Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

Breedvormend Onderwijs

In het Breedvormend Onderwijs project richt kenniscentrum Professionaliseren door Onderwijspedagogisch Praktijkonderzoek (POP) zich samen met het Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken (NIVOZ) op onderwijs dat de brede ontwikkeling van kinderen stimuleert.

juffrouw met 2 kleine kinderen die allebei iets van heel dichtbij bekijken
vier kinderen houden hoepel voor zich vast

Ons doel

De debatten binnen het onderwijs gaan over een nodige inhoudelijke verandering, een andere manier van kijken naar kinderen, onderwijs en leerkrachten. Aan de andere kant wordt door dezelfde problematiek controle centraal gesteld. De focus op goede resultaten en meetbare data staat voorop. Binnen dit project focussen we ons op de intersectie tussen het onderwijs willen veranderen en werken met het onderwijs zoals het nu is. We zijn vanuit de gevormde bouwstenen van breedvormend onderwijs bezig om onderwijsprofessionals op alle lagen te enthousiasmeren hier onderzoek naar te doen in hun eigen praktijk. 

Samenwerking

In dit project werken we als Hogeschool Leiden samen met Stichting NIVOZ en drie andere hogescholen in Nederland: de Hogeschool van Amsterdam (HvA), Driestar hogeschool in Gouda en hogeschool Windesheim in Zwolle. Gezamenlijk werken we aan breedvormend onderwijs voor de toekomstige leerkracht en de kinderen die hij of zij lesgeeft. Dit doen we door heel direct met het onderwijs in grootstedelijke context verbonden te zijn. Het kenniscentrum werkt samen met openbare basisschool de Globe in Amsterdam.


 

Nynke Verdoner

Projectleider
Nynke Verdoner - COIL expert

Wat en hoe?

Kenniscentrum POP werkt hierin samen met lerarenopleiding Spring van de faculteit Educatie. De centrale vraag in het curriculum van Spring is gebaseerd op het gedachtegoed van onderwijspedagoog Gert Biesta; ‘Hoe ben ik in de wereld en hoe kan ik vanuit het contact met jonge mensen bijdragen aan hun vormend proces?’ Een Spring student leert met een holistische blik naar kinderen, onderwijs en de wereld te kijken. De leraar die van Spring komt, heeft een onderzoekende houding, is deskundig en weet wat zijn pedagogische opdracht is: Wat heeft dit kind nodig in deze situatie en wat betekent dat voor mijn handelen? Vanuit deze pedagogische grondhouding weet de student gegronde keuzes te maken in didactiek en in wat wél en wat juist niet te doen.

Ons startpunt ligt bij de samenwerking met scholen waarop kinderen zitten die opgroeien in een grootstedelijke context en vaak vanuit een migratieachtergrond komen. Juist deze groep heeft de emancipatorische kracht nodig van breedvormend onderwijs om een eigen plek in de wereld in te nemen. Uiteindelijk is het de wens om alle kinderen breedvormend onderwijs te kunnen bieden en willen we studenten opleiden vanuit deze holistische en breedvormende gedachte over leren en mens-zijn.

 

Whole teacher development

Een leraar die elk kind wil helpen de eigen plek te vinden, heeft een uitdagende taak. Steeds opnieuw is de vraag wat dít kind nodig heeft, op dit moment, in deze situatie en in deze omgeving. We noemen dat de ‘pedagogische vraag’ van het kind. Om goed met deze vraag om te kunnen gaan, heeft de leerkracht ruimte nodig én de moed om die ruimte te gebruiken. De lerarenopleiding speelt een belangrijke rol. Ook de leraar moet zich in de volle breedte kunnen ontwikkelen en kunnen ontdekken hoe zij als mens een plek wil innemen in het onderwijs.