Teamchallenge Levensvaardigheden (Honoursprogramma)

Team Challenge Levensvaardigheden 2.0

Voor wie Alle ouderejaars studenten van Hogeschool Leiden die creatief, analytisch en communicatief vaardig zijn en zich graag willen verdiepen in de levensvaardigheden onder studenten. 
Duur 5 maanden
Instroom Begin oktober 2019
Wat Verder bouwen aan het levensvaardighedenspel die Honoursstudenten tijdens de eerste team challenge hebben ontwikkeld.

Je studententijd is de leukste tijd van je leven’ zeggen velen. Helaas is dat lang niet voor alle studenten zo. Studenten hebben nog best wat levensvaardigheden te leren. Daarom slaan het Honoursprogramma van Hogeschool Leiden en het lectoraat Ouderschap en Ouderschapsbegeleiding de handen ineen om studenten te ondersteunen in het omgaan met dagelijkse taken en uitdagingen in het studentenleven. En jij kunt hier aan bijdragen!

Als jij deelneemt aan de Team Challenge Levensvaardigheden 2.0 bouw jij door aan het levensvaardighedenspel die Honoursstudenten eerder hebben ontwikkeld.  Je werkt aan de doorontwikkeling van het bordspel met thema’s zoals:

  • ‘wat weet je’ (kennis over jezelf, over de hogeschool etc.) 
  • ‘wat vind je’ (normen, waarden, dilemma’s) 
  • ‘wat doe je’ (thema’s, vaardigheden). 

Je zorgt voor productie van het spel in samenwerking met externe partijen zoals vormgevers en uitgevers zodat het spel beschikbaar komt voor studenten, slb’ers, decanen, en andere geïnteresseerden.

Wat zijn levensvaardigheden?

Levensvaardigheden zijn de sociale en emotionele vaardigheden die kinderen en jongeren nodig hebben om effectief om te gaan met alledaagse uitdagingen en eisen. De levensvaardigheden zijn; ‘zelfbewustzijn’, ‘zelfmanagement’, ‘maatschappelijk bewustzijn’, ‘relatievaardigheden’, en ‘verantwoordelijke besluiten nemen’. Wanneer deze vaardigheden bij kinderen, jongeren en in dit geval studenten, gestimuleerd worden, bevorderd de groei van hun zelfvertrouwen en zelfsturend vermogen. Het gevolg hiervan kan zijn dat de depressieve gevoelens en stress bij deze doelgroep dalen. Conclusie: levensvaardigheden zijn van groot belang om succesvol te kunnen studeren. 

Meer informatie over levensvaardigheden van studenten

Is de Team Challenge Levensvaardigheden iets voor jou?

Ben jij een betrokken ouderejaarsstudent die zich graag wil verdiepen in de levensvaardigheden onder studenten? Ben jij creatief, analytisch en communicatief vaardig? Of heb je de ambitie om deze competenties te ontwikkelen? Dan is deze Team Challenge iets voor jou.

Wat levert het op?

Naast dat je meer leert over levensvaardigheden die je direct kunt inzetten in je eigen leven, draag je bij aan een steeds grotere maatschappelijke vraagstuk. Je leert om jezelf op creatieve wijze te uiten, interdisciplinair samen te werken met studenten van allerlei opleidingen, wetenschappelijke inzichten toe te passen en je leert de hogeschool op geheel andere wijze kennen.

Je wordt in dit project begeleid door een docent van het Honoursprogramma en krijgt toegang tot de inhoudelijke expertise van het lectoraat. Na succesvolle afronding krijg je een Honourscertificaat van 5EC.

Lees de ervaringen van studenten die deelnemen aan het project

Projectplanning

De startbijeenkomst vindt plaats in begin oktober. Begin februari lever je het projectresultaat op.

Het bedenken en ontwikkelen van een spel is een creatief en associatief proces. Dat betekent dat ideeën snel opkomen en kunnen wijzigen. Om focus te houden is het belangrijk om heldere afspraken maken en een duidelijke planning aan te houden. Met regelmatige bijeenkomsten bewaken we met elkaar de voortgang en houden we iedereen up to date ten aanzien van ontwikkelingen en eventuele wijzigingen.

Hogeschool Leiden