Interessegebied
Economie & Commercie

In het kort

Ben jij een commerciële denker, nieuwsgierig, ondernemend en heb je een gezonde kritische houding? Benieuwd naar waarom sommige merken zo succesvol zijn of hoe trends zich ontwikkelen? Wil jij weten wat mensen in beweging zet en wat er allemaal komt kijken bij het organiseren van een evenement? Ben je creatief, heb je lef en een open blik? Neem dan een kijkje bij deze commerciële opleidingen.

Op deze pagina vind je informatie over onze voltijd bacheloropleidingen. Ben je op zoek naar een deeltijdopleiding, duale opleiding of master? Bekijk ons aanbod voor professionals.

Ik hou van

onderzoeken van menselijk gedrag
trends en merken bijhouden
spelen met taal
organiseren en presenteren
zelfstandigheid
uitdagingen aangaan

Bekijk en vergelijk commerciële opleidingen

Plekken waar je kunt gaan werken

Met een bachelor van onze commerciële opleidingen op zak, ben jij klaar om aan de slag te gaan in een gevarieerd en uitdagend werkveld. Er is een groot aanbod van banen om uit te kiezen. Misschien heb jij later wel een uitvoerende of adviserende rol? Schitter jij straks bij een reclamebureau of bij een overheidsinstantie? Mogelijkheden genoeg! Op de pagina's van de opleidingen in dit interessegebied vind je uitgebreide informatie over de beroepen bij het onderdeel Jouw toekomst. Bekijk hier alvast een aantal voorbeelden.

De meeste functies voor commercieel economen vind je logischerwijs in organisaties die een product verkopen. Maar naast een baan in de sales, kun jij bijvoorbeeld ook aan de slag bij een reclamebureau, reisorganisatie of een commerciële afdeling.

De banen hier variëren enorm. Van pr-consultant en communicatieadviseur, tot social media manager of marktonderzoeker. De mogelijkheden zijn grenzeloos na de opleiding Commerciële Economie.

Zie jij jezelf al rondlopen in de wereld van de media? Met een opleiding Communicatie ben jij al een stuk dichterbij dat beeld.

Zo kun je bijvoorbeeld persvoorlichter worden voor RTL, copywriter bij een tijdschrift of achter de schermen werken bij een bekend programma. Een baan bij de televisie, radio, print of online media is dan ook zeker niet ondenkbaar.

Er zijn veel banen binnen dit vakgebied, maar je kunt natuurlijk ook zelf je baan creëren, bijvoorbeeld als zzp’er of als baas van je eigen onderneming. Wat je gaat doen, is dan volledig aan jou.

Misschien wil jij wel copywriter worden, freelance advies geven of je eigen sociale media- of trainingsbedrijf starten. De kansen in dit interessegebied liggen voor het oprapen.

Ook bij een non-profit organisatie of overheidsinstantie is er vaak behoefte aan mensen die de kansen in de markt zien. Denk bijvoorbeeld aan een baan in de PR van een politieke partij, een baan als woordvoerder van de minister of communicatiemanager van een goed doel.

Waar wil jij straks het verschil maken?

Hulp bij je studiekeuze

Hoe kom je erachter of een opleiding bij je past? Met een ruim aanbod van opleidingen kan dit best lastig zijn. Daarom biedt Hogeschool Leiden verschillende (online) mogelijkheden om dat te ontdekken.