Foto Judith - Hogeschool Leiden Prijs winnaar 2020 - Lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn

Judith Simons - Lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn

Judith heeft onderzoek gedaan naar aan welke eisen een inductieprogramma moet voldoen om zij-instromende docenten binnen het onderwijs te behouden. Een actueel probleem waar zij een oplossing voor heeft bedacht. Benieuwd? Lees haar verhaal.

Foto Judith - Hogeschool Leiden Prijs winnaar 2020 - Lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn

Ik heb onderzoek gedaan naar aan welke eisen een inductieprogramma moet voldoen om zij-instromende docenten binnen het onderwijs te behouden. Het ging eigenlijk met name over de nieuwe zij-instromende docenten,die net zoals ik vanuit een andere carrière het onderwijs ingaan, waarbij je merkt dat heel veel mensen uiteindelijk weer uitstromen, wat anders gaan doen of weer teruggaan naar hun oude carrière.

Iedereen weet dat het in onderwijsland druk is en dat er een probleem is met het behouden van leraren. Het was iets heel actueels. Dat maakte het voor mij super interessant. Ik voelde mij heel erg gedreven om ermee aan de slag te gaan.

Judith

Voordat ik begon aan de lerarenopleiding heb ik een jaartje gewerkt als docent Verpleegkundige op MBO Rijnland. Wat ik merkte is dat ik een beetje verzoop in alles wat er op mij afkwam. Je hebt wel een beeld bij het docentschap, maar je hebt eigenlijk geen idee wat het concreet inhoudt. De begeleiding was nihil en ik vond het daardoor heel zwaar. Toen ik aan de opleiding begon, merkte ik om mij heen dat klasgenoten precies hetzelfde ervaarden. Daarnaast hoorde ik van alle kanten, ook van nieuwe collega’s die zijn gestart als docent, dat het druk is en ze niet wisten of ze het wel moesten blijven doen. Toen vroeg ik mij af: is dat nou alleen bij ons een probleem of komt het meer voor? En hoe zit dat landelijk gezien? Wat kunnen we eraan doen om het voor de zij-instromende docenten beter te maken? 

Het meest bijzondere aan mijn scriptie is denk ik dat het een hulpmiddel biedt dat er eigenlijk allang had moeten zijn. Ik heb een praktisch inwerkschema gemaakt, maar daarbij ook handvatten voor pedagogiek en didactiek.

Judith

Meer weten?

Wil je meer lezen over de HL -Prijswinnaars van 2020 en de opleiding:

Foto Judith - Hogeschool Leiden Prijs winnaar 2020 - Lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn