Publicaties groene schoolpleinen
Overzicht van de publicaties over de 'leer'kracht van groene schoolpleinen.
- Van Dijk-Wesselius, J.E. (2020). Greening Schoolyards. Impact on children's well-being and behavior, parental support, and use for outdoor learning. Proefschrift. Amsterdam: Vrije Universiteit Amsterdam.
- Van Dijk-Wesselius, J.E., Hovinga, D., De Koning, M., Maas, J., & Van den Berg, A.E. (2020). Parental perspectives on green schoolyards: advantages outweigh disadvantages, but willingness to help is limited. Children's Geographies.
- Van Dijk-Wesselius, Van den Berg, A.E., Maas, J., & Hovinga, D. (2020). Green Schoolyards as Outdoor Learning Environments: Barriers and Solutions as Experienced by Primary School Teachers. Frontiers in Psychology, 10:2919.
- Van Dijk-Wesselius, J.E. & Maas, J. (2019). Wat betekent het vergroenen van een schoolplein voor leerlingen? ( pdf, 2.42 MB ) Digitaal factsheet. Leiden: Hogeschool Leiden.
- Van Dijk-Wesselius, J.E., Maas, J., Hovinga, D., Van Vugt, M., Van den Berg, A.E. (2018). The impact of greening schoolyards on the appreciation, and physical, cognitive and social-emotional well-being of schoolchildren: A prospective intervention study. Landscape and Urban Planning 180, 15-26.
- De Jonge, K. (2017). Klimmen tot je erbij neervalt. Vertrouwd raken met buitenonderwijs ( pdf, 666 KB ). HJK Magazine, december 2017, p. 22-25.
- Van Dijk-Wesselius, J., Hovinga, D., Verschoor, K., Brinkkemper, B. & Looman, M. (2017). Becoming a green(er) teacher ( pdf, 3.51 MB ). Leiden: Hogeschool Leiden.
- Van Dijk-Wesselius, J., Hovinga, D., Verschoor, K., Brinkkemper, B. & Looman, M. (2017). Omgetoverd tot een semi-buitenjuf ( pdf, 5.14 MB ) (Buitenlesdag 11 april 2017). Leiden: Hogeschool Leiden.
- De Jonge, K. (2016). 'Sport, spel en bewegen in en met de natuur - een combinatie met potentie ( pdf, 240 KB ). Lichamelijke opvoeding Magazine p. 6-8.
- Interview met Hovinga, D. (2015) 'Duurzaamheid integreren in curriculum ( pdf, 697 KB )' ( pdf, 697 KB ). Zorg Primair, september 2015, p. 20-23.
- Wesselius, J., Maas, J., Hovinga, D. (2015). De 'leer'kracht van schoolpleinen ( pdf, 3.73 MB ). Leiden: Hogeschool Leiden.
- Hovinga, D. en Mol Lous, A. (2014). Passend onderwijs vind je buiten ( pdf, 3.17 MB ). Zorg primair (05.2014).
- Maas, J., Muller, R., Hovinga, D. (2014). Groene schoolpleinen: succes- en faalfactoren bij een duurzaam ontwerp van groene schoolpleinen ( pdf, 3.26 MB ). Amsterdam: VU Medisch Centrum.
- Maas, J., Tauritz, R.L., Van der Wal, A., Hovinga, D. (2013). Groene Schoolpleinen, Een wetenschappelijk onderzoek naar de effecten voor basisschoolleerlingen ( pdf, 458 KB ). Amsterdam: Vrije Universiteit Amsterdam.
Meer weten
Bekijk de informatie over het project de 'leerkracht van groene schoolpleinen.