Hogeschool Leiden

Begeleiden van innovatie in het onderwijs

Innovatieprocessen beginnen met een vraag. Of het nu gaat om het verbeteren van leerprestaties van leerlingen of studenten, het verlagen van werkdruk van docenten, het verbeteren van de efficiëntie van een organisatie; hieronder ligt een vraag. Maar hoe kom je vervolgens tot innovatie? Hoe kun je innovatieprocessen voor leerlingen, studenten of collega’s ontwerpen en begeleiden? Wil je hier meer over weten en wil je hier ook zelf mee aan de slag? Dan is deze opleiding iets voor jou!

Doelgroep

Deze opleiding richt zich op mensen die werkzaam zijn in het onderwijs; leraren/ docenten, IB'ers, schoolleiders, (staf)medewerkers, coördinatoren, teamleiders en managers.

Opbrengst

  • Je kunt optimaal talenten, kwaliteiten en onderlinge verschillen van teamleden gebruiken om tot co-creatie te komen;
  • Je kunt nieuwe (co-creatieve) werkvormen en vaardigheden inzetten in lessen, werkbijeenkomsten, vergaderingen en studiedagen zodat deze effectief, creatief en betekenisvol zijn;
  • Je kunt innovatieprocessen ontwerpen volgens het model van ‘the creative rollercoaster’ van Dr. Nick Udall;
  • Je kunt dit proces begeleiden als katalyst en/ of als leidinggevende.

Inhoud

Binnen de opleiding worden vier perspectieven uitgelicht, die de vier thema’s vormen:
1. Ik in innovatie

  • de creatieve achtbaan, werken met inzichten, bewustzijn vergroten, verbreden van perspectieven, ‘dansen tussen weten en niet-weten’
  • uniciteit en systeemdynamieken
  • het kunnen formuleren van een doorbraakvraag

2. Co-creëren in een creatief team

  • teamontwikkeling en de kwaliteit van de onderlinge relaties
  • vormen van partnerschappen

3. Katalyseren van innovatie

  • leren van nieuwe vaardigheden en werkvormen
  • ontwerpen en begeleiden

4. Leidinggeven aan innovatieprocessen

  • verschil tussen: ruimte nemen, ruimte creëren en ruimte houden
  • ‘art of hosting’

Opzet

De opleiding bestaat uit acht dagen die geprogrammeerd worden in vier keer een tweedaagse.

Naast de opleidingsdagen is het de bedoeling dat je nieuwe vaardigheden en werkvormen oefent in je eigen werkpraktijk. Je gaat het dus direct toepassen in jouw werksituatie. Je maakt een ontwerp voor een innovatieproces en je gaat dit proces begeleiden. Dit kun je geheel binnen jouw eigen praktijk vormgeven. Zo kun je leerlingen/ studenten begeleiden in een innovatieproces (bijv. binnen een vak), of je kunt een proces met collega’s begeleiden (bijv. in een vergadering). Je kunt het groots aanpakken, maar je kunt ook kiezen voor een kleinschalige vorm.

Gedurende de opleiding kun je gebruik maken van persoonlijke begeleiding door een coach. Deze coach kan je bijvoorbeeld helpen bij de begeleiding van een innovatievraagstuk in jouw eigen praktijk.

Duur, data & inschrijven

De opleiding bestaat uit vier keer een tweedaagse, die verspreid over het studiejaar plaatsvinden. De eerste dag van iedere tweedaagse kent ook een avondprogramma.

Inschrijven is niet meer mogelijk, het traject is gestart. Zodra het nieuwe rooster bekend is, vermelden wij dat hier.

Locatie

De opleiding vindt plaats op verschillende externe locaties.

Studiebelasting

De totale studiebelasting bedraagt circa 80 uur (3 EC).

Certificaat

Na het succesvol afronden van deze opleiding ontvang je een certificaat van Hogeschool Leiden.

Kosten

€ 2.950,- (excl. de kosten voor overnachting)