Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

Vind onderzoek waar je wat mee kan

10 resultaten
  • Versterken van de kwaliteit van groene kinderopvang

    Versterken van de kwaliteit van groene kinderopvang
    In hoeverre kan een groene, natuurlijk ingerichte buitenruimte bijdragen aan de pedagogische kwaliteit van de kinderopvang voor nul- tot vierjarigen? Wat is hiervoor nodig? Binnen het onderzoek Versterken van de kwaliteit van groene kinderopvang werkt de onderzoeksgroep Natuur en Ontwikkeling Kind samen met verschillende onderzoekspartners en partners uit het werkveld om hier inzicht in te verkrijgen.
    Lees meerover Versterken van de kwaliteit van groene kinderopvang
    Project
    Hoofd van lachend kindje in beeld dicht bij de grond waar vlinder zit
  • Van weten naar doen

    Van weten naar doen
    Wat is er nodig om ervoor te zorgen dat pedagogisch medewerkers de buitenruimte van de kinderopvang optimaal gaan benutten? Het onderzoek Van weten naar doen wil dit in kaart brengen. Tijdens het onderzoek werken pedagogisch medewerkers uit de kinderopvang samen met vrijwilligers van IVN natuureducatie. Hierbij wordt onderzocht wat het effect is van deze samenwerking op het pedagogisch handelen van medewerkers in de buitenruimte.
    Lees meerover Van weten naar doen
    Project
    Hoofd van lachend kindje in beeld dicht bij de grond waar vlinder zit
  • Breedvormend Onderwijs

    Breedvormend Onderwijs
    In het Breedvormend Onderwijs project richt kenniscentrum Professionaliseren door Onderwijspedagogisch Praktijkonderzoek (POP) zich samen met het Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken (NIVOZ) op onderwijs dat de brede ontwikkeling van kinderen stimuleert.
    Lees meerover Breedvormend Onderwijs
    Project
    juffrouw met 2 kleine kinderen die allebei iets van heel dichtbij bekijken
  • Inclusiviteit en diversiteit (AFGEROND)

    Inclusiviteit en diversiteit (AFGEROND)
    Onderzoeksgroep Waarde(n) van Vrijeschoolonderwijs vormt met dit onderzoeksproject een aanzet om de dialoog over inclusiviteit en diversiteit te bevorderen binnen vrijescholen, antroposofisch georiënteerde organisaties en andere organisaties en scholen waarbinnen dit vraagstuk speelt.
    Lees meerover Inclusiviteit en diversiteit (AFGEROND)
    Project
    foto van de winnende diversiteitsvlag
  • Pilotstudie groene schoolpleinen

    Gezondheid en welzijn
    In de afgelopen jaren heeft de ontwikkeling van groene schoolpleinen een grote vlucht genomen. Deze ontwikkeling wordt onder andere gevoed door een groeiend besef van het belang van natuurrijke speel- en leeromgevingen voor een gezonde ontwikkeling van kinderen. Deze tweejarige pilotstudie diende als een verkenning van de mogelijke meerwaarde van groene pleinen voor basisschoolleerlingen.
    Lees meerover Pilotstudie groene schoolpleinen
    Project
    Jongetje hurkt op groen schoolplein met meester naast hem
  • Buitenboosters

    Gezondheid en welzijn
    Met 'Buitenboosters' laat de onderzoeksgroep Natuur en Ontwikkeling Kind bevindingen uit hun onderzoeken zien. Om zo studenten van onze opleidingen, maar ook de leerkrachten, pedagogisch professionals en opleiders, te helpen en te inspireren om natuur een plek te geven in onderwijs, opvang en de jeugdzorg. Bijvoorbeeld via vlogs, blogs, filmpjes of factsheets.
    Lees meerover Buitenboosters
    Project
    foto van een kindje die buiten is
  • Hoofd, schouders, knie en TAAL

    Gezondheid en welzijn
    Dat natuurbeleving goed is voor de motoriek en concentratie voor jonge kinderen, is bekend. Maar in hoeverre is natuur van belang voor taalontwikkeling? Met het onderzoek Hoofd, schouders, knie en TAAL wil de onderzoeksgroep Natuur en Ontwikkeling Kind hier een duidelijk beeld van krijgen.
    Lees meerover Hoofd, schouders, knie en TAAL
    Project
    Een groep kinderen krijgt les op de basisschool
  • Kansengelijkheid

    Gezondheid en welzijn
    De onderzoeksgroep Natuur en Ontwikkeling Kind doet onderzoek naar het toegankelijk en inclusief vormgeven van leerecosystemen, gericht op natuur en wetenschap. Hierbij staat de verbinding tussen binnen- en buitenschools leren centraal. Hoofdonderzoeker op dit thema is Sofia van Santen, die hiervoor nauw samenwerkt met Naturalis Biodiversity Center.
    Lees meerover Kansengelijkheid
    Project
    Twee kindjes in blauwe jasjes spelen in de regen in het zand
  • Natuur in de vrouwen- en maatschappelijke opvang (AFGEROND)

    Gezondheid en welzijn
    De onderzoeksgroep Natuur en Ontwikkeling Kind doet samen met branchevereniging maatschappelijke opvang Valente onderzoek naar de werking van natuurinterventies in de vrouwenopvang en in de maatschappelijke opvang.
    Lees meerover Natuur in de vrouwen- en maatschappelijke opvang (AFGEROND)
    Project
    Een student Vrijeschool Pabo kijkt omhoog naar boom om deze na te tekenen met groepje studenten achter zich
  • De 'leer'kracht van groene schoolpleinen

    Onderwijs
    Tijdens het vierjarige onderzoeksproject De ‘leer’kracht van groene schoolpleinen is in kaart gebracht wat het effect is van groene schoolpleinen voor de ontwikkeling van kinderen op de basisschool. Ook geeft het onderzoek schoolteams inzicht in hoe ze een groen schoolplein structureel kunnen gebruiken als onderwijsleeromgeving en welke expertise hiervoor nodig is bij leerkrachten (in opleiding).
    Lees meerover De 'leer'kracht van groene schoolpleinen
    Project
    Jongetje hurkt op groen schoolplein met meester naast hem