Foto Emily - Hogeschool Leiden Prijs winnaar 2021 - Sociaal Pedagogische Hulpverlening

"Dit zijn de mensen waarbij ik het verschil wil maken"

Tijdens de opleiding SPH besefte Emily (24) dat ze bij mensen met een licht verstandelijke beperking het verschil wilde maken. Ze specialiseerde zich in de gehandicaptenzorg en ontwikkelde als afstudeeropdracht een kookcursus voor mensen met een LVB.

Foto Emily - Hogeschool Leiden Prijs winnaar 2021 - Sociaal Pedagogische Hulpverlening

Ik was er eerst altijd van overtuigd dat ik verpleegkunde wilde studeren, maar vond toen op Hogeschool Leiden de brede propedeuse Zorg en Welzijn. Dat is een oude propedeuse die nu niet meer bestaat, maar dat was verpleegkunde en Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH) ineen. Ik vond verpleegkunde heel interessant, maar kwam erachter dat je bij SPH zelf dingen kon ondernemen met cliënten en daar was ik naar opzoek. De creatieve kant van die opleiding trok mij. Om die reden heb ik aan het einde van het eerste jaar toch voor SPH gekozen en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad. Vooral niet toen ik in de gehandicaptenzorg terecht kwam en merkte dat dat was waar ik me mee bezig wilde houden.

Gehandicaptenzorg

In ons tweede jaar moesten we een specialisatie kiezen. Ik heb toen een bijeenkomst bijgewoond waar een medewerker uit de gehandicaptenzorg kwam spreken. Zij had een paar cliënten met een licht verstandelijke beperking (LVB) meegenomen en dat was een doelgroep waar ik toen nog niet heel veel van wist. Ik vond haar verhaal interessant en inspirerend en vond het heel leuk om te horen waar zij zich mee bezighield. Ik besefte toen: dit zijn de mensen waarbij ik het verschil wil maken. Daarom koos ik ervoor om mij te specialiseren in de gehandicaptenzorg.

Het meest bijzondere aan de gehandicaptenzorg vind ik dat je door begeleiding mensen met een licht verstandelijke beperking kunt helpen om steeds meer te groeien in hun ontwikkeling en zij hun dromen hierdoor waar kunnen maken.

Kookcursus

Als afstudeeropdracht heb ik een kookcursus gemaakt voor mensen met een licht verstandelijke beperking. Bij de Academie voor Zelfstandigheid, waar ik stage liep, gaven we lessen en cursussen aan mensen met een LVB. We gaven ook een kooktraining, maar die was heel verwarrend en verouderd. Mijn opdracht was om een nieuwe kookcursus te maken die wat meer duidelijkheid en handvatten zou bieden aan mensen met een LVB die wilden leren koken. Ik heb me toen verdiept in de methode en de manier van kennis overbrengen aan mensen met een LVB, zodat alle trainers van de Academie voor Zelfstandigheid makkelijker aan de slag konden in de keuken met hun cliënten. Bij ons noemen we de licht verstandelijke beperkten trouwens studenten in plaats van cliënten, om hen het gevoel te geven dat ze er echt zijn om te leren. We vinden het belangrijk dat ze het gevoel hebben dat ze op school zitten. 

Het eindresultaat

Voor mijn afstudeerwerk heb ik een 8.5 gekregen. Ik was heel blij, maar ook wel een beetje verbaasd omdat ik heel lang bezig ben geweest met mijn afstudeeronderzoek. Ik vond het moeilijk om het los te laten en wilde dat de cursus echt perfect was en dat het aansloot op de doelgroep en de wensen van de Academie voor Zelfstandigheid. Daarnaast wilde ik ook dat andere academies in Nederland er wat aan zouden hebben. Gelukkig was de Academie voor Zelfstandigheid echt oprecht enthousiast over de kookcursus die ik heb ontwikkeld. Ik denk dat het succes van mijn scriptie ook echt het gevolg is van een goede samenwerking met mijn stagebedrijf.

Het leukste vond ik het afnemen van de interviews om vervolgens alle input bij elkaar te brengen. Ik ben blij dat ik iets heb gemaakt wat er leuk uitziet en waar iedereen heel enthousiast over is.

Om de kookcursus te kunnen ontwikkelen, heb ik trainers én cliënten geïnterviewd. De geïnterviewden kwamen met hele leuke ideeën voor de cursus en ik kreeg ook te horen waar trainers tegenaan liepen bij de oude training die werd gegeven. De cliënten vertelden hoe ze de oude training ervaarden en wat ze leuk zouden vinden bij de nieuwe cursus. Al deze input heb ik vervolgens samengebracht. Toen ik uiteindelijk de trainershandleiding en cursusmap in elkaar zette, vond ik het heel mooi om alles bij elkaar te zien.

Blijf in gesprek

Mijn gouden tip zou zijn: doe iets waar je passie voor hebt. Ik wilde graag iets praktisch doen, dus ik heb ervoor gekozen om een ontwikkelingsonderzoek te doen in plaats van een regulier rapport te schrijven. Het kostte me meer tijd, maar ik vond het wel veel interessanter en leuker om te doen. Daarnaast wil ik meegeven: blijf altijd in gesprek met docenten en de opdrachtgever. Ik had een aantal keer tijdens mijn afstudeeronderzoek een moment dat ik er niet helemaal uitkwam, maar door even een stapje terug te nemen en in gesprek te gaan met mijn opdrachtgever en docenten, kwam ik er opeens wel uit en was het uiteindelijk veel makkelijker dan dat ik dacht dat het was. 

Meer weten?

Wil je meer lezen over de HL-Prijswinnaars van 2021 en de opleiding: