Sofia van Santen

Sofia van Santen - lectoraat Natuur en Ontwikkeling Kind

Sofia van Santen is onderzoeker bij het lectoraat Natuur & Ontwikkeling Kind en docent onderzoek bij de lerarenopleiding van Hogeschool Leiden. Haar werk richt zich op het toegankelijk en inclusief vormgeven van leerecosystemen, gericht op natuur en wetenschap. Hierbij staat de verbinding tussen binnen en buitenschools leren centraal, ze werkt hiervoor nauw samen met Naturalis Biodiversity Center.

“Niet alle kinderen in Nederland krijgen gelijke kansen. Ik wil me graag inzetten om ongelijkheden te overbruggen. Via mijn werk hoop ik de interessewereld en talentontwikkeling van ieder kind te verrijken en de toegankelijkheid tot natuur en wetenschap te vergroten.”

Sofia van Santen

Onderzoeksgebied

Sofia doet onderzoek naar kansrijke leerecosystemen; programma’s en projecten waarbij een leerecosysteem-aanpak ingezet wordt om een rijke ervaringswereld voor kinderen vorm te geven en zo bij te dragen kansengelijkheid.  

Een leerecosysteem biedt kinderen de mogelijkheid een netwerk van leerwegen op te bouwen, binnen en buiten school. Sofia onderzoekt hoe je verschillende contexten waarin kinderen leren en zich ontwikkelen het best kan verbinden; thuis, in de wijk, in de klas, in het museum, op de kinderboerderij. En wat maakt dat kinderen zich steeds welkom, gezien en gewaardeerd voelen, door kunnen en willen groeien, een positief groeibesef ontwikkelen. Zij werkt hiervoor samen met professionals vanuit formele en informele leeromgevingen. In het onderzoek richten zij zich op de vraag, wat maakt een leerecosysteem werkelijk toegankelijk en inclusief voor kinderen en ouders, en wat levert dit voor hen op?

Publicaties

  • Van Santen, S., Den Adel, S. (2023). Samen Inclusief |De inclusieve wetenschapsclub.
  • Prins, J., Van der Wilt, F., Van Santen, S., Van der Veen, C. & Hovinga, D. (2022). "The importance of play in natural environments for children’s language development: an explorative study in early childhood education. International Journal of Early Years Education, 11. November 2022.  https://doi.org/10.1080/09669760.2022.2144147 
  • Van Santen, S. (2020). Natuur  om de hoek ( pdf, 972 KB ). Een leerecosysteem dat kinderen  betrekt bij natuur en wetenschap,  binnen en buiten school. Evaluatie van een pilot in een Leidse focuswijk.