Foto Juliska - Hogeschool Leiden Prijs winnaar 2021 - Bio-informatica

"Hierdoor bestaan we en bestaat al het moois in het leven"

Juliska (22) heeft tijdens haar opleiding Bio-informatica van veel verschillende vakgebieden geproefd, maar wilde meer weten over neurologie. Voor haar afstudeeronderzoek besloot ze daarom een klein orgaan in het brein te onderzoeken: de habenula.

Foto Juliska - Hogeschool Leiden Prijs winnaar 2021 - Bio-informatica

Hoe ik bij deze opleiding terecht ben gekomen is eigenlijk wel een grappig verhaal. Ik was naar de Open Dag gegaan en wilde meer weten over de opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek. We waren de verkeerde kant op gegaan en hierdoor redelijk laat per ongeluk het lokaal van Bio-Informatica binnen gegaan We gingen toen zitten zonder te kijken naar wat er op het scherm stond en toen we daar zaten en luisterden, beseften we dat we bij de verkeerde opleiding zaten. Ik vond het niet netjes om op te staan, waardoor we toen toch maar zijn blijven zitten. Uiteindelijk dus maar goed ook, want deze opleiding sprak mij helemaal aan.

Biologie én informatica

Op de middelbare school had ik ook al interesse in biologie én informatica, maar in een lab staan leek mij ook echt heel leuk. Toen ik bij de presentatie van Bio-informatica zat, werd juist de interesse in  computers en informatica in mij aangewakkerd. Nog voordat ik naar de Open Dag ging, was ik uit interesse al aan het leren programmeren. Ik vond het best moeilijk, maar begon het steeds meer te snappen en des te verder ik kwam in dat proces, des te leuker ik het vond.

Ik vind het heel fascinerend dat we niet kunnen functioneren zonder brein. Hierdoor bestaan we en bestaat al het moois in het leven. Daar wilde ik meer over leren.

Halverwege de opleiding moest ik keuzevakken kiezen en kon ik of de biologiekant of de ICT-kant opgaan. Ik ben toen eigenlijk van beide vakgebieden gaan proeven. Bij de biologische keuzevakken gingen we in op de farmaceutische wereld en leerden we hoe medicijnen werden gemaakt, hoe je immuunsysteem werkt, wat er in je lichaam gebeurt op het moment dat je ziek wordt en hoe je dit tegen kunt gaan met behulp van medicijnen of het maken van een vaccin. Daarnaast heb ik ook nog vakken gevolgd die verdieping gaven in programmeertalen. Mijn minor heb ik in het buitenland gevolgd, in Zweden. Ik wilde namelijk toch nog ervaren hoe het was om op het lab te staan en heb er daar een half jaar van mogen proeven en kunnen kijken of het wat voor mij was. Het was heel vet, maar het laboratoriumgedeelte bleek toch niets voor mij. 

Neurologie

Toen ik in Zweden was, begon ik na te denken over waarin ik wilde afstuderen. Ik bedacht me toen dat ik neurologie heel vet vond: hoe werkt dat brein nou? Ik heb toen samen met mijn mentor contact opgenomen met andere docenten binnen de hogeschool en gevraagd of zij connecties hadden in dit onderzoeksveld. Toen is het balletje gaan rollen en ben ik bij het UMC Utrecht terecht gekomen. Daar heb ik mijn begeleider, Lieke van de Haar, geholpen met haar promoverend onderzoek naar de habenula.

In het midden van je brein zit een heel klein orgaan, kleiner dan een erwtje, genaamd de habenula. De habenula is heel belangrijk en werkt eigenlijk een beetje als een postkantoor. Het krijgt signalen binnen van bepaalde gedeelten van het brein (postpakketjes) en zorgt ervoor dat die pakketjes aan het juiste adres (locatie in het brein) geleverd worden. Op het moment dat het daar niet goed gaat, als de pakketjes verkeerd of dubbel worden bezorgd of vermist raken, heeft dat veel negatieve gevolgen. Tijdens mijn onderzoek heb ik onder andere gekeken naar de associatie tussen de ontwikkelende habenula en ziektes zoals depressie schizofrenie en bipolaire stoornis. 

Wetenschappelijk onderzoek

In totaal heb ik voor alle onderdelen waarop ik ben beoordeeld een 9.6 gekregen. Mijn stagebegeleider heeft mij echt gepusht om mijn scriptie te schrijven alsof ik een artikel schreef voor een wetenschappelijk onderzoek: in ontwikkeld Engels, met hele moeilijke woorden en professionele figuren. Ik denk juist dat door die insteek mijn werk zo succesvol is beoordeeld.

Gouden tip

Mijn tip aan andere studenten is om, voordat je je scriptie gaat schrijven, een plan te maken voor elke paragraaf of alinea. Zet voor jezelf vast welke boodschap je wilt overbrengen zodat je nooit buiten de strekking van je verhaal komt. Daarnaast is het, om het afstuderen voor jezelf leuker en makkelijker te maken, slim om connecties te maken. Als iemand wat vertelt, toon dan interesse en probeer vragen te stellen. Op die manier weten mensen wie je bent en komen ze, als ze ergens tegenaan lopen, misschien wel naar jou voor hulp. En andersom is het natuurlijk ook makkelijk om om hulp te vragen. 

Meer weten?

Wil je meer lezen over de HL-Prijswinnaars van 2021 en de opleiding: