Nienke Spaan

Hogeschool Leiden

Maatschappelijk werker en Klinisch epidemioloog Nienke Spaan, MSc (1976) is docent Sociaal Werk bij Hogeschool Leiden. Haar expertise ligt op het gebied van traumahulpverlening en mensen die leven met (functie)beperkingen. Als docent is zij o.a. betrokken bij onderwijs m.b.t. traumasensitiviteit, de minor diversiteit en inclusieve communicatie en het diversiteitspanel. Vanaf 2014 is ze betrokken bij het lectoraat. 

Ervaring en achtergrond
Nienke heeft door de jaren heen ervaring in het werken met mensen met een lvb. Ze werkte ruim tien jaar als vrijwillig medewerker bij Slachtofferhulp Nederland en was een aantal jaar werkzaam als (kinder)revalidatie maatschappelijk werker. Naar aanleiding van haar scriptie voor de master Evidence Based Practice publiceerde zij in Acta Diabetalogica en The Lancet Diabetes and Endocrinology. Vanuit het lectoraat was Nienke betrokken bij “Onbeperkt toegang tot recht”, een onderzoek naar slachtoffers met een lvb binnen de strafrechtsketen en een onderzoek naar afname van de SCIL via videoverbinding. De afgelopen jaren houdt ze zich bezig met processen rondom diversiteit en inclusie en de hindernissen daartoe in onze samenleving. Ze doet promotieonderzoek naar handicap en identiteit bij jongeren in relatie tot het hoger onderwijs.

Persoonlijke drijfveren
De rode draad in haar carrière is haar interesse voor groepen mensen die buiten vaak gestelde kaders vallen. Het onderzoek vanuit het lectoraat naar slachtoffers met een lvb bracht die interesse en haar werkervaring bij Slachtofferhulp Nederland samen. Als maatschappelijk werker kom je mensen tegen met allerlei verschillende achtergronden; inzicht in welke hindernissen mensen met een lvb tegenkomen en op welke manier deze invloed hebben op bijvoorbeeld het zijn dan ook belangrijk. Betrokkenheid bij het lectoraat geeft haar de mogelijkheid zich hierin te verdiepen en de link te leggen tussen praktijk, onderwijs en onderzoek. De afgelopen jaren richt ze zich o.a. op vragen rondom inclusie en het VN-verdrag handicap waarbij ze uitgaat van een zogenoemd disability studies perspectief.