Foto Sylvie, Rick, Joost & Marieke - Hogeschool Leiden Prijs winnaars 2020 - Master 3TO

"Bij ons gaat de transitie echt over gezamenlijke verantwoordelijkheid bij leerkrachten en kinderen"

Vier leerkrachten van de Emmaüs school startten twee jaar geleden de master 3TO om, in hun eigen woorden, echte veranderingen binnen de school te bewerkstelligen. De uitkomst: niet alleen de school, maar ook zijzelf in transitie. Lees hun verhaal.

Foto Sylvie, Rick, Joost & Marieke - Hogeschool Leiden Prijs winnaars 2020 - Master 3TO

Rick: Toen wij aan de opleiding begonnen hebben wij met het hele team gekeken naar waar wij voor staan, wat onze visie is, wat wij belangrijk vinden, wat wij willen veranderen en hoe wij dat vorm willen en kunnen geven. Geïnspireerd door verschillende onderwijsstijlen én theorieën hebben wij stapje voor stapje toegewerkt van een visie naar de praktijk. 

Het is anders dan bij andere opleidingen waarbij je vanuit een theorie een plan maakt en dat plan uitrolt. Dit gaat over transitie van gedrag. Vanuit literatuur en inspiratie, maar ook vanuit experimenten samen kijken naar wat gaat werken bij jou op school.

Joost

Silvy: transitie begint bij jezelf en daar zijn wij ook echt mee aan de slag gegaan. De opleiding is heel positief bevallen en wij hebben allemaal een mega ontwikkeling doorgemaakt.

Ik denk dat iedereen het verschil kan maken en dat het juist zo mooi is dat je de leerlingen dat bijbrengt. Dat kinderen in zichzelf gaan geloven en zij het verschil maken. Dat is voor mij de grootste taak: kinderen overtuigen van hun eigen kunnen.

Silvy

Joost: ons eindproduct is wel echt iets anders dan een scriptie. Wij hebben een website gemaakt waarop onder andere onze visie te zien is. Wij hebben alles uit de kast gehaald; van een drone film tot een live presentatie over wat onze aanleiding was, wat we hebben gedaan, waar wij op dat moment stonden en hoe wij hier verder mee gaan. 

Bij ons gaat de transitie echt over gezamenlijke verantwoordelijkheid bij leerkrachten en kinderen. Eigenaarschap, ruimte maken voor een ander en op die manier toegroeien naar een andere manier van voor de klas staan. 

Wij hebben dan wel met zijn vieren de opleiding gedaan, maar we hebben het met de hele school inclusief bestuur, ouders en kinderen vormgegeven. Het was geen eindproduct van ons vier, maar een product van iedereen die te maken heeft met onze school.

Rick

Meer weten?

Wil je meer lezen over de HL-Prijswinnaars van 2020 en de opleiding: