Marian Joven-van Sluijs

Marian Joven

Marians ideaal is een Nederlandse vorm van het Scandinavisch onderwijs, waarbij een substantieel deel van het onderwijs plaatsvindt in de buitenlucht.

-

Marian Joven is docent en onderzoeker aan Hogeschool Leiden. Vanaf jongs af aan is zij buiten in de natuur te vinden, op zoek naar avontuur, naar beestjes en plantjes, naar rust. Omdat ze in de gelukkige omstandigheden verkeerde om aan de voet van het Guadarrama gebergte in Spanje op te groeien, was natuur ruim aanwezig in haar jeugd.

Achtergrond

Na een studie Biologie in Leiden volgde een carrière in het onderwijs: eerst als docente Biologie op het Haags Montessori Lyceum om vervolgens als docent natuuronderwijs bij de opleiding Leraar basisonderwijs (Pabo) van Hogeschool Leiden te werken. Daarnaast was ze lange tijd vrijwilliger bij Het Bewaarde Land, een natuur- en milieueducatieprogramma voor basisscholen.

Onderzoek

Een belangrijke drijfveer in Marians werk is het delen van wat natuur voor haar betekent. Natuur geeft de ruimte om grenzen te verkennen, binding aan te gaan met de omgeving en tot rust te komen. Het onderzoek dat zij doet voor het lectoraat sluit hier naadloos op aan. Binnen het project Van weten naar doen doet ze onderzoek op twee kinderdagverblijven naar het gebruik van de buitenruimte ter bevordering van de ontwikkeling van kinderen. In dit project werken pedagogisch medewerkers en vrijwilligers van het IVN samen om voor baby’s en peuters rijke speelleermomenten buiten te creëren; momenten waarin kinderen grenzen verkennen en overwinnen, leren en plezier hebben.

Door het begeleiden van studenten van de sportklas van Hogeschool Leiden is Marian zich ook gaan interesseren in het belang van bewegen op het schoolplein. In haar onderzoek is er ook aandacht voor ‘risky play’, de behoefte van kinderen om risico’s te nemen en grenzen te verkennen als onderdeel van een gezonde ontwikkeling.