap moest echt beter. De medewerkers voelden zich niet gewaardeerd voor het werk dat ze deden en ze voelden zich niet veilig om vragen te stellen. De communicatie verliep per team ook heel anders. Om dat te verbeteren, heb ik een plan gemaakt met aanbevelingen. Hierdoor kunnen deze problemen in de toekomst hopelijk verholpen worden.

Je moet best vaak opnieuw beginnen met je onderzoek. Alle clichés over het schrijven van je scriptie zijn waar, maar zo kom je wel tot het mooiste resultaat.

Mijn aanbevelingen

Een paar van mijn aanbevelingen zijn voor Albelli heel makkelijk te implementeren. Denk bijvoorbeeld aan het management dat een paar keer per week een rondje zou kunnen lopen door de fabriek. Zo kunnen ze hun gezicht laten zien, aanwezig zijn voor vragen en interesse tonen. Veel medewerkers gaven ook aan in de interviews dat ze face-to-face contact erg zouden waarderen. Het was ook belangrijk om de indirecte communicatiestroom te doorbreken. Iedereen hoorde informatie via via, in plaats van via de leidinggevenden.

Om die reden heb ik ook aanbevolen om een leiderschapstraining in te brengen en om een personeelsmagazine te maken. Zo kan het bedrijf de offline communicatie verbeteren, waarbij medewerkers waardering van andere mensen in het bedrijf kunnen krijgen. Op die manier weten de medewerkers op kantoor ook meer over het werk uit de fabriek en andersom.

Dit ga ik nooit meer vergeten

Binnen het bedrijf werd ik langzaamaan een beetje de vertegenwoordiger van de mensen uit de fabriek. Ik lunchte vaak met hen, waardoor ik echt een band met hen kon opbouwen. Hiervoor was ik best wel commercieel ingesteld, maar ik heb hier echt geleerd om te communiceren vanuit de mens. Natuurlijk zijn doelstellingen belangrijk, maar het hoeft niet allemaal volledig gericht te zijn op resultaat en cijfers. Dat kan een enorm verschil maken binnen een bedrijf en dat ga ik nooit meer vergeten.

Schrijf je scriptie echt per paragraaf en per hoofdstuk zonder al te veel vooruit te kijken. Aan het einde zul je veel moeten schaven, maar dat is oké. Dat hoort er nu eenmaal bij.

Gouden tip van Puck

Meer weten?

Wil je meer lezen over de HL-Prijswinnaars van 2022 en de opleiding: