Kunstzinnige Therapie

Tijd voor Tekenen. Tekenen met je leerlingen ... komt het daar nog van?

Onze schooldagen zijn overvol en te vaak schieten dit soort activiteiten er bij in. Tijdens deze training is er tijd voor tekenen. Je doet kennis en vaardigheden op over hoe je tijd voor tekenen kunt maken (in je klas).

Neem even de tijd voor onderstaande 1-minuuttest en beantwoord de vragen met ja of nee:
1. Ben je geïnteresseerd in tekeningen van kinderen?
2. Heb je nauwelijks tijd om te tekenen met je groep?
3. Vind je het leuk om zelf te tekenen en te schilderen?
4. Heb je wat tijd over voor de cursus Tijd voor Tekenen?
5. Heb je behoefte aan informatie en tekenideeën om je leerlingen te inspireren?
6. Ben je soms verrast door kinderen: hun tekeningen en hun verhaal?
7. Zou je meer willen weten over de tekenontwikkeling van kinderen?
8. Teken je niet veel (meer) omdat je van mening bent dat je het niet kunt?

Heb je minstens vier vragen met ‘ja’ beantwoord? Dan is deze training beslist iets voor jou!

Doelgroep

De training is bedoeld voor leerkrachten uit onderbouw, middenbouw of bovenbouw van het Primair Onderwijs.

Inhoud

De bijeenkomsten bestaan uit 3 delen:
een deel van de bijeenkomst gaan we zelf aan het werk, een deel gebruiken we voor het bespreken van onze ervaringen en voor een deel vindt er kennisoverdracht plaats. Er wordt aandacht besteed aan:
•de tekenontwikkeling van kinderen
•het beter begrijpen van kinderen via hun tekeningen (en hun tekenen)
•vorm tekenen en energetisch tekenen
•het opdoen van praktische en uitnodigende ideeën
•praktische tekenmaterialen
•je eigen creativiteit en tekenontwikkeling en samen tekenen

In de bijeenkomsten word je uitgedaagd om te doen en te ervaren. Je krijgt handvatten, en wie weet plan je na deze training tijd in om te tekenen met je leerlingen.
Jij en je leerlingen zijn op deze wijze niet alleen met ‘het hoofd’ bezig, maar het hart en de handen krijgen tevens voldoende aandacht. Zo ontwikkelt het kind zich evenwichtiger.                                                               
Bode, L.N. de en Nijman, L. (2012). Creativiteit, geen kunst. Eeserveen: Akasha.

Studiebelasting

De totale studiebelasting bedraagt circa 13 uur, bestaande uit 9 uur contacttijd en 4 uur voorbereiding.

Data en inschrijven

De training beslaat drie bijeenkomsten van drie uur op de woensdagmiddag, tijdstip is van 14.00 - 17.00 uur.
Rooster
08-02-2017
22-02-2017
15-03-2017

Inschrijven kan hier!

De docent

Erica Verhoog is docent pedagogiek aan de Pabo van Hogeschool Leiden. Tevens is zij orthopedagoog en Specialist Creatieve Communicatie. Zij heeft als tekenpedagoog veel ervaring opgedaan in tekenen met individuele kinderen en groepen. Vol verwondering kijkt zij naar de tekentaal van kinderen en zij wil deze verwondering graag delen met anderen.

Locatie

De training wordt aangeboden op de locatie Hogeschool Leiden.

Certificaat

Na afronding van de training ontvang je een bewijs van deelname van Hogeschool Leiden.

Registerleraar

Deze training wordt gevalideerd door het beroepsregister voor leraren, registerleraar.nl.

Kosten

€ 395,- (incl. koffie/ thee, excl. literatuur)

Incompany

Het is mogelijk dat wij deze training incompany voor een of meerdere schoolteams organiseren, op locatie. De bijeenkomsten worden dan door de docent in overleg met de school gepland.