Leraar basisonderwijs plein

Top-class Ruimte voor eigenheid

Leidinggeven aan onderwijs in een ‘cultuur van het meten’

“Ach,” zei de muis, “de wereld wordt iedere dag kleiner. Eerst was hij zo groot dat ik bang was. Ik liep verder en ik was blij dat ik eindelijk links en rechts in de verte muren zag, maar die lange muren lopen zo vlug naar elkaar toe, dat ik al in de laatste kamer ben en daar in de hoek staat de val, waar ik inloop.” – ”Je moet alleen je koers veranderen” zei de kat en at haar op. (Frans Kafka, Kleine Fabel) 

Het ontdekken en gebruiken van de eigen vrije ruimte is voor (bijna) ieder individu een opgave. De huidige tijd vraagt om mensen die autonoom kunnen denken en handelen, maar tegelijkertijd is de cultuur van meten aan collectieve maatstaven tot diep in het onderwijs doorgedrongen. Veel onderwijsinstellingen ervaren externe druk die de ruimte voor het primaire onderwijsproces beperkt. Reden te meer om in beleid én praktijk zorg te dragen voor deze ruimte; onderwijsruimte van het kind en de student, professionele ruimte van docenten, team en beleidsmakers.

Maar hoe doe je dat? Aan bestuurders, managers en directies de taak om in het spanningsveld tussen overheidseisen, de eigen pedagogische opdracht en individuele leervragen van leerlingen en studenten, ruimte te scheppen voor goed onderwijs.

Drie vooraanstaande denkers over onderwijs (prof. dr. Gert Biesta, prof. dr. Mien Segers en Annemieke Zwart) brengen in deze Top-class hun perspectieven bij elkaar. In samenspraak met de deelnemers zal worden onderzocht hoe de balans tussen richting geven en ruimte laten vorm kan krijgen in beleid.

De Top-class Ruimte voor eigenheid wordt eenmalig georganiseerd en is bedoeld voor bestuurders, directeuren, directieleden, managers en andere leidinggevenden in onderwijs.

Data en locatie

De Top-class bestaat uit 3 bijeenkomsten van 12.00- 17.00 uur. Elke bijeenkomst bestaat uit een inleiding van een van de drie inleiders, gevolgd door werkgroepen onder leiding van de inleiders. 

  • Donderdag 9 november 2017: Wat is de pedagogische opdracht? (inleiding Gert Biesta)
  • Donderdag 11 januari 2018: De praktijk van pedagogisch Verantwoorden (inleiding Annemieke Zwart)
  • Donderdag 8 maart 2018: De kracht van evalueren (inleiding Mien Segers)

De bijeenkomsten vinden op verschillende locaties plaats; in Leiden (Hogeschool Leiden), Utrecht (Universiteit voor Humanistiek) en een nader te bepalen onderwijsinstelling van een van de deelnemers. 

Deskundigen

Gert Biesta, onderwijspedagoog en hoogleraar Educatie aan de Brunel Universiteit London en bijzonder hoogleraar aan de Universiteit voor Humanistiek (UvH). Sinds 2015 is hij geassocieerd lid van de Onderwijsraad in Nederland. Hij is internationaal erkend specialist op het gebied van pedagogiek.

Mien Segers, Professor Corporate Learning aan de Maastricht University School of Business and Economics. Ze is actief betrokken bij de European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Ze is een expert op het terrein van Evalueren om te Leren.

Annemieke Zwart is expert op het gebied van de praktijk van Triband Verantwoorden: pedagogisch evalueren en verantwoorden. Zij is, naast onderwijsontwikkelaar, mentor van directeuren, bestuurders en leerkrachten in binnen en buitenland.

Inschrijven

Inschrijven kan via het formulier: inschrijfformulier.

Na inschrijving ontvang je van ons direct een e-mail. Niet ontvangen? Neem dan contact met ons op via 071-5188726.

Kosten

€ 1.200,- (incl. koffie/thee en lunch)

Informatie

Neem voor meer informatie contact op met Centrum onderwijs & innovatie Leiden.
Telefoon: 071-51 88 726
E-mail: posthbo.educatie@hsleiden.nl