Vind onderzoek waar je wat mee kan
10 resultaten
-
Versterken van de kwaliteit van groene kinderopvang
Versterken van de kwaliteit van groene kinderopvangIn hoeverre kan een groene, natuurlijk ingerichte buitenruimte bijdragen aan de pedagogische kwaliteit van de kinderopvang voor nul- tot vierjarigen? Wat is hiervoor nodig? Binnen het onderzoek Versterken van de kwaliteit van groene kinderopvang werkt de onderzoeksgroep Natuur en Ontwikkeling Kind samen met verschillende onderzoekspartners en partners uit het werkveld om hier inzicht in te verkrijgen.Lees meerover Versterken van de kwaliteit van groene kinderopvangProject -
Van weten naar doen
Van weten naar doenWat is er nodig om ervoor te zorgen dat pedagogisch medewerkers de buitenruimte van de kinderopvang optimaal gaan benutten? Het onderzoek Van weten naar doen wil dit in kaart brengen. Tijdens het onderzoek werken pedagogisch medewerkers uit de kinderopvang samen met vrijwilligers van IVN natuureducatie. Hierbij wordt onderzocht wat het effect is van deze samenwerking op het pedagogisch handelen van medewerkers in de buitenruimte.Lees meerover Van weten naar doenProject -
Breedvormend Onderwijs
Breedvormend OnderwijsIn het Breedvormend Onderwijs project richt kenniscentrum Professionaliseren door Onderwijspedagogisch Praktijkonderzoek (POP) zich samen met het Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken (NIVOZ) op onderwijs dat de brede ontwikkeling van kinderen stimuleert.Lees meerover Breedvormend OnderwijsProject -
Inclusiviteit en diversiteit (AFGEROND)
Inclusiviteit en diversiteit (AFGEROND)Onderzoeksgroep Waarde(n) van Vrijeschoolonderwijs vormt met dit onderzoeksproject een aanzet om de dialoog over inclusiviteit en diversiteit te bevorderen binnen vrijescholen, antroposofisch georiënteerde organisaties en andere organisaties en scholen waarbinnen dit vraagstuk speelt.Lees meerover Inclusiviteit en diversiteit (AFGEROND)Project -
Pilotstudie groene schoolpleinen
Gezondheid en welzijnIn de afgelopen jaren heeft de ontwikkeling van groene schoolpleinen een grote vlucht genomen. Deze ontwikkeling wordt onder andere gevoed door een groeiend besef van het belang van natuurrijke speel- en leeromgevingen voor een gezonde ontwikkeling van kinderen. Deze tweejarige pilotstudie diende als een verkenning van de mogelijke meerwaarde van groene pleinen voor basisschoolleerlingen.Lees meerover Pilotstudie groene schoolpleinenProject -
Buitenboosters
Gezondheid en welzijnMet 'Buitenboosters' laat de onderzoeksgroep Natuur en Ontwikkeling Kind bevindingen uit hun onderzoeken zien. Om zo studenten van onze opleidingen, maar ook de leerkrachten, pedagogisch professionals en opleiders, te helpen en te inspireren om natuur een plek te geven in onderwijs, opvang en de jeugdzorg. Bijvoorbeeld via vlogs, blogs, filmpjes of factsheets.Lees meerover BuitenboostersProject -
Hoofd, schouders, knie en TAAL
Gezondheid en welzijnDat natuurbeleving goed is voor de motoriek en concentratie voor jonge kinderen, is bekend. Maar in hoeverre is natuur van belang voor taalontwikkeling? Met het onderzoek Hoofd, schouders, knie en TAAL wil de onderzoeksgroep Natuur en Ontwikkeling Kind hier een duidelijk beeld van krijgen.Lees meerover Hoofd, schouders, knie en TAALProject -
Kansengelijkheid
Gezondheid en welzijnDe onderzoeksgroep Natuur en Ontwikkeling Kind doet onderzoek naar het toegankelijk en inclusief vormgeven van leerecosystemen, gericht op natuur en wetenschap. Hierbij staat de verbinding tussen binnen- en buitenschools leren centraal. Hoofdonderzoeker op dit thema is Sofia van Santen, die hiervoor nauw samenwerkt met Naturalis Biodiversity Center.Lees meerover KansengelijkheidProject -
Natuur in de vrouwen- en maatschappelijke opvang (AFGEROND)
Gezondheid en welzijnDe onderzoeksgroep Natuur en Ontwikkeling Kind doet samen met branchevereniging maatschappelijke opvang Valente onderzoek naar de werking van natuurinterventies in de vrouwenopvang en in de maatschappelijke opvang.Lees meerover Natuur in de vrouwen- en maatschappelijke opvang (AFGEROND)Project -
De 'leer'kracht van groene schoolpleinen
OnderwijsTijdens het vierjarige onderzoeksproject De ‘leer’kracht van groene schoolpleinen is in kaart gebracht wat het effect is van groene schoolpleinen voor de ontwikkeling van kinderen op de basisschool. Ook geeft het onderzoek schoolteams inzicht in hoe ze een groen schoolplein structureel kunnen gebruiken als onderwijsleeromgeving en welke expertise hiervoor nodig is bij leerkrachten (in opleiding).Lees meerover De 'leer'kracht van groene schoolpleinenProject