Studenten zijn voor vandaag klaar

Loket Rechtsbescherming (LRB)

Het College van Bestuur heeft een Loket Rechtsbescherming ingesteld om klachten, bezwaren en beroepen op een toegankelijke en laagdrempelige manier te kunnen indienen. Zowel met als zonder Hogeschool Leiden-account kunnen personen hun zaak indienen bij het Loket Rechtsbescherming.

Uitgangspunt is dat personen met Hogeschool Leiden-account hun zaak kunnen indienen via een digitaal formulier. Het is noodzakelijk dat je alle vragen in het formulier zo volledig mogelijk beantwoordt en de gevraagde stukken bij het formulier voegt, voordat je het indient. Op die manier kan jouw zaak snel in behandeling worden genomen.

Personen zonder een Hogeschool Leiden-account kunnen hun zaak als bijlage bij een e-mail indienen via het e-mailadres [email protected].

De procedure voor indiening en verdere behandeling van klachten, bezwaren en beroepen is vastgelegd in het Studentenstatuut ( pdf, 396 KB ) (hoofdstuk 8 Rechtsbescherming).

Hoe het loket omgaat met het gebruik van persoonsgegevens lees je in
Loket Rechtsbescherming en privacy ( pdf, 69 KB )

Waarvoor kun je terecht bij het loket?

Het Loket Rechtsbescherming zorgt ervoor dat jouw zaak door het juiste orgaan in behandeling wordt genomen. Hogeschool Leiden kent drie organen die klachten, bezwaren of beroepen behandelen: het College van beroep voor de examens, de Geschillenadviescommissie en het College van Bestuur. Daarnaast is Hogeschool Leiden voor wat betreft klachten die zien op ongewenst gedrag aangesloten bij de Klachten- en bezwarencommissie mbo en ho van de Stichting Onderwijsgeschillen.

College van beroep voor de examens (Cobex)

Het College van beroep voor de examens (Cobex) neemt beroepschriften van studenten in behandeling die het niet eens zijn met een beslissing van de examencommissie of met een beoordeling van een examinator. Het beroepschrift dient uiterlijk binnen zes weken na dagtekening van de beslissing of de beoordeling door het Loket Rechtsbescherming te zijn ontvangen.

In het geval van een spoedeisend belang kan een student samen met zijn beroepschrift ook een verzoek om een voorlopige voorziening indienen. Hierbij kan de voorzitter van het Cobex worden verzocht om een tijdelijke voorziening te treffen tot dat het Cobex op het beroep in de bodemzaak heeft beslist. Zo kan een student bijvoorbeeld verzoeken om toch onderwijs te mogen blijven volgen totdat er een beslissing is genomen. Belangrijk op te weten: als het Cobex besluit het beroep ongegrond te verklaren komt ook deze tijdelijke voorziening te vervallen.

Lees meer over de werkwijze van Cobex ( pdf, 274 KB )

Geschillenadviescommissie (GAC)

De Geschillenadviescommissie (GAC) neemt bezwaarschriften van studenten in behandeling die het niet eens zijn met een beslissing (dan wel het ontbreken ervan) op grond van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW) en daarop gebaseerde regelingen, die niet vallen onder het College van beroep voor de examens. Het bezwaarschrift dient uiterlijk binnen zes weken na dagtekening van het besluit door het Loket Rechtsbescherming in ontvangst te zijn genomen. De GAC adviseert en het College van Bestuur beslist uiteindelijk op het bezwaar.

Lees meer over de werkwijze van de GAC ( pdf, 261 KB )

In het geval van een spoedeisend belang kan een student, na het indienen van zijn bezwaarschrift bij het Loket Rechtsbescherming, ook een verzoek voor een voorlopige voorziening indienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Zo kan een student bijvoorbeeld als voorlopige voorziening verzoeken om toch onderwijs te mogen blijven volgen totdat er een beslissing is genomen. De voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak wordt dan verzocht om deze tijdelijke voorziening te treffen tot dat het College van Bestuur op het bezwaar in de bodemzaak heeft beslist.

Belangrijk om te weten: als het College van Bestuur besluit het bezwaar ongegrond te verklaren komt ook deze tijdelijke voorziening te vervallen. Kijk voor informatie over het indienen van een verzoek op www.raadvanstate.nl/studentenzaken/.

Aan het indienen van een verzoek om een voorlopige voorziening bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State zijn kosten verbonden.

Klachten- en bezwarencommissie mbo en ho

Voor wat betreft klachten van medewerkers of studenten die in de werk- of studiesituatie worden geconfronteerd met of op de hoogte zijn van ongewenst gedrag maakt Hogeschool Leiden gebruik van een externe commissie. De Klachten- en bezwarencommissie mbo en ho van de Stichting Onderwijsgeschillen.

Een klacht kan worden ingediend via het Loket Rechtsbescherming op een van de wijzen zoals hierboven bij ‘Loket Rechtsbescherming’ beschreven. Je klacht zal door het Loket op een veilige wijze worden doorgezonden naar de Klachten- en bezwarencommissie mbo en ho die de klacht zal behandelen. Een dergelijke klacht kan tot uiterlijk één jaar na de desbetreffende gebeurtenis worden ingediend. De Klachten- en bezwarencommissie mbo en ho adviseert het College van Bestuur waarna het College een beslissing neemt over de klacht. Met vragen over de Klachten- en bezwarencommissie mbo en ho kun je je richten tot het Loket Rechtsbescherming via [email protected].

Bekijk de regeling klachtenprocedure ongewenst gedrag ( pdf, 150 KB )

College van Bestuur (CvB)

Het College van Bestuur (CvB) neemt klachten van medewerkers of studenten in behandeling over de Hogeschool, een faculteit/ afdeling van de Hogeschool of een medewerker die niet vallen onder één van de andere op deze pagina genoemde categorieën.

Als je een klacht hebt over de Hogeschool, een opleiding/ afdeling van de Hogeschool of een medewerker, probeer deze dan indien mogelijk eerst op te lossen met de desbetreffende medewerker, afdeling of opleidingsmanager voordat je een formele klacht indient.

Mocht dit niet tot een oplossing leiden dan kan je als student een klacht indienen bij het Loket Rechtsbescherming op de wijzen zoals hierboven bij ‘Loket Rechtsbescherming’ beschreven. Als medewerker kan je een klacht indienen bij [email protected].  Dit kan als je een directe relatie hebt met Hogeschool Leiden en vindt dat jouw belangen zijn geschaad door een gedraging of nalatigheid van een medewerker of orgaan. Je kan geen klacht indienen als je tegen de beslissing bezwaar of beroep kan instellen. Of dit op jouw situatie van toepassing is kun je terugvinden in de beslissing. Een klacht indienen kan binnen één jaar nadat het voorval heeft plaatsgevonden.

De klacht wordt behandeld door/namens het College van Bestuur. Nadat eventueel aanvullende informatie is opgevraagd, is het mogelijk dat je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Wie bij dit gesprek aanwezig zal zijn, verschilt naar aanleiding van de aard van de klacht.