Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

Levensvaardigheden van studenten

Het project 'Levensvaardigheden voor studenten' is er om studenten te ondersteunen in het omgaan met dagelijkse taken en uitdagingen in het studentenleven en hiermee hun welzijn en studiesucces te vergroten. Ook het betrekken van ouders bij school kan betekenisvol zijn.

Studenten lopen met zijn twee door stad, over een loopbrug.

Het LifeSkillSpel

In opdracht van de onderzoeksgroep is het LifeSkillSpel voor studenten door studenten gemaakt. Dit bordspel is competitief (er is een winnaar), maar vooral ook een gespreksspel. Door middel van opdrachten oefenen studenten met verschillende levensvaardigheden. Zo kunnen ze in gesprek over dilemma’s uit het studentenleven, testen ze kennis en bespreken ze met elkaar in hoeverre ze bepaalde levensvaardigheden al beheersen. Het spel wordt op dit moment doorontwikkeld. 

Uitgangspunt

Als studenten de hogeschool binnenkomen hebben zij verschillende achtergronden en verschillende leerpaden bewandeld. Hoe de leerpaden binnen de hogeschool verder lopen is deels afhankelijk van factoren waar we weinig tot geen invloed op uit kunnen oefenen, zoals erfelijkheidsfactoren, vooropleiding student, opleidings- en inkomensniveau van ouders en culturele achtergrond. Deels zijn de leerpaden afhankelijk van factoren die wel of enigszins te beïnvloeden zijn, zoals motivatie, doorzettingsvermogen, sociale vaardigheden, leerhouding en -gedrag en mentale gezondheid.

Mentale gezondheid

Mentale gezondheid speelt in toenemende mate een rol bij het studiesucces van studenten: steeds meer studenten ervaren stress, depressieve gevoelens en vermoeidheid. Zij geven aan vaak of heel vaak emotioneel uitgeput te zijn (75%) en één op de drie studenten heeft een verhoogd risico op een burn-out.

Studenten worstelen met het in de lucht houden van alle ballen; naast hun studie werken studenten vaak veel, ze hebben een druk sociaal leven en zijn constant bezig met sociale media. Ook worden zij doorgaans gezien en benaderd als volwassenen, terwijl uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat zij nog ondersteuning nodig hebben bij het gemotiveerd blijven en doorzetten na de zoveelste herkansing of tegenvallende stage. Zij zijn nog onvoldoende in staat hun impulsen te controleren en te plannen, omdat hun prefrontale cortex nog onvolledig ontwikkeld is. Dit alles heeft nadelige gevolgen voor het studiesucces van studenten.

Leren van Levensvaardigheden

Als studenten adequaat leren omgaan met spanningen, in staat zijn om sociale steun te zoeken en stress kunnen managen, laten zij betere studieresultaten zien, vallen er minder studenten uit en is het welbevinden van studenten hoger. Ook gevoelens van zelfsturing, kunnen plannen en organiseren, betrokkenheid bij onderwijsactiviteiten, doorzettingsvermogen en (kritisch) communiceren in de collegezaal dragen bij aan studiesucces.

Deze zogenaamde levensvaardigheden zorgen ervoor dat studenten mentaal gezond zijn, dat zij zich goed staande houden in sociale situaties en dragen bij aan studiesucces en de motivatie om te leren. Levensvaardigheden zijn psychosociale vaardigheden die nodig zijn om met alledaagse eisen en uitdagingen om te gaan. Het betreft vaardigheden zoals omgaan met emoties en stress, je inleven in anderen, opbouwen en onderhouden van relaties, kritisch denken en oplossen van problemen. Deze levensvaardigheden leveren niet alleen op individueel niveau een bijdrage, maar zorgen ook voor een kansrijke, veilig en gezonde leer- en leefomgeving binnen scholen.

Contact

Henriette Martens

Foto van Henriëtte Martens

Kijk voor meer algemene informatie ook bij onderzoeksgroep Ouderschap en Jeugd in Ontwikkeling, onderdeel kenniscentrum Samen Redzaam.

Voor meer informatie over het thema mentale gezondheid en tools om hieraan de werken, kijk op Life Skills-thema: mentale gezondheid