Foto Kim - Hogeschool Leiden Prijs winnaar 2021 - Opleiding Commerciële Economie

"Voor het bedrijf is inzichtelijk gemaakt wat ze anders moeten doen"

Met een 9.5 won Kim (22) de scriptieprijs van de opleiding Commerciële Economie (CE). Voor een organisatie die amper likes op sociale media kreeg, onderzocht ze hoe er meer interactie met de doelgroep gegenereerd kon worden.

Foto Kim - Hogeschool Leiden Prijs winnaar 2021 - Opleiding Commerciële Economie

De organisatie waar ik afstudeerde, Media Perspectives, maakte heel veel content die amper werd geliket. Ik vond het heel interessant om met dit onderwerp aan de slag te gaan, omdat ik contentmarketing heel leuk vind. Voor mijn onderzoek heb ik allereerst onderzocht wie de doelgroep eigenlijk was en hoe Media Perspectives meer online interactie en conversie kon krijgen. Contentmarketing dus. 

Toen ik dit helder had, heb ik zowel volgers van de socialemediakanalen van Media Perspectives als experts op het gebied van contentmarketing geïnterviewd. In totaal heb ik 10 interviews gehouden en verwerkt. De belangrijkste resultaten die uit de interviews kwamen, toetste ik steeds direct door middel van een A/B-test: een onderzoeksvorm waarbij je twee verschillende versies van bijvoorbeeld een sociale media post test bij de doelgroep. Op die manier kon ik de informatie uit de interviews steeds direct uitproberen. Ik heb dus zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek gedaan. Dat maakt mijn scriptie denk ik wel speciaal.

Ik durfde gelukkig wel te zeggen dat wat er nu gebeurde niet goed was. Ik had ook duidelijk voor ogen hoe het wel moest. Het is natuurlijk best eng om zoiets te zeggen, maar het werd professioneel opgevangen.

Brede opleiding met diepte

Toen ik van de middelbare school afkwam, wist ik echt niet wat ik wilde studeren. Ik vond zowel schrijven als presenteren heel leuk. Ik wilde daarom eigenlijk eerst Communicatie studeren, maar kwam erachter dat bij de opleiding Commerciële Economie het onderwerp sales meer aan bod kwam en dat vond ik ook interessant. Uiteindelijk heb ik dus toch voor CE gekozen. 

Ik vond het eerste jaar het allerleukst. Je werd toen namelijk heel erg in het diepe gegooid. Ik kan mij nog goed herinneren dat wij bij de eerste les op maandagochtend voor het vak Sales de straat op moesten met enkel een pen. We kregen een uur de tijd en moesten terugkomen met iets wat 30 á 40 euro waard was. Ik was echt nog een jonkie van 17 en durfde nog helemaal geen mensen aan te spreken op straat. Nu is het een grappig verhaal, maar het was heel leerzaam. Door zulke opdrachten groeien je communicatieve vaardigheden namelijk heel snel.

Uitdagingen

Ik vond het onderwerp van mijn scriptie wel uitdagend. Ik vroeg me eerst nog af of ik voor een ietwat cliché-onderwerp zoals klantloyaliteit moest gaan, maar wilde toch iets dat meer uitdagend was. Zoiets motiveert mij namelijk altijd wel om iets goed te doen. Dat perfectionisme heeft het me ook moeilijk gemaakt. Ik wilde het namelijk allemaal zelf doen en durfde eerst geen vragen te stellen. Daardoor liep mijn afstudeerproces in het begin behoorlijk stroef. Aan het einde ben ik gelukkig wel vragen gaan stellen. Daar heb ik ook veel van geleerd. Het is niet erg om veel vragen te stellen. Dat komt heus niet over alsof je het niet snapt. 

Als iets heel simpel of voor de hand liggend is, kan dat ook gewoon een aanbeveling zijn. Ik dacht soms veel te moeilijk na, waardoor ik af en toe in de knoop raakte.

Meerwaarde voor de organisatie

In mijn scriptie heb ik voor het bedrijf inzichtelijk gemaakt wat ze anders moesten doen om online meer interactie te krijgen. Ik heb een handleiding geschreven waarin staat beschreven hoe ze een complete community en contentstrategie kunnen maken waarmee ze die zo gewilde interactie kunnen creëren. Het is hierdoor nu heel makkelijk voor hen om dit allemaal in de praktijk te brengen. Zoals ik al eerder zei heb ik als eerste de doelgroep onderzocht. Hiervoor wisten ze namelijk eigenlijk niet precies wie de doelgroep was. Dat zag je ook terug in hun content. Denk aan banners die niet aanspraken, omdat deze bestonden uit stockfoto’s die niet aansloten op de behoeften van de doelgroep. Toen ik zulke banners veranderde waardoor ze wél aansloten bij de doelgroep, leverde dat al direct meer likes en clicks op. De focus moest gewoon verlegd worden. 

Als je geen goede basis hebt en niet duidelijk in kaart hebt gebracht wat je precies wil onderzoeken, is het schrijven van je scriptie ontzettend moeilijk. Zorg dus dat je dat van tevoren helder hebt voor jezelf.

Toekomstplannen

Op dit moment volg ik nog 1 minor bij Hogeschool Leiden genaamd de journey of people. Het is eigenlijk een soort mediapsychologie dat onder andere ook gaat over de klantreis. Ik heb dit eigenlijk gekozen, omdat ik denk dat dit een goed opstapje is voor hierna. Mijn plan is namelijk om straks Communicatiewetenschappen te gaan studeren aan de Vrije Universiteit Amsterdam, maar ik moet wel heel eerlijk zeggen dat ik het best fijn vindt om gewoon nog even te kijken wat ik wil. Ik heb heel erg aangestaan de afgelopen 2 jaar en ik vind het prettig dat ik straks de ruimte en tijd heb om goed na te denken. 

Je bent nooit te oud om nog iets te studeren of een andere kant in te slaan en iets te doen dat je leuker vindt. Doe vooral gewoon wat je zelf wil.

Meer weten?

Wil je meer lezen over de HL-Prijswinnaars van 2021 en de opleiding: