Foto Till - Hogeschool Leiden Prijs winnaar 2021 - Docent Muziek

"Ik heb mijn eigen onderzoek steeds geïmplementeerd en weer onderzocht"

Een bijzondere wisselwerking: Till (29) won de scriptieprijs van zijn opleiding Docent Muziek met een onderzoek naar gitaarbegeleidingsles bij de minor Muziek van de Pabo van Hogeschool Leiden. Een thuiswedstrijd dus; met een lesmodule als resultaat.

Foto Till - Hogeschool Leiden Prijs winnaar 2021 - Docent Muziek

Afgelopen jaar bood de Pabo van Hogeschool Leiden voor het eerst een nieuwe minor aan: Muziek.  Een onderdeel van het curriculum van die minor is het leren van een begeleidingsinstrument, zodat de leraren in spé zichzelf in de klas later kunnen begeleiden. De studenten hadden bij de opleiding gevraagd of het mogelijk was om een docent te krijgen die hen dit kon leren. Zo kwam die vraag bij mij terecht en zei ik natuurlijk ja. Eigenlijk was mijn opdrachtgever voor wie ik mijn scriptie heb geschreven dus Hogeschool Leiden. 

Mijn hoofdvraag was dan ook: hoe kan ik binnen de minor Muziek van 20 schoolweken op een pedagogische academie voor het basisonderwijs studenten een effectief begeleidingstraject aanbieden waarbij ze leren om liederen adequaat te begeleiden op gitaar? Een hele mond vol dus. 

De antroposofie, waar de opleiding Docent Muziek op is gebaseerd, heeft veel interessante denkbeelden. Ook als je daar zelf in eerste instantie anders tegenaan kijkt. Het is een blik op de mensheid en hierdoor heb ik op veel manieren dingen over mijzelf ontdekt. Mijn studietijd was een tijd waarin ik enorm ben gegroeid.

Terugblik op studiekeuzemoment

Toen ik 18 en net klaar met mijn middelbare school was, twijfelde ik heel erg of ik de muziek kant of de technische kant op wilde. Heel wat anders dus. In eerste instantie koos ik voor die technische kant en ben ik naar de TU Delft gegaan. Na 2 jaar bleek toch dat dat niet echt was wat ik wilde. Uiteindelijk kwam ik bij de opleiding Docent Muziek van Hogeschool Leiden terecht. Hier koos ik klassiek gitaar als begeleidingsinstrument en stond dit dus uiteindelijk ook centraal in mijn afstudeeronderzoek.

Gitaarbegeleidingslessen

Ik heb dus een scriptie geschreven over gitaarbegeleidingsles bij de minor Muziek van de Pabo. Aan de hand van de lessen die ik daar gaf, heb ik onderzocht wat goed werkte, wat niet goed werkte, wat goed aansloot, wat niet goed aansloot en welke liedjes je het beste kunt gebruiken in die lessen. Zijn dat bijvoorbeeld basisschoolliedjes die ze later waarschijnlijk gebruiken of juist popliedjes die zij zelf leuk vinden? Dat soort uitkomsten heb ik verwerkt in mijn scriptieverslag. Hier heb ik ook een docentmodule bij gemaakt: een boekje waar je als gitaardocent doorheen kunt bladeren om op ideeën te komen en die je kunt gebruiken als je een dergelijke lessenserie wilt opzetten. 

Parallel onderzoeken en implementeren

Gedurende mijn afstudeertraject heb ik steeds onderzocht wat er gebeurde in de les wanneer ik voor de klas stond. Dat werkte ik vervolgens uit. Ik keek naar welke leerstof ik aanbod, hoe ik dat aanbood en of dat aansloeg. Eigenlijk heb ik mijn eigen onderzoek dus steeds geïmplementeerd en weer onderzocht. Dat alles heb ik meegenomen en uiteindelijk in het boekje verwerkt. 

Een persoonlijk en uniek resultaat

Ik ben heel erg volgens vaste methodes te werk gegaan en heb alles overwogen waarvan ik dacht dat het belangrijk was. Ik heb goed gekeken naar of alles wat ik opschreef dingen waren die ik eventueel later zelf nog zou willen en kunnen gebruiken. Mijn onderzoek heeft een daadwerkelijk product voor leraren opgeleverd. Het is natuurlijk wel persoonlijk, omdat staat beschreven hoe ik het zou doen. Iedereen is een andere leraar, dus wat voor mij werkt hoeft voor een ander niet per sé te werken. Dat is ook hoe ik het uitleg aan studenten die er nu naar vragen: kijk erin en haal eruit wat je wil, maar neem het niet klakkeloos over. Dat werkt namelijk niet. 

Ik ben tijdens het schrijven van mijn scriptie heel kritisch naar mijzelf geweest. Niet zozeer vanwege het feit dat je scriptie beoordeeld wordt, maar vooral omdat ik dat als leraar überhaupt wil zijn.

Van student naar docent

Het mooie van deze scriptie is dat ik er echt volledig achtersta. Het is precies geworden hoe ik het een volgende keer zou willen lezen en gebruiken. En dat is wat ik nu mag gaan doen. Dit studiejaar ga ik namelijk gitaarlessen geven aan de studenten bij de minor Muziek. Nu natuurlijk niet meer als student, maar als werkende. Ik ben ook gevraagd om de gitaarbegeleidingslessen voor de opleiding Docent Muziek aan de eerstejaarsstudenten te gaan geven. Verder ben ik op zoek naar een middelbare school waar ik 2 à 3 dagen per week aan de slag kan en ben ik nu langzamerhand bezig met 1-op-1 gitaar- en pianolessen als zelfstandige. 

Meer weten?

Wil je meer lezen over de HL-Prijswinnaars van 2021 en de opleiding: