Hogeschool Leiden

Verantwoording 2017

De verantwoording over 2017 van het lectoraat Natuur en Ontwikkeling Kind over de bijdrage aan de beroepspraktijk en maatschappij, aan onderwijs en professionalisering en aan kennisontwikkeling.

Beroepspraktijk en maatschappij

In 2017 zijn mooie mijlpalen bereikt, er werd geoogst en er ontstonden nieuwe onderzoeksprojecten. Hieronder enkele belangrijke markeringen uit de vele ontwikkelingen.

Met subsidie van Kinderpostzegels werkte het lectoraat met diverse partners aan onderzoek naar de waarde van natuur in de opvang. De pilot study die in september werd afgerond leverde veel bruikbare inzichten, samengebracht in het boek 'De knotsgekke avonturen van mijn moeder en de geit: de waarde van natuur in de vrouwenopvang'. Ter afronding van de pilot is het onderzoek gepresenteerd op het landelijke congres van de maatschappelijke en vrouwenopvang, en werden verschillende workshops gegeven. Door een extra schenking van de Nationale Postcode Loterij aan het project Huisje Boompje Beestje van Kinderpostzegels kan er verder onderzoek worden gedaan naar de helende werking van natuur in de opvang, en meer in het bijzonder wat het contact met dieren en de natuur betekent voor het ouderschap van de ouders met hun kinderen in de opvang.

Ter gelegenheid van de Nationale Buitenlesdag op 11 april bracht het lectoraat een pamflet uit met de eerste resultaten van het onderzoek naar ‘De ‘leer’kracht van groene schoolpleinen’. Het pamflet met de titel ‘Omgetoverd tot een semi-buiten juf’ verscheen ook in het Engels: ‘Becoming a green(er) teacher’.

In juni werd vanuit de Raak Pro-regeling subsidie toegekend aan een vervolgonderzoek naar de relatie tussen de buitenruimte en de ontwikkeling van kinderen, ditmaal toegespitst op wat natuur(beleving) doet voor de taalontwikkeling bij jonge kinderen. Het nieuwe onderzoeksproject ‘Hoofd, schouders, knie en TAAL’ ging in oktober van start.

Verder werd dit jaar het Raak Publiek project "Leren omgaan met aanvaardbaar risico bij het gebruik van de buitenruimte in de kinderopvang" afgerond. In dit project stond het pedagogisch gebruik van de buitenruimte in de kinderdagopvang centraal. Voor het werk- en opleidingsveld is onder meer het werkboek ‘De kunst van naar buiten gaan. Portretten van pedagogisch handelen in de kinderopvang’ ontwikkeld en met succes gebruikt in de post-hbo-opleiding ‘Het Jonge Kind’. Het project wordt in 2018 opgeschaald met een subsidie voor vervolgonderzoek verleend door ZonMw.

Onderwijs en professionalisering

Lector Dieuwke Hovinga verzorgde samen met collega-lector Aziza Mayo de faculteitsbrede professionaliseringsdagen voor de medewerkers van Educatie. Zij stelden deze in het teken van hoe je als professional letterlijk en figuurlijk je ruimte krijgt, zoekt, inneemt en gebruikt. Een kleinere groep docenten maakte een verdiepingsslag in het professionaliseringstraject ‘Onderwijs Buiten’, dat zij ook het komende jaar vervolgen.

In mei verzorgden kenniskringleden workshops bij het openingscollege Schoolomgeving voor tweedejaars pabostudenten en bij de inspiratiedag ‘Duurzaamheid voor tweedejaars studenten’ van de academische pabo.

Verder waren er vanuit het lectoraat bijdragen aan onder andere de minor Van Verhalen groei je, de nieuwe Teammaster 3TO en de post-hbo-opleiding ‘Jonge Kind’.

Kennisontwikkeling

Via diverse vakpublicaties en klankbordgroepen zijn de onderzoeksresultaten geëvalueerd en gedeeld met vakgenoten. Ook hebben lector en onderzoekers presentaties aan het kennisveld en workshops voor het werkveld verzorgd, bij regionale en landelijke bijeenkomsten, alsmede op twee internationale congressen.