Foto Elsje - Hogeschool Leiden Prijs winnaar 2021 - Leraar Basisonderwijs (Pabo) flexibele deeltijd

"Ieder kind dat binnenkomt is een nieuw puzzeltje en dat vind ik heel leuk"

Elsje (30) studeerde de Pabo flexibele deeltijd en deed onderzoek naar differentiatie in de woordenschat en het betrekken van nieuwe kinderen in de nieuwkomersgroep waar zij lesgeeft. Een groep waar kinderen op hun eigen niveau leren en onderzoeken.

Foto Elsje - Hogeschool Leiden Prijs winnaar 2021 - Leraar Basisonderwijs (Pabo) flexibele deeltijd

Voordat ik aan de Pabo begon, studeerde ik beeldende kunst. Ik werkte toen voor museum Voorlinden en werkte daar in de beeldentuin waar ik ook rondleidingen gaf. Op een gegeven moment merkte ik dat ik het geven van rondleidingen aan kinderen heel leuk vond, omdat ze hele coole en rare vragen stelden, waardoor ik soms ook aan het denken werd gezet. Een vriendin van mij deed de Pabo en ik ben toen een dagje met haar meegegaan. Ik heb meestal veel keuzestress, maar ik wist meteen dat ik dit ook wilde gaan doen. 

Beeldend lesgeven

In mijn lessen maak ik alles heel beeldend. Ik maak bijvoorbeeld een strip van alles wat bij het ontstaan van kikkervisjes komt kijken: van een waterdruppel tot de kikkervisjes zelf. Ik heb daar natuurlijk affiniteit mee, omdat ik hiervoor beeldende kunst heb gestudeerd. Ik teken zelf veel en ik zie dat de kinderen dat geweldig vinden. Ik denk ook wel dat de kinderen mijn manier van denken en mijn houding fijn vinden. Bij de vakken waar dat kan geef ik veel ruimte aan de kinderen om dingen zelf te onderzoeken, omdat ik niet altijd leidend wil zijn in wat zij weten en leren. Ik laat ze dus vrij in hoe ze dingen willen uitvoeren en in wat hen interesseert, maar stel wel eisen aan bijvoorbeeld een onderzoek en stel dan sturende vragen.

Leren op verschillende niveaus

Het afgelopen jaar heb ik op de Jan Ligthartschool in Den Haag bij de nieuwkomersgroep gewerkt. Daar heb ik ook mijn afstudeeronderzoek gedaan. Een nieuwkomersgroep is een groep die bestaat uit nieuwkomers: kinderen die korter dan een jaar in Nederland wonen en de Nederlandse taal dus nog moeten leren. Ik had twee onderzoeken: een pedagogische én didactische uitdaging. Mijn pedagogische uitdaging ging over het betrekken van nieuwe kinderen in de groep. Kinderen stromen de hele tijd binnen, dus ze komen niet allemaal in één keer. Sommige kinderen zitten al 1,5 jaar bij elkaar in de klas en andere kinderen nog maar net. 

Ook in een normale groep zijn grote verschillen. Ik denk dat je als leraar niet zo krampachtig op zoek hoeft te gaan naar het juiste niveau van het kind. Als het kind betrokken is, vindt hij of zij zijn of haar eigen niveau vanzelf. Wat hierbij vaak helpt is projectmatig en thematisch werken.

Het andere onderzoek, de didactische uitdaging, ging over differentiatie in het woordenschatonderwijs in die nieuwkomersgroep. Sommige kinderen zijn nog met ‘ik’ bezig, terwijl andere kinderen al veel verder zijn in hun woordenschat. Er zitten ook kinderen tussen die nog nooit naar school zijn geweest of juist kinderen die al heel goed onderwijs hebben gehad. Het is dus een groep met kinderen die allemaal op een ander niveau leren. Het ene kind leert heel veel door te tekenen en het andere kind door te schrijven. Ik laat ze daarin ook samenwerken, zodat ze elkaar kunnen versterken. Ik laat ze dan bijvoorbeeld een poster maken waarin ze met tekst en tekeningen laten zien wat ze hebben geleerd. Ze werken dan samen, maar wel op hun eigen niveau. Op die manier leren ze heel veel van elkaar. 

Ieder kind een puzzeltje

Ik vind het heel fijn om een leraar te zijn die ook nog leert. Ik vind het fantastisch dat kinderen ideeën inbrengen die we kunnen onderzoeken en ben dan ook oprecht nieuwsgierig. Ik denk dat ik ook in de klas overdraag dat het leuk is om te leren. Ik wil zeker blijven werken waar ik nu werk. Ik vind de nieuwkomers namelijk heel interessant en zou nu echt niets anders willen. De sfeer in de groep vind ik geweldig. Ieder kind dat binnenkomt is een nieuw puzzeltje en dat vind ik heel leuk.

De kinderen weten zelf wat ze kunnen en wat hun niveau is, maar als leraar stel ik de goede vragen en bied ik goede kaders. Ik zou graag willen dat alle leraren dat doen en zij hiermee veel ruimte geven aan het kind om dingen te onderzoeken.

Jezelf verdiepen

Als ik mezelf een tip zou moeten geven zou ik tegen mezelf zeggen: doe maar even rustig. Ik ben namelijk echt een perfectionist. Als ik een opdracht kreeg, dan nam ik die opdracht heel serieus en maakte ik die heel uitgebreid, terwijl het helemaal niet zo uitgebreid hoefde. Toch merkte ik dat als ik me echt goed in iets verdiepte, ik veel gaf en er écht indook, ik dan zoveel meer plezier had in wat ik deed. Ik wil dus aan andere studenten meegeven om hier een balans in te vinden.

Meer weten?

Wil je meer lezen over de HL-Prijswinnaars van 2021 en de opleiding: