Scripties Ouderschap & Ouderbegeleiding
Studenten doen regelmatig onderzoek binnen het lectoraat Ouderschap en Ouderbegeleiding. Dit zijn zowel studenten van Hogeschool Leiden zelf, als studenten van andere hogescholen of universiteiten. Bekijk hier het overzicht van scripties, gesorteerd op titel van het onderzoek. Let op, dit overzicht wordt regelmatig aangevuld.
Overzicht scripties

Een onderzoek naar de ervaringen van ouders na deelname aan de cursus OuderTeam
Het doel van dit onderzoek is te onderzoeken welke ervaringen ouders hebben opgedaan naar aanleiding van hun deelname aan de cursus OuderTeam.

De relatie tussen tevredenheid met de partnerrelatie en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen: de mediërende rol van sensitief opvoedgedrag
Het doel van dit onderzoek was om te toetsen in hoeverre de tevredenheid met de partnerrelatie de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind voorspelt en in hoeverre deze relatie wordt verklaard door sensitief opvoedgedrag van de ouder.

Ouders en de levensvaardigheden van hun kinderen
Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in de behoeftes en de motivatie van ouders van kinderen in de bovenbouw (groep 5 t/m 8) omtrent het aanleren van levensvaardigheden bij hun kinderen.

Naar de basisschool. Een onderzoek naar de ervaringen van ouders.
Een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen en de ondersteuningsbehoefte van ouders met een kind op de basisschool.

Gezinswelzijn in coronatijd.
In dit onderzoek stond het welzijn van ouders met jonge kinderen in coronatijd centraal. Onderzocht is wat de ervaringen waren van ouders tijdens de coronacrisis, zowel op individueel niveau, als binnen het gezin.

Het verloop van de partnerrelatie van ouders in de eerste twee jaar van het ouderschap: De rol van interpersoonlijke levensvaardigheden en partnersteun
Een onderzoek naar het verloop van de partnerrelatie van ouders in de eerste twee jaar van het ouderschap, en naar de rol van de interpersoonlijke levensvaardigheden van ouders (empathie en relatievaardigheden) en van partnersteun tussen ouders

Onderzoek naar de implementatie van de cursus OuderTeam
Er is onderzoek gedaan naar de implementatie van de cursus OuderTeam. Op basis van dit onderzoek is een implementatieplan geschreven, die door nieuwe OuderTeam-locaties kan worden gebruikt bij het implementeren van de cursus.

Bevorderen van de opvoed- en levensvaardigheden van ouders om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te stimuleren
Dit onderzoek had als doel te onderzoeken in hoeverre en op welke manier het huidige aanbod LifeSkills moet worden aangepast om te voldoen aan de behoeften van ouders van de Wijkacademie Feijenoord te Rotterdam.

Onderzoek naar levensvaardigheden bij kinderen van 8 t/m 12 jaar
Het doel van het onderzoeksrapport is onderzoeken welke levensvaardigheden de kinderen gebruiken, hoe zij dit toepassen en welke personen daar invloed op hebben.

De begeleiding van multiprobleemgezinnen in (echt)scheiding
Onderzoek naar de best passende begeleiding van ouders en kinderen bij een (echt)scheiding

Werk-privébalans bij vaders
Onderzoek naar de ondersteuningsbehoefte van vaders voor het creëren van een goede werk-privébalans

Ondersteuningsbehoefte van (kwetsbare) ouders van baby's
Onderzoek naar de behoefte aan ondersteuning van (kwetsbare) ouders met een baby tot zes maanden.

Het raakt je tot wanhoop: ouders en lastig peutergedrag
De peuterpuberteit kan een lastige periode zijn voor ouders. Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in waar ouders tegen aan lopen en wat zij nodig hebben in de omgang met lastig peutergedrag

De rol van zelfvertrouwen in de relatie tussen opvoedgerelateerd welzijn van ouders en psychosociale ontwikkeling van driejarige kinderen.
In het onderzoek werd gekeken naar de relatie tussen opvoedgerelateerd welzijn van ouders en psychosociale ontwikkeling van kinderen. Tevens is onderzocht in hoeverre het zelfvertrouwen van ouders een rol speelde in deze relatie.

Onderzoek naar de behoefte aan (digitale) informatie van vaders over ouderschap en opvoederschap
Onderzoek naar de behoefte van vaders aan digitale informatie over ouderschap, in opdracht van Stichting Opvoeden.nl.

Nu is papa aan de beurt!
Een onderzoek voor professionals naar het welzijn van vaders.

Van Romeo en Julia naar papa en mama
Twee studenten van de Universiteit van Amsterdam en Hogeschool Leiden schreven beide een afstudeerscriptie over hoe ouders de overgang van partnerschap naar ouderschap ervaren.

Beïnvloeding van het ouderlijk welzijn en de ondersteuningsbehoeftes van ouders
Onderzoek over ouderschap met een chronisch ziek kind.

De ervaringen van ouders met een prematuur geboren kind
Onderzoek over prematuur ouderschap.

Ouderschap na kunstmatige bevruchting: een zware bevalling
Onderzoek naar de ondersteuningsbehoefte van ouders na kunstmatige bevruchting.

Het bevorderen van het welzijn van kwetsbare ouders met kinderen in de leeftijd 16 – 22 jaar
Onderzoek naar het bevorderen van het welzijn van kwetsbare ouders met kinderen in de leeftijd 16 – 22 jaar.

‘Leuker voor later’, maar eerst een vragenlijst voor moeder en vader
Het ontwikkelen en analyseren van een vragenlijst om het welzijn van (aanstaande) moeders te meten.

De kunst van het geluk in het ouderschap
Ouderschapsbeleving en ouderlijk welzijn van gescheiden ouders met kinderen in de leeftijd acht tot twaalf jaar.

Het welzijn van gescheiden ouders in de vertrekfase (kinderen 18+)
Een onderzoek naar factoren die een rol spelen in het welzijn van gescheiden ouders waarvan het kind 18+ is en uit huis gaat, of al uit huis is.

Welzijn van ouders met een niet-westerse achtergrond
Onderzoek naar ondersteuningsbehoefte van ouders met kinderen in de leeftijdsfase vier t/m zeven jaar.

Pilotonderzoek Leuker voor Later
Het ontwikkelen van een valide en betrouwbare vragenlijst op de domeinen kennis, attitude en levensvaardigheden om het welzijn van aanstaande vaders in kaart te brengen.

Ervaringen en ondersteuningsbehoefte van ouders met een peuter
Een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen en de ondersteuningsbehoefte van ouders met peuters.