Foto Marlieke - Hogeschool Leiden Prijs winnaar 2021 - Vrijeschool Pabo

"Het mooie aan de vrijeschool is dat ik als leerkracht echt mijn eigen gang kan gaan"

De kunstzinnige en creatieve kant van de Vrijeschool Pabo sprak Marlieke (24) heel erg aan. Om haar kwaliteiten en valkuilen als leerkracht te ontdekken, deed ze een zelfonderzoek waarbij ze keek naar haar temperament als leerkracht voor de klas.

Foto Marlieke - Hogeschool Leiden Prijs winnaar 2021 - Vrijeschool Pabo

Als kind heb ik zelf ook de vrijeschool gevolgd: zowel de basisschool als de middelbare school. Toen ik me ging oriënteren voor opleidingen, kwam ik als eerste uit bij de Vrijeschool Pabo. Vooral de combinatie van de kunstzinnige en creatieve kant, samen met alles wat bij de Pabo komt kijken, zoals rekenen en taalvakken, sprak mij heel erg aan. Bij de Vrijeschool Pabo zag ik die combinatie meteen terug in de theorie en de creatieve opdrachten. Het mooie aan de vrijeschool vind ik dat ik als leerkracht echt mijn eigen gang kan gaan. Ik kan goed kijken naar wat de kinderen nodig hebben, kan mijn lessen daarop inrichten en kan alles wat ik vanuit de opleiding heb geleerd toepassen zoals ik het wil.

Comfortzone

Ik vond het mooi om te zien dat studenten tijdens de opleiding echt uit hun comfortzone stapten en iets deden wat ze daarvoor niet durfden. Er waren ook een aantal momenten waarop ik zelf uit mijn comfortzone stapte. Onder andere op de momenten dat we echt les moesten geven voor andere studenten en docenten. Dat vond ik soms nog wel spannender dan lesgeven aan een klas vol kinderen. Ik vond dat wel een uitdaging en het was voor mij echt een drempel waar ik overheen moest. Uiteindelijk, als ik het dan had gedaan, was het een hele opluchting en had ik er veel van geleerd.

Er waren moment dat je andere studenten uit hun comfortzone zag stappen, bijvoorbeeld bij dramalessen of muzieklessen. Ik vond het altijd heel mooi om daar bij te mogen zijn.

Het jonge of het oudere kind

In het derde jaar moesten we kiezen tussen het jonge kind (de kleuters) en het oudere kind (kinderen uit groep 3 tot en met 8). Ik heb toen voor het oudere kind gekozen, omdat ik dat voor mezelf als een uitdaging zag. Bij de kleuters voelde ik mij al heel erg thuis en ging alles eigenlijk vanzelf heel goed. Ik wilde daarom de uitdaging aangaan en me richten op het oudere kind. Die keuze beviel mij heel goed. Ik merkte namelijk al meteen dat ook die kinderen mij heel goed lagen en ik kwam erachter dat ik het eigenlijk net zo leuk vond om aan hen les te geven als aan de kleutergroep. Ik kon mezelf goed uitdagen en allerlei nieuwe dingen proberen in lessen die we moesten maken. 

Een onderzoek naar mezelf

Voor mijn afstudeeronderzoek was ik op zoek naar iets wat ik kon verbinden aan mezelf, waardoor het voor mij ook echt interessant zou worden. Ik heb daarom een zelfonderzoek gedaan waarbij ik keek naar mijn temperament als leerkracht voor de klas. Temperament is binnen de vrijeschool heel bekend. Er zijn eigenlijk vier verschillende karaktertypes (temperamenten) waar je naar kunt kijken bij de mens. Die karaktertypes zijn alle vier heel verschillend en kun je in elk mens op een bepaalde manier terugzien. Ik ben op zoek gegaan naar het temperament dat bij mij het meeste naar voren kwam en die bij mij zichtbaar was als ik voor de klas stond.

Ik wilde iets onderzoeken waar ik zelf wat aan zou hebben en waarmee ik kon groeien in mijn beroep als leerkracht.

Uiteindelijk kwam ik erachter dat ik als kind twee temperamenten: flegmatisch en cholerisch. Dus zowel rustig en kalm, als zelfstandig en eigenzinnig. Tijdens mijn afstudeerstage ben ik er echter achter gekomen dat het flegmatische bij mij als leerkracht overheerst.

Door dit te onderzoeken ben ik achter mijn kwaliteiten en valkuilen als leerkracht gekomen. Daarbij heb ik ook gekeken naar hoe de kinderen mij ervaarden als leerkracht, wat de kinderen van mij vroegen en wat ik daarin te kort kwam of juist teveel gaf. Doordat ik heel duidelijk in mijn onderzoek naar voren liet komen wat de kinderen nodig hadden en wat ik ze kon bieden, kon ik heel duidelijk voor mezelf zien waar ik nog in kon groeien om meer aan de behoeftes van de kinderen te kunnen voldoen. 

Lesgeven bij vrijeschool

Alles wat ik heb onderzocht, neem ik mee wanneer ik voor de klas sta. Nu mijn opleiding is afgerond, ga ik fulltime werken. Ik ga lesgeven op een vrijeschool aan groep 3 en ga ervaren wat ik nu allemaal geleerd heb. Ik denk dat ik uiteindelijk wel nog cursussen of bepaalde bijscholingen wil doen, omdat ik het leren zo leuk vind. Maar voor nu vind ik het prima om gewoon lekker te gaan werken, het studeren achter me te laten en te zien wat er nog gaat komen.

Meer weten?

Wil je meer lezen over de HL-Prijswinnaars van 2021 en de opleiding: